Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автомобилостроителните концерни бягат от Европа

4 коментара
Автомобилостроителните концерни бягат от Европа

Растежът на автомобилния пазар заобикаля Европа. След като в продължение на години международните концерни изграждаха бизнеса си в Китай, сега производства за милиарди се изнасят към Америка.

Само Honda инвестира 400 милиона долара в построяване на завод в американския щат Алабама. Шефът на Toyota за региона Джим Ленц ще представи на 28 ноември новата си стратегия за Америка в навечерието на автомобилното изложение в Лос Анджелис. Наблюдателите очакват, че компанията, която е най-големият автомобилостроителна група в света, също ще се насочи към създаването на производствени мощности в САЩ.

Целта на инвестициите за милиарди не е да се покрие нарастващото търсене на автомобили от другата страна на Атлантическия океан. Канада, САЩ и Мексико стават площадки за износ на автомобили към цял свят. BMW произвежда автомобили с висока проходимост почти само в САЩ, които след това изнася в целия свят, включително за Германия. Mercedes, Volkswagen и Audi също увеличават производствата си в Северна Америка и Мексико.

По този начин концерните управляват риска - заради все по-големите колебания на валутните курсове става опасно цялото производство да е събрано в Европа. Освен това производителите искат да строят автомобилите си там, където ще ги продават. При кризата от 2009 година търсенето в САЩ се срина. Сега обаче много автомобили на американския пазар вече са остарели и все повече потребители пак купуват нови коли.

Допълнителен стимул за производство в Америка са ниските разходи. Умерените заплати, слабите синдикати в южните щати и изгодните цени на електроенергията примамват чуждестранните производители.

Заводите в Мексико предлагат и други предимства - те могат да се използват като изходна точка към страните с бързо нарастващи икономики в Южна Америка. Пречка обаче е недостигът на квалифицирана работна ръка.

На Стария континент пък търсенето на автомобили се свива заради дълговата криза в Южна Европа. Според изследване на консултантската компания Pricewaterhouse Coopers в момента 15 автомобилостроителни завода в Европа работят с толкова свит капацитет, че може би си струва просто да бъдат затворени.

Peugeot Citroen, например, неотдавна обяви, че закрива завод край Париж. Само германските автомобилостроителни заводи са в добро състояние, работейки със средна натовареност от 85 %. Поради тази причина през идните три години Volkswagen планира да инжектира в германските си заводи 60 % от инвестиции за общо 50 милиарда евро. Голяма част от средствата обаче ще бъдат насочени и към американските заводи.

Toyota печели от предимствата на американските пазари повече от всички други автомобилостроители. След болезнените изтегляния продажбите на японския концерн се сринаха през 2010 година. Сега възстановяването е също толкова силно. За текущата година Toyota очаква най-добрите резултати в САЩ от 2008 година - въпреки че пазарът вероятно ще нарасне с 15 % спрямо предишната година, очаква се продажбите на Toyota да скочат с 32 %.

"Автомобилният пазар засенчва резултатите на цялата американска икономика", посочва Ленц. През август той обяви, че компанията ще увеличи още повече дела на американското си производство.

Наваксва най-вече някога бедното Мексико. В класацията на най-големите износители на автомобили в света преди шест години страната все още беше едва на девето място. Сега Мексико е на четвърта позиция, веднага след Германия, Япония и Южна Корея, и няма да остане дълго там. Неотдавна министърът на икономиката Бруно Ферари обяви, че следващата цел е да бъде изпреварена Южна Корея.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #4

    България е задръстена от стари, ръждясали, 15-годишни кочини, които изобщо не трябва да се движат по пътищата. Колите стари, а шофьорите празноглави.

  2. Анонимен
    #3

    Европа, че даже и България, е задръстена от коли.

  3. Анонимен
    #2

    Автомобилостроителите да дойдат в България.България още не е реално в Европа,а е само на хартия.

  4. Анонимен
    #1

    Кога най-сетне ще разберем, че истинските инвеститори търсят преди всичко сигурност. Ние можем да им предложим евтина работна ръка и ниски данъци, но не можем да им предложим сигурност. И тази липса на сигурност не е само в променящите се закони и правила, както и ширещата се корупция, но и тотално корумпираната ни съдебна система на която чуждите инвеститори изобщо не могат да разчитат да ги защити от некоректни доставчици, подизпълнители, клиенти и т.н. Така, че поради тези комплексни причини

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.