Преминаване към съдържанието
Вход / Регистрация

Митническите задължения се превалутират автоматично

0 коментара
Кампания ЕВРО - плат публ

Еврото не е нова валута за митническата администрация, тъй като търговията с трети страни често се декларира и в други валути, различни от лев. Статистиката на Агенция "Митници" показва, че през изминалата година и половина в евро са 47,5% от приетите декларации за търговски внос, а също така и 24% от декларациите за износ към трети страни. Адаптирани са и всички информационни системи, за които това е било необходимо.

До 31 декември 2025 г. официалното платежно средство е лев, а от 1 януари 2026 г. – евро, като Законът за въвеждане на еврото в Република България допуска и плащане в лева през първия месец.

Например, ако подадете онлайн популярната "декларация за внос" в последните дни на 2025 г., в нея ще видите дължимата сума за мита, ДДС и акциз – ако е приложимо, в лева и евро. Ако платите до края на годината, ще заплатите в лева, а ако го направите в началото на 2026 г. – вече банковият превод ще е в евро.

От 1 януари 2026 г. всички приходи, събирани от Агенция "Митници", ще се заплащат само в евро по банков път или посредством виртуален/физически ПОС терминал. Безкасовото плащане се извършва по текущите банкови сметки на Агенция "Митници" в БНБ в евро.

Всички икономически оператори, работещи с митническите информационни системи за внос и износ, разполагат с "виртуална сметка". Агенция "Митници" препоръчва на всички икономически оператори, които очакват да погасяват задължения в първите дни на новата година, да заредят предварително виртуалните си сметки с левове, които ще се превалутират автоматично в нощта на Нова година.

Суми за обезпечения (еднократни и общи) в митническата информационна система за внос също се превалутират автоматично. Обезпечения в български лева към 31.12.2025 г. продължават да са валидни. Въвеждането на еврото от 01.01.2026 г. само по себе си не налага издаване от поръчителя/приемане от митническото учреждение по обезпечението на анекс към поръчителството. В случаите, в които след 1 януари има промяна в параметрите на обезпечението, новият документ следва да е с изписани в евро суми.

Задълженията в лева към Агенция "Митници", които са останали непогасени към 31 декември 2025 г., не отпадат, а както всички неплатени публични задължения, възникнали преди въвеждането на еврото, те остават дължими и се превалутират в евро на 1 януари 2026 г. Превалутирането става автоматично по официалния курс 1 евро = 1,95583 лева и съгласно правилата за превалутиране и за закръгляване, посочени в Закона за въвеждане на еврото в Република България. Получената сума след превалутирането се закръглява до втория знак след десетичната запетая. Определящ за закръгляването е третият знак след десетичната запетая. Ако той е 5 или повече, вторият знак след десетичната запетая се увеличава с единица, а ако е по-малко от 5, вторият знак след десетичната запетая остава непроменен.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепи Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

Няма коментари

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква от потребителят да спазват правилата за участие във форумите

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да серегистрирате.

Препоръчано от редакцията