Тежката катастрофа със стар автобус "Чавдар", отнела живота на 16 човека, тръгнали да почетат Спасовден на местността Бакаджика (близо до Ямбол), даде пореден повод на властите да признаят провал на държавните органи при прилагането на приети от тях правила и закони, а на прокуратурата да повдигне обвинения на собственика и на шофьора на автобуса.
В петък, обявен за ден на национален траур в памет на жертвите, министърът на вътрешните работи Михаил Миков каза пред парламента, че проверяват манипулирани ли са данните от техническия преглед на автобуса, извършен на 12 май в Елхово от фирмата "Великов Савов и Ко". Иззета е цялата документация, целта е да се установи дали е възможна промяна на компютърните данни от проверката на превозното средство.
Директорът на КАТ Алекси Стратиев изрази "съмнения относно начина, по който е бил извършен този преглед".
Над 700 гаража са получили разрешение да правят задължителни годишни прегледи.
Катастрофата в стана около 9.15 часа в четвъртък, когато шофьорът на 20-годишния "Чавдар" с ямболска регистрация, превозвал пътници до манастира "Св. Александър Невски" за ежегодното честване на Спасовден, е загубил контрол над автобуса. Предполага се, че причина за това е отказ на спирачната система. Автобусът се врязал в изкачващите се встрани от пътното платно пешеходци, както и в разположени край пътя сергии. Прегазени са пешеходци и търговци, предимно възрастни хора.
Миков съобщи пред депутатите, че в протокола за периодичен технически преглед данните за ефективността на спирачната система показвали, че е била в рамките на нормативните изисквания.
Превозът е бил извършван под формата на "случаен превоз", но е констатирано, че не е заверена пътна книжка със списъка на пътниците в Регионална дирекция "Автомобилна администрация" - Ямбол, каза Миков. Не е спазено изискването съставът на групата да не бъде променян и на практика е извършван превоз, отговарящ на принципа на редовна линия, без да бъдат издавани билети за тези пътувания и без да има издадено за тази цел разрешително от съответната община, посочи Миков.
Той потвърди, че фирмата собственик на автобуса "Ем Си Ай - Славчо Славов" е назначила на работа 61-годишния шофьор Господин Димитров, без да е минал психотест, като последното му медицинско удостоверение е изтекло през януари 2007 г. В същото време Димитров е шофьор с дълъг стаж, има две нарушения, последното отпреди пет години за преминаване на червено.
Славчо Славов беше задържан снощи за 24 часа, след което прокуратурата му повдигна обвинение и поиска 72-часовото му задържане. Обвинението е за "причиняване на смърт поради незнание или немарливост на повече от едно лице", което се смята за особено тежък случай. При доказване на вина, Славов може да получи присъда лишаване от свобода от 5 до 15 години затвор.
Такава присъда може да получи и шофьорът на автобуса, който е обвинен за "причиняване на смърт на повече от едно лице при шофиране".
От ямболската прокуратура съобщиха, че са назначени 16 съдебно-медицински и 2 технически експертизи. Разследването може да отнеме 4 месеца, коментира следовател Георги Илиев.
На извънредно заседание Общинският съвет в Ямбол обяви тридневен траур в града и обеща пълно съдействие и финансова подкрепа на близките на загиналите и ранените при трагичния инцидент. МС също обеща в максимално кратък срок да приеме постановление за обезщетение на роднините на загиналите и за подпомагане на пострадалите. Близките на жертвите ще получат по 10 хил. лева, а пострадалите – по 5 хил. лева.
Деветима са хоспитализирани в болницата в Ямбол, а четирима от ранените са транспортирани за лечение в София.
Заради катастрофата и обявения национален траур всички партии и коалиции прекъснаха предизборните си прояви в петък. Абитуриентските балове продължават, но МОН разпореди всички те да започват с минута мълчание в памет на загиналите.
Късно снощи в Спешна помощ на ВМА бе докаран и раненият главен полицай Димитър Димитров, който с риск за живота си е успял да спаси две жени, като ги избутва от пътя на автобуса-убиец. Община Тунджа съобщи, че ще гласува предложение полицаят да бъде награден с медал "За граждански принос".
Той е в стабилно състояние и е настанен в Клиниката по ортопедия и травматология с вътреставно счупване на лява подбедрица и лека травма на рамото.
Междувременно МВР оповести имената на загиналите: Вълкана Георгиева, 75 г., с. Безмер, Гана Иванова, 73 г., с. Александрово, Марийка Калчева, 48 г., с. Войника, Бъна Димитрова, 78 г., с. Войника, Ради Минчев, 85 г., с. Драгоданово, обл. Сливен, Цоньо Ганев, 16 г., Ямбол, Тодор Джелебов, 74 г., с. Кирилово, Димитър Жеков, 78 г., Ямбол, Стоянка Араванова, 77 г., Ямбол, Стефанка Мандалиева, 67 г., Ямбол, София Вичева, 72 г., с. Безмер, Минка Косева, 68 г., с. Безмер, Елена Георгиева, 67 г., Ямбол, Стоянка Борисова, 62 г., Ямбол, Иван Ганев, 43 г., Ямбол, Донка Тодорова, 60 г., Ямбол
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
26 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Защо не са го проверили - няма книжа, няма книжка ... ЗАЩО се върви по пътя и до него са павилионите ????????????????
Щофьора виновен... Собственика също. А собственика на извършилата техническия преглед фирма, персонално извършилият прегледа и подписал се "специалист" са невинни, така ли?
повече "антикоми" значи повече професионалисти и това е единственото условие за предотвратяване и намаляване на подобни нещастия !!!!!!!
Много се клейми и много се шуми. Миков например, важно констатира, че не е заверена пътна книжка със списъка на пътниците в Регионална дирекция "Автомобилна администрация" - Ямбол. Като че ли липсата на заверена книжка е довело до катастрофата. Други набеждават шофьора. Обикновено всяка трагедие е съчетание от повече на брой, но на пръв поглед, незначителни пропуски. Ако се вгледаме в случая е лесно да се откроят някои от тях. Първият проблем е в автобуса. Много е стар. Той не отговаря на съвременните …
изисквания за безопасност. И би трябвало отдавна да е бракуван. Интересно е, че има изисквания в това отношение към таксиметровите автомобили. А за автобусите, а вероятно и за влаковете, трамваите и тролеите, няма. Може би защото първите са частни, а вторите - държавни? Вторият, ясно забележим проблем е, че по шосето и около него е пълно с хора, та дори има и павилиони. А защо? Това също е недопустимо. Трети съществен проблем е във фирмите, извършващи технически преглед. Каква е тяхната отговорност? Ако заключенията са, че катастрофата е причинена от технически проблем, съществуващ още преди прегледа, какви ще бъдат последиците? За съжаление, най-вероятно е да се тръгне по най-лесния път. Да се набеди шофьора, както в случая с Лим, или транспортната фирма и всичко да си продължи по същия начин. До следващата катастрофа.
ИСТИНАТА ЗА ТРАГЕДИЯТА е многа прозаична.Причината е в прекалените изисквания и норми,стандарти и ЗАКОНИ на които трябва да се подчинява не само този бранш.Когато имаме прекомерни изисквания,това води до тяхното очовечаване и хората си намират някакъв начин да се справят с живота.Мизерията също води до мизерии, но мизериите в Парламента водят до ТРАГЕДИИ!Това положение е във всички браншове - имаме около 5000 закона,но понеже са толкова много не си мислете,че са добри то и за това не се спазват.Много …
баби хилаво дете е казал народът, това е резултата от хилядите закони.Трябват в пъти по-малко закони,но реални и изпълними за да не се стига до търсене на подкупи и евтини решения.Изключително много пари се взимат за всички изискуеми документи,като половината изопщо не са необходими и не помагат!Ето например какво може да стане член на закон,който да работи повече от цял закон.чл.1 Забранено е карането на Пътно превозно средство над 10 години.чл.2.Забранено е движението на хора и автомобили по едно и също платно.Повтарям прекомерните закони водят до корупция и до не спазването им - примери в строителството в медицината!Трябва РЕВИЗИЯ НА ВСИЧКИ ЗАКОНИ!Но това ще означава,че ДЕПУТАТИТЕ СА НИ ЗАГУБИЛИ ПАРИТЕ които сме им дали като заплати,защото не са родили НИТО ЕДИН ЧИТАВ ЗАКОН!Проверете колко се спазва Законът за устройство на територията - основният закон за строителство и защо не се спазва?Просто е калпав,нарочно така направен за да се шири корупцията в общините. Същото е в медицината, последната глупост бяха задължителните рецепти за лекарства,които понякога струват по-малко от таксата при лекарите.Същото е и в други браншове!
Много неприятен случай - наистина трагедия. Не разбирам защо всеки път когато загине повече от един човек се обявява траур. Значи по-големите държави да бъдат постоянно в траур. Не са такива практиките в страните, към които си мислим, че се доближаваме. Траурът стана част от българската популистка традиция, откакто Жан Виденов игра хоро. Вече никое правителство няма да може да излезе от тая схема. Същевременно, не съм сигурен, че ще се вземат необходимите мерки за предотвратяване на подобни случаи.
Само забележете какви простотии се изискват и за извършването на един обикновен превоз: Заверка на списъка на пътниците и т.н.! Това да не е пасажерски кораб??!!?? Да превозиш група хора на няколко километра се изискват имената на пътниците и списъкът да е заверен в регионалната дирекция на "Автомобилна администрация"!!!! И там има хора, които вземат заплата, за да "заверяват списъци", да не говорим, за заплатите на тези, които са измислили такава простотия, и за другите, дето са я гласували. ККой да мисли за безопасност при толкова други "важни" изисквания??!!
за пореден път погнусява - след никое от т.нар. по-мащабни ПТП държавните и местните органи не предприемат АБСОЛЮТНО НИКАКВИ РЕАЛНИ МЕРКИ за премахване на причините. Отвратително жалка картинка е появата на тези места на министри, гоце-моце и прочее след подобни събития - те нехаят ни за хора, ни за държава, ни за закони. ВЪВ ВСЯКА ЩО-ГОДЕ НОРМАЛНА ДЪРЖАВА ТРАНСПОРТНИЯТ МИНИСТЪР БИ СИ ПОДАЛ ОСТАВКАТА НЕМЕДЛЕННО, а ако се разсейва, това ще му бъде императивно наредено от премиера, парламента и от …
гражданите (каквито у нас няма). В Оногундурия такъв случай нема, "защото сме социалисти" /по С. Станишев/ - т.е. морални ценности като чест, достойнство, социална отговорност и прочее буржоазни тъпни са ни от друга галактика.
статистически погледнато, си прав - никоя държава не е застрахована от подобни неща. У нас обаче властимащите реват с крокодилски сълзи и обявяваните "национални траури" са пародия на социална и политическа отговорност. Така погледнато, няма абсолютно никаква разлика между това, че оня м-р от Виденовото правителство играл хоро, а тоя ходи да мирише труповете на место - бездушието им е идентично!
Безконтролност , безхаберие и корупция . Затвор за собственика на автобуса , затвор за този дето е издал талона за направен технически преглед , дисциплинарно уволнение на всички шефове на ДАИ и търсене на съдебна отговорност , оставка на министъра на транспорта . Всичките тези са виновни .