Ти си това, което четеш

Ресторантите в София са готови за европредседателството

На мода сега е азиатската кухня, но трендът се обръща към традиционните български ястия
Лили Границка | 08:54 | 07 октомври 2017 | 2 коментара

Основната сцена на българското европредседателство НДК може все още да е в ремонт, но ресторантите в София са напълно готови да изхранят хилядите европейски бюрократи, които ще бъдат в българската столицата през първата половина на 2018 г.

Капацитетът на заведенията е над нуждите на пазара, качеството на предлаганата храна е високо, оборудването и интериорът са на ниво, единствено по обслужването има още да се работи. Със сигурност ще нахраним добре предстоящите гости на първото европредседателство, каза Николай Коев, съдружник в онлайн платформата zavedenia.com пред Mediapool.

След кризата от 2008 г. за последните три години трендът в ресторантьорския бизнес е възходящ. Според статистиките на веригата за бързообортни стоки "Метро", която работи с предприемачи, броят на заведенията и ресторантите у нас е около 10 000, като около 90% от тях се намират в столицата. От zavedenia.com оценяват местата за хапване в София на около 5000.

Погледнете пешеходната част на бул."Витоша" – половината от някогашните магазини вече са заведения, каза Николай Коев. Според него за последните две години оборотите на местата за хранене и кафенетата в столицата са нараснали с 10-15 на сто.

Усмихнатата София

За възхода на ресторантите в София не малка е заслугата на нискобюджетните авиокомпании. Това доведе до повече туристи в столицата, като за юли беше отчетен 60% ръст спрямо година по-рано, по данни на НСИ.

Ефектът от чуждите туристи е не само пълни ресторанти и хотели, но София стана и по-усмихната, благодарение на тях, коментира Дарин Стойков, собственик на ресторант "Даро", който в момента е на върха в tripadvisor за място за хапване в столицата.

Заведението в центъра на София е открито преди повече от година, но вече е добре познато сред чужденците и не само сред тях. Предлага закуска и обяд, като всичко е приготвено на място, включително и шунката маринована с кафе.

Всеки един от четиримата работещи в малкото заведение говори най-малко два западни езика, което също им помага в общуването с чужденците.

Разликата между българина и чужденеца е, че българите искат към ястието да се добави и още някаква съставка, която той обича, докато чужденците се доверяват изцяло на майстор готвача, разказва Дарин Стойков.

За него готвенето първоначално е било само хоби, но го прави дребен предприемач и професия след участие в кулинарно риалити.

Новият код – здравословно и автентично

През тази година на мода в ресторантите е азиатската кухня. Тайландски, японски, индийски, корейски и т.н. Отварят се и много заведения за бургери, след бума на пекарни и пицарии в периода 2015 – 2016 г., показват наблюденията на Николай Коев.

Той посочва, че спиралата вече се завърта и има връщане към типичните български ястия. Затвърждаването на българския тренд се очаква да се засили по време на европредседателството.

Клиентът става все по-взискателен и цени не само обстановката и менюто, но има изисквания към продуктите, от които е направено. По тази причина все повече заведения зареждат стока директно от фермерите, коментира Николай Коев.

Тези, чиито обеми пък са малки и не могат да си го позволят, разчитат на "Метро", каза Дарин Стойков.

През тази година германската верига работи с около 200 фермери, от които предлага около 150 вида плодове и зеленчуци, каза Людмил Каравасилев от българския клон на "Метро". По този начин се елиминира прекупвача и по-голямата печалба остава за производителите. Освен това се доставя свежа храна направо от полето и по този начин отговаряме на желанието на клиентите ни, които търсят автентична българска и здравословна храна, посочи Каравасилев.

Още от Бизнес