Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Безмитните оператори: Хазната губи 180 млн. евро годишно, ако ни затвори

27 коментара
Безмитните оператори: Хазната губи 180 млн. евро годишно, ако ни затвори

Позицията на ръководителя на мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас Ханс Фликеншилд за затварянето на безмитните магазини не е обоснована правно, икономически и фактологически. Това заяви за Mediapool председателят на Асоциацията за безмитна търговия и на безмитните оператори Радостин Генов по повод започналия в четвъртък последен преглед на двугодишното споразумение на България с МВФ.

“Страната ни по никакъв начин не е поела ангажимент в преговорния процес с ЕС по глава “Данъчна политика и митнически режими” за спиране на безмитната търговия. Нещо повече, Директива 92/12 ни позволява да развиваме безмитната търговия по границите със страни, които не членуват в ЕС. Вътре този бизнес може да се практикува като търговия с включени в стоките акциз, мита и ДДС, според законодателните ставки”,  заяви Генов.

Според него, Европейската комисия е настоявала единствено за засилване на контрола върху безмитната търговия.

“Изявлението на Фликеншилд е странно и защото то е в принципно противоречие с политиката, която фондът трябва да води в България. При условие, че имаме остър дефицит по търговската сметка,  затварянето на безмитната търговия означава, че износът ще олекне с още 180 млн. евро, колкото е годишният ни оборот”, каза още Генов.

Той изрази учудването си, че МВФ не е поискал затварянето на безмитните магазини на Гърция и Словения, които продължават да развиват този вид бизнес. “Защо Фликеншилд не иска затварянето им в туристическите зони в Испания – на Майорка, Корсика или Ибиса?”, попита председателят на организация на безмитните търговци.

Генов допълни, че в България няма друг сектор, който да рефинансира месечно държавата с над 40 млн. лв. свежи пари, идващи от ефективното обезпечаване на дължимия от безмитните магазини акциз. Отделно агенция “Митници” получава по закон по 3,5 млн. евро годишно, твърди той.

“Фондът по-скоро трябва притисне Министерството на финансите за промяна на обезпечението на акциза от безмитните оператори. Вместо това да става ефективно в брой, което в момента води до остър недостиг на оборотни средства за магазините, трябва да има банкова гаранция. Това ще ни позволи да разширим портфолиото си и ще включим в него повече аксесоари като хранителни средства. Така цигарите и алкохолът ще станат не повече от 40-50% от предлаганите аксесоари, а останалото ще е козметика и храни за пътникопотока“, коментира още Генов.

Той изрази мнение, че финансовият министър Пламен Орешарски ще вземе национално отговорно решенише по въпроса, тъй като е “много подготвен на тема безмитна търговия и много балансиран в позицията и  преследва както интересите на държавата, така и на бизнеса.

Ако все пак държавата реши да угоди на МВФ и спре безмитната търговия, това ще удари 37-38 сухупътни безмитни магазини на границата, чиято дейност ще бъде поета от обектите от другата страна на пропускателния пункт, сочат данните на асоциацията. На летище София има четири обекта, на Варна и Бургас – по един. Те обаче представляват едва 10% от оборота.

На пристанищата има 3 безмитни магазина – във Варна, Бургас и Фериботния комплекс Видин. Но по данни на браншовата организация там търговията не върви, заради ограниченията в бройката на закупуваните стекове цигари, които са основната оборотна стока на безмитните магазини. “Моряците предпочитат да закупят 10-12 стека, защото им предстои дълъг път, но държавата не го позволява и те предпочитат чуждите портове, за да си набавят стоката“, коментира  Генов. 

Ако бъдат затворени безмитните магазини в България, този бизнес ще бъде усвоен от Гърция и Турция, категоричен бе той.

Шефът на Асоциацицята на безмитните оператори съобщи, че от началото на годината организацията е въвела пакет от административни мерки, целящи засилването на контрола върху дейността ми.

От януари в обектите по границата са вдигнати цените на тютюневите изделия с около между 10 и 20 на сто. Най-голямото поскъпване е при марките “Виктори“ и дамските “Карелия“, чийто внос е най-изкушаващ. “Направихме това, за да не се клати вътрешният пазар на цигарите българско производство”, каза Генов. “Това ще ни коства намаление на оборотите с около 20-25%, защото румънските и турските ни колеги продават на по-ниски цени тютюневите изделия“, допълни той.

Организацията открива и зелена телефонна линия, на която хората ще могат да подават информация за предлагане на стоки тип “Duty free“ на вътрешния пазар. Идеята е сигналите да стигат и до агенция “Митници” и Гранична полиция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

27 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. скептик
    #29

    За да стане нещо в България трябва някой да ни натисне. Аз лично мисля, че МВФ малко късно се сетиха за безмитните магазини. Ако го бяха направили преди 7-8 г. години можеше и да стане. Иначе безмитните магазини е един легален контрабанден канал. За него знаят всички и мултинационалните производители на цигари и алкохол (от Филип Морис до Диаджо)... и българските политици от Костов до Доган. За големите цигарите компании безмитните магазини са основен канал за внос на техните марки. За мащабите

  2. Идея за България
    #28

    НОВИНИ ОТ САЙТ “ИДЕЯ ЗА БЪЛГАРИЯ”www.ideazabulgaria.orghttp://www.ideazabulgaria.org/declarazia.php?subaction=showfull&id=1137872647&archive=&start_from=&ucat=3&

  3. Манчев
    #27

    Безмитната търговия е износ по закона за акцизите и по същество на дейност.По-голям износ-по малък дефицит външнотърговски.Идеята е да изгонят легитимните български безмитни оператори и там да се настанят чужди тарикати.За злобарите български разлика няма - дали са български или марсиански,като не е техен бизнес,като не е моя печабла - да ги наплюем.Абе,това сме си българите.....

  4. DDT
    #25

    Ako vi zatvori haznata shte zagubi 180 miliona leva, a ako ne vi zatvori shte izgubi 580 miliona sigurno!Mamka vi moshennicheska da vi zatvariat na minutata, samo balucite da plashtat suma ti mita taksi i dds a tarikatite da minavat metur taka li? E dokoga she e taka? Dokato postroim komunizma li?

  5. Васил Божков
    #24

    Този въпрос съм го посавял поне 10 пъти пред властимеющите.Отвратителна и корумпирана бюрокрация.

  6. sanita
    #23

    Ami te pove4eto ot tqh sa na firmite na Dogan i drugi politici.

  7. Валери
    #22

    Трябва да се затворят, защото негативите са повече от позитивите. Така ще се пресече доста от контрабандата и корупцията което е по важно от парите които получава държавата.

  8. От данъчното
    #21

    180 млн. ОБОРОТ не отива в хазната.Колкото повече се продава там, толкова по малко влиза в хазната.

  9. Това е 7,2 млн.
    #20

    Лъжец, който е подсъден!

  10. hahahaha
    #19

    Bezproduktiven biznes bez nikakuv ikonomicheski smisal, izkriviavasht pazarnata sreda - tova sa bezmitnite magazini

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.