Ти си това, което четеш

Велоалея свързва Банкя със София, студентите с колелета до стадион “Васил Левски”

Столична община планира да изгради 66 км велоалеи за 13 млн. лв. до 2015 г.
11:03 | 16 ноември 2012 | 28 коментара

Най-дългата и най-скъпа нова велоалея ще свърже столичния квартал "Люлин" с Банкя. Студентите и живеещите в “Младост” ще могат да се спускат до центъра на колелета. Общо 66 нови километра велоалеи за 13 млн. лв. се кани да изгради Столична община до 2015 г. Така средно километър нова алея за велосипедисти ще струва 200 хил. лв. на столичани.

Това става ясно от програма за развитие на велотранспорта в София. Документът е публикуван на сайта на общинския съвет. В разработването му са участвали основните велоорганизации.

Целта е да се стимулират столичани да използват алтернативни и здравословни форми на транспорт като колоездене и ходене. Очакваният ефект от реализацията на програмата е по-чиста околна среда, заради намалелия трафик на автомобилите, както и по-малко катастрофи и задръствания.

В момента веломрежата на София е 28 км. От тях до 2006 г. са били изградени общо 6.6 км. Всичко останало е построено по времето на управлението на ГЕРБ, става ясно от документа. В него е отбелязано, че са нужни нормативни промени в законите, за да се постигне по-добър резултат от изграждането на велоалеите.

За отмора и развлечения

Според нуждите велоалеите са разделени на няколко типа – за отмора и развлечения, довеждащ транспорт и транзитни.

За отмора и развлечение са велоалеите, които връзват столицата с атрактивните околности. Така най-дългата и скъпа е от града на премиера Бойко Борисов Банкя до столичния квартал “Люлин”. Трасето е с дължина 9.5 км и изграждането му ще струва 3.5 млн. лева.

Общината се надява с такъв вид велоалея да осигури приятни условия за колоездене, като повече хора се качат на колелета през почивните дни.

За отмора и развлечение ще бъдат изградени велоалеи от 2.3 км за 800 хил. лева в Борисовата градина - от бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" до бул. "П. Яворов", както и в Южния парк - 1.7 км за 500 хил. лева.

От кръстовището на бул. "Вапцаров" с бул. "Черни връх" към "Хладилника" по ул. "Сребърна" до западния вход на зоопарка също ще има алея за каране на колела за отмора. Тя ще е дълга 1.6 км и ще струва 520 хил. лева.

Транзитни

Другият вид трасета са транзитните, чиято цел е да формират сърцевината на велосипедната мрежа, да осигурят бърза и директна връзка на районите на града с центъра или един с друг, както и да създадат конкуренция на автомобилния и обществения транспорт.

Такива велоалеи ще бъдат направени по бул. "Академик Иван Гешов" - от бул. "Цар Борис III" до бул. "България" - 0.9 км за 400 хил. лева, както и по бул. "Генерал Скобелев" и бул. "Патриарх Евтимий" - от Руски паметник до ул. "Княз Борис I" с дължина 0.7 км за 230 хил. лева.

Транзитно трасе ще има и в Южния парк (от кръстовище бул. "П. Тодоров" - бул. "Гоце Делчев" до кръстовище бул. "Черни връх" - бул. "Никола Вапцаров") с дължина 1.5 км за 400 хил. лева, по бул. "България" (от бул. "Гоце Делчев" до Околовръстен път) - 2.2 км за 770 хил. лева, както и по бул. "Тодор Каблешков" (от бул. "Братя Бъкстон" до бул. "Цар Борис III") с дължина 0.4 км за 140 хил. лева и връзка от 3 км за 2.5 млн. лева между жк "Младост" (Студентски град) - център (стадион "В. Левски - Интерпред).

Седем километра ще свържат "Люлин" с центъра за 2.7 млн. лева.

Довеждащи

Довеждащите велоалеи ще създават връзки с транзитните и с трасетата за отдих. Така всяка част от районите ще има достъп до главните велоартерии.

Такива трасета се предвиждат по ул. "Ангел Кънчев" до ул. "П. Парчевич" и ул. "Христо Белчев" (127 СОУ) и продължение на трасето по ул. "Ангел Кънчев" - от 127 СОУ до пл. "Гарибалди" и пл. "Св. Неделя" с обща дължина 0.8 км за 250 хил. лева.

Довеждаща велоалея ще има и по ул. "Бъднина" от ул. "Филип Аврамов " до продължението на бул. "Андрей Сахаров". Тя е с дължина 600 метра и ще струва 400 хил. лева.

Близо километровият участък от Лъвов мост до пл. "Св. Неделя" ще излезе пък 220 хил. лева.

Довеждащи велоалеи ще бъдат изградени и по ул. "Княз Борис I" и ул. "Цар Самуил" - 0.7 км за 230 хил. лева, в целия "Люлин" общо 7 км за 2.7 млн. лева, в жк "Студентски град" - 6 км за 2.5 млн. лева, от парк "Вл. Заимов" до пл. "Св. Неделя" - 2.2 км за 770 хил. лева.

Ремонти ще протекат на вече съществуващите трасета в Южния парк (около НДК - бул. "Витоша", бул. "Фр. Нансен" до бул. "България") за 400 хил. лева и по бул. "П. Евтимий" (от 20-о училище - ул. "Княз Борис I") до Френската гимназия (ул. "Г. С. Раковски") и връзка с Южен парк, I част, за 200 хил. лева.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли в първите 3 дни от болничните да се плаща 50% от заплатата?