Парламентът отложи за пореден път въвеждането на новия начин за изчисляване на такса смет. Вместо от 1 януари 2025 г. плащането ще се изчислява според количеството отпадъци от 1 януари 2026 г. Така и през следващата година таксата остава промил от данъчната оценка на имотите.
Законовите промени, с които се прави поредната отсрочка, бяха приети окончателно и доста набързо (само седмица, след като бяха предложени) от депутатите във вторник.
Отлагането е с обещанието, че следващата година ще се използва за още по-добра подготовка от страна на общините и държавата, за да въведат най-накрая принципа "замърсителят плаща". Не е сигурно обаче, че времето и този път ще е достатъчно.
Заради очакваното поскъпване
Промените в Закона за местните данъци и такси, с които се прави поредното отлагане на реформата при изчислението на таксата, бяха предложени от ГЕРБ преди седмица. Така във вторник парламентът се събра на извънредно заседание, за да ги обсъди на първо четене, а в хода на дискусията беше решено законопроектът да се гласува веднага и на второ четене. При окончателното гласуване поправките бяха приети анблок със 161 гласа "за", двама – "против" и четирима "въздържал се".
Основните мотиви за отлагането са очакваното драстично повишение на такса смет, изчислена според количеството изхвърлени отпадъци, както и разминаването в различните регистри и бази данни, на базата на които трябва да се установи колко са действителните обитатели на дадено жилище.
Подготвен ход
Още преди месеци от Националното сдружение на общините обявиха, че общините срещат редица трудности при прилагането на новия начин на изчисляване на таксата – основно с данните за ползвателите на един имот.
Още по темата
При обсъждането на поредната отсрочка в комисията по бюджет и финанси в парламента представителите на Министерството на финансите и на Министерството на околната среда и водите предупредиха, че отлагането на принципа "замърсителят плаща" може да доведе до санкции от страна на Европейската комисия. Възможно е това да попречи и на присъединяването на България към Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР).
Срещу отлагането на новия механизъм за изчисляване на таксата се обявиха и работодателските организации.
Освен промените за такса смет депутатите приеха и отчисленията, които общините дължат за всеки тон депониран отпадък, да остават на разположение на местните власти, а не да се превеждат по сметки на регионалните инспекции по опазване на околната среда.
За честна и независима журналистика
Подкрепи Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква от потребителят да спазват правилата за участие във форумите
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да серегистрирате.
В отговор на #3633314