Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тол системата тръгва на 1 март с безплатни за превозвачите бордово устройство и услуги

Протестите продължават, но повече отстъпки няма да има

5 коментара
Тол системата тръгва на 1 март с безплатни за превозвачите бордово устройство и услуги

Въпреки целия хаос и неуредици, новата тол система за таксуване на камиони и автобуси тръгва на 1 март с нови отстъпки за превозвачите - безплатни бордови устройства и GPS тракери. Повече обаче няма да има. Това стана ясно от изказванията на премиера Бойко Борисов и регионалния министър Петя Аврамова пред депутатите в петък.

Те бяха изслушани по искане на БСП, чийто лидер Корнелия Нинова се обърна към Борисов с думите: "Г-н премиер, не можете да проведете нито една модерна реформа като хората".

Министър-председателят отвърна: "В България се въвеждат трудно нещата. Аз не си спомням нито една реформа на БСП за сто години управление. Ако е било лесно, вие да сте въвели тол системата."

Три начина на плащане и гратисен период до 27 март

Има пълна готовност тол системата да стартира на 1 март, увери министър Аврамова. Обхватът е 3115 км магистрали и първокласни пътища на цени от 1 ст./км до 20 ст./км в зависимост от вида, товароносимостта и екологичността на автомобила и класа на пътя.

На превозвачите са дадени три възможности за избор - с маршрутни карти, с бордово устройство или с GPS тракери.

Маршрутните карти са абсолютно безплатна услуга, каза Николай Нанков. Уточни, че попълването им отнема около пет-шест минути. Картите ще са достъпни по канали, по които в момента се купуват винетки. На граничните пунктове са осигурени 34 допълнителни работни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминала за самообслужване. Има и обучени служители, които при нужда да съдействат на шофьорите за попълването им, каза Нанков.

Превозвачите нямат право да карат гратис до 27 март. Това е гратисен период, в който може да заплащат по досегашния начин с винетка, за ползването на платените пътища, стана ясно от днешните обясненията на Борисов. Това не беше ясно разбрано след вчерашната среща при премиера. Присъстващите останаха с впечатлението, че на превозвачите се дава безплатен гратисен период до 27 март, докато си монтират бордовите устройства.

Премиерът Борисов обясни пред депутатите, че "през този период, докато се напасне системата, всички ще плащат така както са плащали досега".

Този допълнителен около един месец се дава на превозвачите, за да могат да сключат договорите с доставчиците на услугата и да монтират бордовите си устройства.

По-късно днес след нова среща с превозвачите Николай Нанков каза, че винетки за тях няма да има от 1 март и ще трябва да попълват маршрутни карти, докато се оборудват с бордови устройства и GPS тракери. Не стана ясно дали шофьорите ще бъдат глобявани, ако бъдат хванати без маршрутна карта. Най-вероятно е постигнато негласно споразумение да няма санкции до 27 март.

Бордовите устройства и GPS тракерите ще са безплатни

Превозвачите няма да плащат за бордовите устройства и GPS тракерите. Цената за тяхното обслужване ще бъде в рамките на 7%, които получават националните доставчици на услугата от събраните пътни такси, заявиха Аврамова и Нанков. Официално съобщение от двамата доставчици на пазара, с което да потвърждават думите им, към момента няма.

За миналата година доставчиците на услугите би трябвало да са получили около 20 млн. лв. от АПИ, тъй като приходите от е-винетки са над 392 млн. лв. по данни на пътната агенция.

Последно от ИТС обявиха, че са склонни да намалят цената на бордовото устройство до 5.90 лв. без ДДС месечен наем при 2 годишен договор с 3-месечно предизвестие за прекратяване.

От другия доставчик - "Конкорд Трафик Солюшънс" официално не са обявявали никакви цени, но превозвачи казаха, че са им предлагали договори на цена от 14.98 лв. месечен наем за бордово устройство при 2-годишен договор.

"За нас не е лесна задачата, която вчера ни даде премиерът, в търсене на икономически баланс между националните доставчици на услуги и самите превозвачи, но въпреки това ние ще вложим усилие, така че българските превозвачи да не заплащат никаква такса за използването на бордови устройства и GPS тракери", каза Аврамова в парламента.

Тя припомни колко много отстъпки са направени на превозвачите – намален бе обхватът на пътищата, както и цената.

"Сега ще им бъде направена и тази отстъпка - да ползват бордови устройства и GPS тракери без пари и без наем и без такса за обслужване. Очакваме от българските превозвачи да бъдат коректни и в следващите дни поетапно да се оборудват", каза регионалният министър в Народното събрание.

Поръчани 30 000 бордови устройства при 100 000 камиона

Досега са осигурени 30 000 бордови устройства на склад от националните доставчици, информира още регионалният министър. За сравнение, общо на вътрешния пазар има около 100 000 камиона, по данни на превозвачи.

Зам.-регионалният министър Николай Нанков съобщи пред бТВ, че към момента има поръчани почти 9000 бордови устройства при старите условия. Договорите им обаче ще бъдат анексирани и безплатно ще поръчат други, обеща Нанков.

Няма официална информация от националните доставчици за сключените договори. От ИТС съобщиха в сряда, че вече са предоставили на клиентите си 7500 бордови устройства без да посочват при какви условия. ИТС предлага бордово устройство на австрийската фирма "Капш", която получи около 200 млн. лв. от държавата за изграждането на тол системата.

ИТС работи с "Тол БГ" ЕООД като доставчик на декларирани данни за камионите и автобусите, които ползват GPS тракери, по твърдения на превозвачи.

Въпреки че АПИ е издала 14 разрешения на провайдъри да събират данни, чрез GPS тракери, единствено "Тол БГ" може да работи. Причината е, че останалите устройства не отговарят на техническото задание на АПИ, което изисква устройството да има екстри като "блутут", оплакаха се провайдъри. Другият им проблем е, че от ИТС ги принуждавали да сключват 10-годишни ексклузивни договори.

По данни на бранша около половината от камионите и автобусите у нас са оборудвани с GPS тракери, но нямат "блутут" и съответно не отговарят на специфичните изисквания на АПИ. По този въпрос премиерът се е разбрал с превозвачите, които имат по-съвременни GPS тракери да си ги ползват, предаде БТА.

Превозвачи протестираха, няма алтернативни пътища, искат 3 месеца отсрочка

Въпреки поредните отстъпки, транспортни фирми протестираха в района на ГКПП "Дунав мост" при Русе, както и в София и Ямбол, предаде БТА. Протестиращите са предимно от малки и средни компании, които имат до десетина камиона.

В началото участниците в протеста в Русе преминаха пеша през кръговото кръстовище край граничния пункт, а след това протестът продължи под формата на автомобилно шествие, което затрудни движението в района.

В София камионите не бяха допуснати по столичните улици и бяха спрели на входовете на града при бул. "Цариградско шосе" и "Ботевградско шосе".

Протестиращите искат отлагане на тол системата с 3 месеца, заради липсата на алтернативни пътища и лошата инфраструктура. Настояваха и за връщането на месечната винетка до 27 март, защото сега плащат дневни, което им излиза скъпо. Заканиха се протестите да не спрат, докато не се подходи адекватно към бизнеса.

Искането на превозвачите за осигуряване на алтернативни пътища извън платените няма как да бъде изпълнено, стана ясно от обясненията на Аврамова и Нанков. Те се аргументираха, че правителството е одобрило най-ниската тарифа в цяла Европа, като е приело предложените от тях цени.

Например тол таксата за най-големия автобус за едно пътуване по магистралата от София до Бургас ще е 10 лв. За камион по транзитния маршрут ГКПП "Калотина" - ГКПП "Капитан Андреево" сумата ще е 40 лв., при условие че 23 лв. е дневната винетка, която в момента се плаща, каза проф. Олег Асенов, който отговаря за тола в АПИ, пред Нова телевизия.

Превозвачите обаче извадиха други сметки. Калоян Десподов каза в сряда, че за пътя от ГКПП "Калотина" до ГКПП "Капитан Андреево" транзита сега плаща сега по две дневни винетки, заради опашките на границата, което е 46 лв. След въвеждането тола това разстояние ще му струва около 27 лв., заяви превозвачът и попита: "Кой е математикът?".

"Годишната винетка за камион е 1300 лева, а ако се смята на изминат километър, цената ще бъде около 10 000 лева годишно. Това ще рефлектира върху крайния потребител. Повишаването на цената на транспорта ще оскъпи всички стоки", каза Мариета Иванова, превозвач от Русе, която има 6 камиона, по време на протеста на Дунав мост в четвъртък.

Нанков даде пример с автобус, за който по сега приетата тарифа таксата е 1 ст./км. Ако маршрутът му е по изцяло толуван път София - Бургас, при пробег за една година от 100 000 км, годишната му такса ще възлезе на 1000 лв. От тях за националните доставчици на услуги ще отиват 70 лв. В същото време едно бордово устройство струва минимум 240 лв. Отделно всеки притежател на такова устройство получава допълнително обслужване от мобилните оператори, сим карти, есемес известяване и други услуги, което също са разходи, посочи Нанков в опит да обясни какви големи отстъпки прави посредникът на услугата, за да тръгне тол системата.

Исканията ни по отношение на бордовите устройства и GPS тракерите бяха удовлетворени, изненадани сме, че днес има протест срещу тол системата, каза Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи, след срещата в МРРБ вечерта. Той посочи, че национално представените организации от бранша се разграничават от днешния протест.

"След като сме създали партньорски отношения, ще си изпълним задълженията. Исканията са необосновани. Оттук насетне нашата цел е системата да заработи", каза Арабаджиев.

Без повече отстъпки, чакат се приходи от 450 млн. лв.

"Накрая ще се окаже, че българските граждани, които карат с винетка, ще издържат пътищата, по които пътува тежкотоварният трафик. Така че повече отстъпки няма да има", закани се Петя Аврамова в парламента.

Според нея в днешните протести "определено има политически елемент" и коментира:"Аз разчитам, че голяма част от българските превозвачи, които не са партийно подстрекавани, ще са коректни".

В държавния бюджет са заложени приходи от 450 млн. лв. от тол такси през тази година. През април ще е ясно какъв е темпът на постъпленията и до 1 юни ще бъде направен цялостен анализ на обхвата и тарифата на платените пътища, каза Аврамова. Тя допълни, че ако приходите не отговорят на предварително заложените, ще бъдат направени корекции в обхвата и в размера на тол таксите.

По-късно, след среща с превозвачите, Нанков уточни, че трите месеца за анализ как работи тол системата започват да текат след гратисния период, т.е. от 27 март. Така чак в края на юни ще е ясно дали ще има промяна в обхвата на платените пътища и тарифата.

"Знаем от какви ценови диапазони започнахме, знаем какви са в момента. За тежкотоварен автомобил над 12 тона - 10 ст./км, 1 ст. на автобус. Годишният ни план е 450 млн. лв. от тол такси. Ако не успеем в рамките на три месеца от старта на тол системата да съберем около 100 млн. лв., ще преразгледаме както обхвата на пътищата, така и тарифите", обеща Николай Нанков. Той напомни, че за това са се разбрали с превозвачите още през януари и разчита те да спазят думата си.

Тол системата не е статична величина, тя е динамична система и по отношение на обхват, на тарифи, на комуникация и на функционалност, и в следващите шест-седем месеца тя ще бъде надграждана във всичките ѝ части, каза още Нанков.

Още около 300 млн. лв. се очакват да бъдат приходите за тази година от продажбата на винетки за леки коли. Така общата сума, която се очаква да бъде събрана е около 700 - 750 млн. лв. Тя обаче няма да е достатъчна, за да имаме сигурни и безопасни пътища, каза Нанков.

Идеята на дълго планираната тол система е да въведе по-справедливо заплащане - който руши пътищата повече, плаща повече. В момента от тежкотоварният трафик идват една трета от събираните пътни такси, а останалите от леките коли, стана ясно от обясненията на зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков пред бТВ.

Той повтори, че тол системата ще бъде основен инструмент за борба със сивия сектор в транспорта. Тя е свързана със системите на МВР, на Агенция "Митници" и на Националната агенция за приходите. Ще се следи за претоварване на тежкотоварните автомобили, както и за това дали камионите влизат в страната пълни, а излизат празни.

Лидерът на БСП заяви, че няма нито един печеливш от тази реформа, освен фирмите, които ще приберат 32 млн. лева за обслужването на тол системата (7% от планираните 450 млн. лв. приходи - бел. ред.).

"32 млн. лв. вместо да отидат за ремонт на пътища, ще отидат в частна фирма", каза депутатът Георги Свиленски от БСП. Той попита още защо само една фирма в България отговоря на условията за доставчик на GPS тракери.

Премиерът обаче рязко смени темата и благодари на здравните власти за добрата работа по прибирането от Италия на децата от Каварна. Той каза, че е по-притеснен от това дали ще издържи НОИ при една епидемия от коронавирус.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Лизи Гугуткова
    #5

    Илиян Василев
    "........Иcтинaтa e, чe тoл cиcтeмa e cъзнaтeлнo зaмиcлeн прoeкт зa нacoчвaнe нa eдни oгрoмни cрeдcтвa към кoнкрeтни фирми, a нe чecтнa и нужнa рeфoрмa. Тaм нямa кoнкурeнция - избрaнa e eднa фирмa c връзки към Пeeвcки, зa дa гo кoмпeнcирaт зa ''Лaфкa''.

    Нa вcичкo oтгoрe ce пoлучи oщe пo-злe, зaщoтo coбcтвeнитe рaзхoди нa aдминиcтрирaнeтo нa тoл cиcтeмaтa ca oгрoмни - нaд 100 милиoнa лeвa вcякa гoдинa. И кaтo cмeтнeтe нeтнитe пoлзи в прeдишнoтo cъcтoяниe c увeличeниe нa винeткитe нa

  2. Поло
    #4

    Всъщност най голямата полза от тол системата е постигането на пълен контрол и яснота кой, къде и колко пътува по и през територията на страната. А свързването й с НАП, митници и МВР допълнително ще изсветли някои тъмни страни на нечий "бизнес". За това е и тази ожесточена съпротива (не само на бизнеса) срещу камерите на тол-а.

  3. Milenca
    #3

    Май всичко ще излезе едно ново грандиозно крадене (специалитет на ГЕРБ)?

  4. Milenca
    #2

    Защо трябва да е просто, когато може и да е сложно? Колко по-просто ще е ако се увеличи леко акциза върху горивата? Няма да ги има тези сложни и прескъпи съоръжения по пътищата, няма да има винетки, няма да има обществени поръчки. Между другото защо е това гръмовно мълчание за акциза? Къде отиват парите от този данък, в чий джоб?

  5. Естествено
    #1

    Оплетоха се.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.