Тол таксите и платените пътища няма да се увеличават през изборната 2021 г.

Десетократно по-малко приходи от камиони и тирове спрямо планираното

Тол таксите и платените пътища няма да се увеличават през изборната 2021 г.

Тол таксите и платените пътища за тежкотоварния трафик няма да се вдигат в изборната 2021 г. Причината е в коронакризата, която нанесе удар върху икономиката, а правителството помагало на бизнеса. В дългосрочен план, най-вероятно след преминаване на пандемията и изборите, предстои увеличаване на тарифите и обхвата на платените пътища. Това стана ясно от думите на регионалния министър Петя Аврамова по време на блиц контрол в парламентарната комисия по регионално развитие.

Приходите от пътни такси са с 14 млн. лв. по-малко от 2019 г.

Щедростта на правителството към превозвачите идва на фона на скромните приходи от тол такси през първата година на въвеждането им – едва 111 млн. лв. Това е десетократно по-малко спрямо обещаваните първоначално 1 милиард приходи годишно и четирикратно по-малко спрямо заложеното в бюджет 2020.

Общо постъпленията от тол такси и винетки през 2020 г. възлизат на над 378.7 млн. лв., съобщи Аврамова. Така приходите от пътни такси са с 14 млн. лв. по-малко спрямо 2019 г., когато само от винетки бяха събрани 392 млн. лв.

На практика изнесените данни от Аврамова показват, че собствениците на леки автомобили са платили двойно повече от тези на тирове и камиони и обещаванията за въвеждането на справедливия принцип замърсителят и рушителят на пътища плаща повече засега остават само добро пожелание.

Приходите от глоби, санкции, неустойки и наказателни лихви за миналата година възлизат на над 12 милиона лева, като почти всичките от тях – 11.8 млн. лв. са от компенсаторни такси преди издаване на електронен фиш.  

Въпреки изнесените данни Аврамова отчете, че електронната система за пътни такси е внедрена успешно. За нея правителството плати 180 млн. лв. на "Капш", а за Коледа сключи и втори договор за още 141 млн. лв. с австрийската компания за поддържа на системата през следващите 5 години.

Регионалният министър посочи и ползите, които носи извършената реформа в събирането на пътни такси.

"Имаме по-добра оперативност, по-добра събираемост на таксите, по-добра система за поддържане на данни, имаме контрол на инфраструктурата, по-голям контрол на правоприлагането, като имаме най-гъстата система от контролни точки", каза Аврамова.

Освен това се дава се възможност за своевременно налагане на наказания за нарушения, има гъвкавост при обслужването без посредничество на търговска банка, доплни тя.

В някои области превозвачите въобще не плащат за пътищата

За първи път Петя Аврамова призна, че има области в страната, в които превозвачите не плащат и стотинка за ползването на републиканските пътища. Причината е в отстъпчивостта на премиера Бойко Борисов, който под натиска на бизнеса остави в обхвата на платената пътната мрежа само магистралите и първокласните пътища. Така всички шофьори на леки коли плащат за цялата републиканска мрежа, но тези на камиони и тирове не, въпреки че са най-големият рушител на пътищата у нас.

В дългосрочен план обаче предстои задълбочен комплексен анализ за таксуването на движението по републиканската пътна мрежа на тежкотоварните превозни средства да се помисли за разширяването на обхвата и увеличаване на тарифата, каза Аврамова. Уточни, че това ще стане след като отпаднат противоепидмичните мерки наложени заради коронавируса.  

"Посоката, в която трябва да мислим, е основните пътни артерии, които се ползват от тежкотоварния трафик, да бъдат включени в обхвата на системата", каза Аврамова.

"След всеобхватен анализ, трябва да помислим и за тарифата за таксуване, в бъдеще време, разбира се, не сега, когато бизнесът е затруднен и държавата се опитва да го подпомага", допълни регионалният министър.

Над 100 000 бордови устройства

Всряда е премината границата от 100 000 бордови устройства, с които се оборудва тежкотоварният парку нас, съобщи проф. Олег Асенов – член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура"

Той направи сравнениес най-успешната, по думите му, внедрена в Европа система – унгарската, където са внедрени 71 000 устройства.

Унгарската система при по-малък обхват обслужва 31 млн. тол декларации, а нашата – 36 млн. тол декларации месечно, каза проф. Олег Асенов. Според него това показва, че като ефективност и начин на работа системата осигурява устойчиво пътно таксуване и свободно придвижване на пътните превозни средства.

Той не изнесе данни, колко от тези бордови устройства се контролират на практика от монополиста на пазара "Интелигентни трафик системи", които предлагат произведеното от "Капи" бордово устройство TollPass. Не случайно превозвачите обявиха тол системата за частен монопол с държавни протекции  .  

Пътни ремонти и свлачища

Близо 2200 са свлачищата в страната, от които 830 са активни, каза Петя Аврамова.  

"През 2020 г. на 231 от регистрираните свлачища е направен мониторинг, а 225 от свлачищата имат монтирани контролно-измервателни системи. Това, което предвиждаме, освен тези 26 броя контролно-измервателни системи е да направим пилотно и монтаж на датчици на големи скални масиви", каза Аврамова.

Според нея за разлика от свлачищата, срутища като тези от последните дни, затворили магистрала "Струма" и пътя край село Елисейна, е трудно да бъдат предвидени.

Сертифицираните разходи за текущ ремонт и поддържане и за превантивни ремонти за третокласни пътища за миналата година е около 150 млн. лв.

Отделно по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) са ремонтирани над 140 км за общо около 131 млн. лв., информира председателят на АПИ Георги Терзийски.

За 2021 г. са планирани ремонти на 120 км третокласни пътища, а по ОПРР 2014-2020 ще бъдат завършени около 150 км.

С релокирани в края на 2019 г. средства по програмата ще бъдат рехабилитирани три нови участъка: Полски градец – Устрем, Каблешково – Межден и Варна – Житница. Продължава рехабилитацията на Русе – Кубрат и Айтос – Дъскотна – Провадия, които ще бъдат завършени през 2021 г.

Поправката "Артекс"

Аврамова коментира и промените в Закона за устройство на територията, срещу които се обяви Камарата на архитектите.

До сега хората, които са купили ателиета, но ги ползват за жилище нямаха възможност да се регистрират по постоянен адрес. Правилата, които Законът за устройство на територията определя за жилищата – и отстоянията на сградите, и изложението на жилищата, трябва да се спазват, когато фирмите продават на хората ателиета за жилищни нужди, каза пред медии министър Аврамова във връзка с приетите промени в нормативния акт.

Част от промените в ЗУТ засяга строежът "Златен век", алармираха архитекти и поискаха президентът да наложи вето. В съобщение до медиите инвеститорът "Артекс" отрече поправката в закона да се прави заради него. Позицията му е, че има много засегнати предприемачи от неяснотите в ЗУТ. Жилищата в "Златен век" се продаваха на зелено като ателиета.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес