Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството предлага отстъпки на тол таксите за големите превозвачи

Регионалният министър сезира ДАНС за липсващите кодове на тол системата

9 коментара
През 2019 г. тогавашният шеф на АПИ Георги Терзийски получава "ключа" на тол системата от "КАПШ". Днес се оказва, че той липсва и затова е сезирана ДАНС. Сн.АПИ

Правителството се готви да одобри намаление на тол таксите за големите превозвачи на принципа колкото повече използваш пътищата и съответно рушиш, толкова по-малко ще плащаш. Това става ясно от публикувания за обществено обсъждане проект на Постановление на Министерския съвет за допълнение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.

Предлага се отстъпка в тарифите от 30% за тол таксата, която трябва да платят превозвачите, при навъртени от 4000 до 5999 км за превозните средства над 3.5 тона и 50% отстъпка от таксата при над 6000 км. За първите 3000 км няма промяна в тарифата.

Мярката ще засегне 4.28 на сто от превозвачите, показват публикуваните данни на Министерството на регионлното развитие и благоустройството (МРРБ), което е вносител на предложението.

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев каза пред телевизия "Нова Нюз", че от отстъката ще могат да се възползват поне една трета от превозвачите.

Това е "временно" решение докато се намери "компромисно", с което да бъдат удовлетворени исканията на превозвачите за по-ниски ставки на тол таксите, става ясно от публикуваните от МРРБ документи. Предвижда се то да важи до края на 2024 г.

Ефектът - с около 40 млн. лв. по-малко в бюджета годишно

Ако правителствто го одобри, държавният бюджет ще се лиши от 41.8 млн. лв. приходи за тази година и още 43 млн. лв. за 2024 г., става ясно от публикуваните документи.

Според тях прогозата за 2024 г. е да бъдат събрани 924.5 млн. лв. от ползването на републиканските пътища. От тях 555.6 млн. лв. са от тол такси, 298 млн. лв. - от винетки, които се плащат от леките автомобили, и 70.9 млн. лв. от други такси.

Правителството се надява да компенсира отстъпката за превозвачите с повече приходи от други такси и така в планирания бюджет да няма загуба. Това ще стане с увеличаване на приходите от "другите" такси, които се събират за извънгабаритен товар (обикновено селскостопански и строителни машини), крайпътни обекти и рекламни пана, както и от преминаването през моста над Дунав при Русе.

АПИ няма контрол върху тол системата, на ход е ДАНС

Това са прогнози по документи, но на практика цифрите са други и приходите от собствениците на леки коли продължават да са повече от тези на превозвачите за ползването на републиканската пътна мрежа. Така България продължава да не изпълнява евродирективата - този, който повече ползва пътищата и съответно повече ги руши и замърсява околната среда да плаща повече.

При проверката на магистрала "Хемус" край Ябланица регионалният министър Андрей Цеков обясни, че всяка година в бюджета се залагат прогнози за приходи, базирани на реален анализ на трафика. Те са събираемост от 460 - 480 милиона лева от тол такси, но реално се събират по-малко от половината.

За 2022 г. приходите от тол такси са в размер на 271 млн. лв., по данни на МРРБ. В същото време приходите от винетки възлизат на 282 млн. лв.

Основният въпрос е защо това е така, по думите на Андрей Цеков. Съмненията са, че не всички приходи плащани от превозвачите се превеждат от фирмите, които оперират изградената с пари от държавата тол система от австрийската "Капш".

"При направен сериозен анализ установихме, че за тол системата, за която държавата е платила 180 милиона лева и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, липсват изходни програмни кодове (source code)", коментира регионалният министър, цитиран от БТА.

"Предадени са кодовете през 2018 и 2019 г. и липсват в АПИ. Това не позволява реално Агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси. Има подписани протоколи, че са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на Агенцията и в момента не се съхраняват там. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на АПИ е бил Георги Терзийски", обясни Андрей Цеков.

Той допълни, че за случая е сезирана Държавна агенция "Национална сигурност".

Тол системата беше въведена преди три години след заплахи за протести на превозвачи и след редица отстъпки. Фирмите не плащат за ползването на цялата републиканска мрежа, а единствено за ползването на магистрли и пътищата от първи и втори клас. В същото време собствниците на леки коли плащат за всички пътища с купуването на електронни винетки. Нещо повече държавата не отмени натрупани санкции на жителите на Пролеша, въпреки, че официално обяви и публикува, че те са освободени от плащането на винетка при пътуване до София.

Целта на промените е да се помогне на превозвачите

Сега обаче целта на предлаганите промени за отстъпки в тарифата за големите превозвачи е да се "помогне на транспортния бранш да премине по-лесно през възникналата нестабилна икономическа обстановка", пише в мотивите на проекторешението.

На няколко пъти в него е повторено, че така държавата ще удовлетвори искането на превозвачите и по този начин "ще увеличи доверието им в държавните институции".

От регионалното министерство се надяват с понижаването на тол таксите цените на билетите за автобуси и на стоките да не се повишават, а дори да намалеят.

От автобусния бранш обаче казаха, че понижение на цените на билетите няма да има и те ще останат на същите нива. Дали ще се запазят или поевтинеят цените на стоките предсти да видим.

Предлага се още отстъпките на тол таксите за превозвачите дори да влязат със задна дата от 1 юли 2023 г. На тази дата влезе в сила отложеното от служебното правителство решение за поскъпване на тол таксите за превозвачите с 50%. То беше взето от правителството на Кирил Петков през 2022 г. въпреки недоволството на превозвачите.

Нещо повече правителството е готово да върне на превозвачите 4.6 млн. лв., според сметките на МРРБ.

Всички тези сметки са при условие, че проекта за промени в тарифата бъдат одобрени от Министерския съвет, което все още не е ясно дали ще се случи. Причината е, че предложението е изпратено за съгласуване с Европейската комисия. Тя вече е отговорила, че това е нарушение на правилата, става ясно от публикация на Гроздан Караджов във "Фейсбук".

Гроздан Караджов: Промените са скандални
 

"Предлаганите промени са скандални, те ще доведат до по-лоши пътища, до по-малко пари в бюджета, а също и до санкции от Европейската комисия", предупреди Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие в правителствто на Кирил Петков и настоящ депутат от "Има Такъв Народ" на страницата си във "Фейсбук".

Той припомня, че това изцяло противоречи на логиката, заради която бе въведена тол системата – този който най-много ползва пътищата и съответно ги руши да плаща най-много.

"Колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!? Звучи като лобиране в полза на най-големите играчи", отбелязва Гроздан Караджов.

Според него правителство прави безпринципни реверанси на определени компании в ущърб на обществения интерес. "Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е - става дума за откровен лобизъм и корупция", пише Караджов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Des
    #9
    Отговор на коментар #6

    Уверявам те, че сме различни профили. И си адски прав , НО до изречението "Логиката е, че един човек, който минава 100 пъти по магистралата, би трябвало да плаща по-малко от 100 души, които минават по 1 път." Това не е така, ЗАЩОТО никой превозвач НЕ прави отстъпки на фирмите, които товари стока. Нито по тази нито по друга логика/ начин. Като човек работил точно това в голямо производствено предприятие знам, че жулят на брой палети, изминати километри, кой товари, кой разтоварва, престой и т.н. И никой превозвач,( а те за повечето фирми са външни/ различни фирми), НЕ прави отстъпки на контрагентите си отстъпка за това , че е оборотен по пътищата на България.

  2. Коментарът е изтрит в 15:43 на 8 октомври 2023 от автора.
    #8
  3. т€еритория на Мики Маус
    #7

    Изчезнаха изходните програмни кодове за контрол на тол системата АКТУАЛНО 31.08.2023 Автор: Обективно

  4. ВАМ
    #6

    Логиката е, че пътищата се строят, за да подсилят икономиката като дадат възможност на инициативните работещи хора да свършат повече работа по по-изгоден начин. Логиката е, че като плащаш за 10 еднакви продукта, продавачат те цени като клиент и ти прави отстъпка, вместо да ти каже: "Десетото парче е на двойна цена, защото ми писна от тебе". Логиката е, че държавата трябва да улеснява гражданите си, а не да ги дои. Логиката е, че един човек, който минава 100 пъти по магистралата, би трябвало да плаща по-малко от 100 души, които минават по 1 път. Логиката е, че долните пет коментара май не са генерирани от пет различни хора.

  5. Des
    #5

    Подхода с отстъпките трябва да е обратен. Който кара повече, печели повече и съответно руши инфраструктурата повече. Отстъпки и то символични, би могло да се направят ако превозното средство е ново, екологично, карано без нарушение ( така и фирмите ще внимават с подбора на кадрите) и т.н., а не за тия дърти, често претоварени и технически неизправни каруци.

  6. Нато Натов
    #4

    Защо? Нали принципът е, който руши повече, плаща повече. Всичко друго е ала-бала.

  7. pstoychev
    #3

    Колкото повече караш толкова повече увреждаш пътищата. Затова правилото за отстъпките следва да е наобратно, особено при леките коли.

  8. anton nikolov
    #2

    В условия на нарастваща инфлация да лишаваш бюджета от средства е пълна безотговорност.

  9. Име1234
    #1

    Това е корупция, маскирана като лобиране. Продажни корумпирани индивиди. Времената били трудни за превозвачите. А останалите сме добре.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.