Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Превозвачи плашат да оставят магазините празни на 13 януари

Ще спрат и да возят пътници, заради тол системата и нелегалната конкуренция

5 коментара
Превозвачи плашат да оставят магазините празни на 13 януари

Превозвачи заплашиха да спрат зареждането на магазините и превоза на пътници на 13 януари – понеделник. Предвижда се още камиони и автобуси да бъдат поставени на определени места по пътищата в страната, в знак на протест.

Недоволството им е срещу въвеждането на тол системата, заради обхвата и цените ѝ, както и срещу нерегламентирания превоз на пътници.

Участие в протеста засега са заявили превозвачи от 60 града от всички браншове - пътнически, товарни, международни и таксиметрови. Към тях обещават да се присъединят и членове на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, както и Националната асоциация на зърнопроизводителите.

Протестът не е политически и няма за цел сваляне на правителството, обяви Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи на пресконференция във вторник.

Към момента няма яснота от кога ще бъде въведено платеното преминаване по пътищата за автомобилите над 3.5 тона на база изминато разстояние. То беше отложено от държавата веднъж и вместо от 16 август 2019 г., сега трябва да тръгне най-късно до 1 март 2020 г.

В края на декември кабинетът прие цените и обхвата на платените пътища, след като направи значителни отстъпки на превозвачите по отношение на платените пътища. Още тогава премиерът Бойко Борисов прогнозира, че ще има протести, но даде нареждане "тол системата трябва да заработи от 15 януари, никакъв март".

Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова му обеща тол системата да тръгне на 6 януари, на което Борисов ѝ отговори – "Изненадайте ме", но това така и не се случи.

Искане за оставка на регионалния министър

Превозвачите искат и оставката на Аврамова заради тол системата. Около 20 организации на превозвачите твърдят, че тя не се е съобразила с нито едно от исканията им.

Това не отговаря на истината, тъй като правителството драстично намали обхвата на платените пътища от 10 800 км на 6050 км.

"Министерството на регионалното развитие и благоустройството не се съобрази с нито едно от исканията на бизнеса и не намери решение на нито едно от предложенията от ноември миналата година до сега. При този обхват, при тези цени и при липсата на преференции за българския транспортен бизнес не ни остава нищо друго освен да протестираме", заяви Йордан Арабаджиев.

Той мотивира настояването за оставката на регионалния министър с това, че като принципал на МРРБ е нарушила диалога от последните месеци "за намиране на баланса и плавния преход, който да даде глътка въздух на българския транспортен бизнес".

Освен превозвачите, за оставката на регионалния министър настояват и жителите на Перник, заради водната криза в града. ГЕРБ обаче защити Петя Аврамова, а Борисов заяви, че оставки няма да има.

Задава ли се "шоково поскъпване" за потребителите?

Превозвачите плашат още с "шоково поскъпване" на цените на превози, стоки и услуги.

Васил Пиронков от Камарата на автомобилните превозвачи заяви, че тол системата ще бъде проблем не толкова за превозвачите, колкото за потребителите. Причината е, че цените за пътници и за товарите ще се повишат с до 16 на сто.

Световната банка обаче твърди, че тол таксите ще имат минимално въздействие върху цените на основните хранителни стоки. Максималното поскъпване е до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните, показват сметките на експертите на Световната банка. Изчисления са правени за 19 групи стоки, които присъстват всеки ден на трапезата на българина. Малко по-високи са прогнозите за поскъпването на автобусните билети – с до 1 лв. до най-далечните дестинации у нас.

Превозвачите продължават да са недоволни и от обхвата на тол системата. Под техен натиск правителството драстично намали обхвата на платените пътища от 10 800 км на 6050 км. Ефектът от това е вместо очакваните около 1 млрд. лв. приходи годишно едва 400 млн. лв., според Бюджет 2020.

Въпреки тази отстъпка от страна на правителството превозвачите продължават да твърдят, че тол системата у нас обхваща над 65% от републиканските пътища, докато в Европа този процент е между 1 и 7. За пример Арабаджиев даде Чехия, където въведената от 1 септември 2019 г. тол система обхваща 4 до 5 на сто от пътищата.

Това обаче не е точно така. Политиката на Европейския съюз е за платено преминаване по пътищата с цел набиране на средства за ограничаване на вредните емисии и борбата с климатичните промени. Консултантът по въвеждането на тол системата у нас – Световната банка, твърди, че всички пътища в Швейцария и Белгия са платени. Като допълнителен аргумент привежда и факта, че от 1 юли 2018 г. Германия разшири драстично обхвата на платените си пътища – от 15 000 км магистрали и федерални пътища с нови общо 40 000 км федерални пътища.

Протест до дупка

"Очакваме проява на разум, който да направи така, че българският транспортен бизнес и потребителите, които също ще бъдат засегнати, да не страдат от шоковото въвеждане на тези тол такси", каза Йордан Арабаджиев.

Протестът ще продължи докато не получим отговор и конкретни политически ангажименти, с конкретни срокове за изпълнението им, заканиха се превозвачите.

Към момента няма коментар от страна на регионалното министерство. Няма и яснота дали ще бъда спазена заръката на премиера и от 15 януари тол системата ще тръгне.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Естествено
    #5
    Отговор на коментар #4

    Интересно от кого ще се плащат "новите такси" според теб. Какви "черни курсове"? Това да не ти е социализма. Въобще тоталното следене, което явно ти допада си е чиста проба комунистически инструмент. Първоначалнага идея беше, че нашите превозвачи плащали много, а чуждите малко, та с ТОЛ щяло да стане справедливо. Е, сега нашите ще плащат още повече. Това справедливо ли е? Има евродиректива за премахване на винетките. Така, че до година и половина ще набутат тол и на леките автомобили.

  2. mediaman
    #4

    Никой не си мисли, че новите такси ще се плащат от собствениците. Това , което ги плаши е, че ще цъфнат баят "черни" курсове и недекларирани приходи. Което е малко смешно, защото това е и начина да се преборят с нелоялната си конкуренция. Ама пуста лакомия, де......

  3. Един препатил
    #3

    Доста тегаво се получава когато едните не знаят какво правят, а другите не знаят какво искат.

  4. Естествено
    #2

    Браво на превозвачите.

  5. Знайко
    #1

    Това трябва да се използва, за да започне ренесанс на железницата (както е в почти цяла Европа), но не дядо-Йоцовата, както е сега, а модерна логистична структура със строги правила и отговорности (Service Level Agreements). Впрочем, имаме го примера с телекомуникационните оператори - частни дружества, естествено.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.