Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без акциз за луксозните нови и стари коли

15 коментара
Без акциз за луксозните нови и стари коли

1 януари 2010 г. отпада акцизът за новите и употребявани пътнически, товаро-пътнически и състезателни автомобили с не повече от 9 места с мощност на двигателя над120 киловата (163 к.с.). Това предвиждат промени в Закона за акцизите и данъчните складове, приети на първо четене в четвъртък от парламента.

При сега действащото законодателство за автомобили до 163 к.с. (най-масовите леки коли) не се дължи акциз. За всички останали возила се плаща налог, който зависи от мощността и възрастта им. Акцизът варира от 3 до 5 хил. лева, а за луксозни автомобили може да достигне до 15 хил. лева.

Приходите на държавата от този акциз са около 30 млн. лева годишно, но контролът върху събираемостта е затруднен, тъй като, за да се регистрира автомобил, внесен отвън, в КАТ не изискват документ, че данъкът е платен.

В нито една европейска държава не се събира акциз при внос на автомобили. Съществуват изключения за луксозни коли, но обикновено се заплаща екотакса или регистрационен данък, като едно от двете ще бъде въведено и у нас. Заради разминаването на българското с европейското законодателство срещу страната ни тече дело в Съда на Европейските общности.

Отпадането на акциза за мощни автомобили няма да отпуши продажбите в този сегмент, коментираха вносители на коли. Това са скъпи, луксозни возила и ако някой е решил да ги купи, не се спира от данъка.

Отпадането на акциза се налага и заради неравностойното третиране на нови и употребявани автомобили – налогът за употребявани коли е много по-висок от този за новите, а разликата може да е в пъти.

Освен това има разлика в данъка между коли, купени у нас, и в държавите от ЕС. За автомобил с мощност 121 киловата, например, продаден в България като нов в началото на 2008 г., при последващата продажба в края на 2008 г. вече като употребяван се дължи акциз от 790 лв. Ако същата кола обаче е купена като нова в Германия и после е продадена в България като употребявана, налогът е 4235 лв.

Промените в Закона за акцизите предвиждат отмяна на ограничението за безмитен внос на най-много 200 л гориво в резервоарите на автомобилите. Ограничението беше въведено преди няколко месеца заради турските превозвачи, но проверката на количеството гориво бави работата на митническите служби.

Текстовете, одобрени днес, предвиждат глоба от 200 до 1000 лв. или имуществена санкция от 500 до 2000 лв. на лице, което не окаже съдействие или възпрепятства митническите органи при упражняване на правомощията им, както и на лице, което е длъжно за представи на митническите органи стоки, документи и сведения, но откаже да стори това.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Т
    #16

    Много "интересни" коментари.

  2. MUTRA
    #15

    .

  3. avto-moto
    #14

    Sled vavejdaneto na ubiistvenia za darjavta 10% danak varhu dohodite s koeto se oblagodetelstvat edinstveno i samo svrah-bogatashite, koeto e bez analog i v nai-reakcionnite kapitalisticheski strani, sega banditite niama da plashtat i za luksoznite si vozila. Triabva da si palen idiot za da se hvanesh na nesabiraemostta na dosegashnia akciz, shtoto ot kat ne iskali dokazatelstvo che bil platen! Elementarno Watson - ami da iziskvat!? Drugoto absurdno, no tradicionno opravdanie - evronormite!? Ami kato sme takiva varli evropeici shto niamame chistota, red, spokoistvie, shto ne karame novi, hubavi koli, shto niamame tehnite zaplati...?! Bulgaristan - darjavata na banditite.

  4. МИ6
    #13

    за ограничаване на скоростта на движение па пътищата няма ли да споменете,уважаема Mediapool.Нещо ми прилича на узаконяване на убийствата причинени от висикоскоростните престъпници по пътищата.Или защото оставихме ставийски на свобода дайте сега да спретнем и едно законче,което прави от пътните убийци невинни нарушители плащащи глоби.

  5. MUTRA
    #12

    .

  6. PAK GLASUVAITE ZA TIAX
    #11

    .

  7. Космополит
    #10

    От десни по-десни. От тях излиза, че независимо, че в ЕС няма акциз (такъв няма и в САЩ), у нас трябва да се запази, да не би някой да си купи хубава кола. При тия настройки на народонаселението, какъв резултат да очакват десните партии.

  8. Пламен Юруков
    #9

    Браво на другарите Доган и Станишев! Ще си купя ново Мазерати!

  9. Данъкоплатец
    #7

    Интересно защо толкова мнения срещу плоския данък - от него на практика всички, които го плащат печелят и то най-вече обикновените данъкоплатци, а не "свръх богатите" за които това едва ли е от такова значение (освен ако някой не разбира под няколко хиляди лева заплата "свръх богатство", което е смешно)

  10. ГТ
    #6

    не е ли Мазератито на спетемаджията?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.