Борисов капитулира пред превозвачите – сваля цените на тол таксите и обхвата им

Тирове и автобуси ще плащат за под 8 на сто от пътищата у нас

След срещата с превозвачите е решено намаляване на още невлезлите в сила тол  такси, сн. МС

Премиерът Бойко Борисов капитулира пред превозвачите и цените на тол таксите ще бъдат намалени, а обхватът на платените пътища редуциран. До решението се стигна след заплахата от национална стачка в понеделник и среща в кабинета му в Министерския съвет.

След нея министърът на регионалното развитие Петя Аврамова обяви, че пътищата втори клас (2932 км) отпадат, а тол системата тръгва от 1 март 2020 г. Новите, по-ниски цени, пък ще бъдат публикувани в понеделник за обществено обсъждане. Те ще са тези, предложени от бранша, каза Аврамова.

Така тировете ще плащат вместо по 18 ст./км по 11 ст./км за преминаването през магистралите, каквото беше нашето предложение, каза Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, след срещата.

С новата отстъпка няма яснота как ще бъдат изпълнени заложените приходи в бюджет 2020 от тол такси от 450 млн. лв. Първоначално премиерът Бойко Борисов, който наричаше тол системата "печатницата за пари" се надяваше на над 1 млрд. лв. годишни приходи.

Превозвачите твърдят, че и с тяхното предложение за тарифа ще се изпълни заложеното в бюджета. Все пак след три месеца от работата на тол системата ще има нова среща и при необходимост тарифите ще се актуализират.

"Ако след три месеца търговска експлоатация на тол системата приходите са такива, каквито се очакват, продължаваме да работим по този модел. Ако не са такива, каквито са очакванията, тогава поехме ангажимент да седнем и да разговаряме за обсъждане и актуализация на нови тарифи", каза Йордан Арабаджиев.

"През юни ще се проведе нова среща, на която при необходимост тарифите ще бъдат актуализирани", каза и регионалният министър.

Обхватът – само магистрали и първи клас пътища

От обхвата на тол системата отпадат включените втори клас пътища, казаха участниците в срещата.

Това означава, че камионите и автобусите ще плащат само за магистрали (796 км) и първи клас пътища (2322 км). Това е общо 3118 км републикански пътища, което е 7.8 на сто от цялата пътна мрежа у нас – републиканска и общинска (около 40 000 км).

От обхвата на тол системата отпадат 2932 км втори клас пътища, които бяха включени в платеното преминаване. Това е редукция на половината от одобрените от правителството в края на миналата година 6050 км платени пътища. Първоначално държавата искаше платени да са 10 800 км, но ги намали под натиска на превозвачите.

Така сега, след поредната отстъпка, превозвачите ще плащат само за 15.6 на сто от републиканските пътища у нас, въпреки че първоначалната идея беше да се плаща за всички пътища в добро експлоатационно състояние. Без изненада, повтаряната мантра от управляващите, че който най-много руши и замърсява ще плаща най-много, бързо беше забравена под натиска на бизнеса.

Така населението ще продължи да плаща чрез електронната винетка за ползването на цялата републиканска мрежа – около 20 000 км.

По-ниски тарифи за превозвачите

Освен че ще намали обхвата, премиерът Бойко Борисов се е съгласил да свали и цените до предлаганите от бранша. Не стана ясно защо държавата плати тогава няколко милиона на консултанта по въвеждането на тол системата Световната банка. Това не беше коментирано от управляващите.

Аврамова не съобщи какви ще са новите цени. Уточни, че ще са такива, каквито са предложени от превозвачите. Ще станат ясни в понеделник, когато тарифата ще бъде пусната за обществено обсъждане, стана ясно от обясненията на Аврамова.

Йордан Арабаджиев съобщи само, че автомобилите над 12 тона ще плащат вместо по 18 ст./км по 11 ст./км.

Тол системата тръгва от 1 март

Както е правил нееднократно, премиерът Бойко Борисов се отметна от собственото си нареждане тол системата да тръгне най-късно от 15 януари, което даде в края на миналата година.

След срещата стана ясно, че тол системата, за която бяха похарчени около 200 млн. лв., ще тръгне на 1 март 2020 г. Това е крайният срок, записан в закона. Той вече беше променен веднъж. Първоначално беше планирано тол системата да тръгне на 16 август 2019 г.

"Системата стартира от 1 март, като до 1 март всички браншови организации ще съдействат максимално всяко едно пътно превозно средство над 3.5 тона, както и малките и големите автобуси да бъдат оборудвани и готови със сключени договори така, че да могат от 1 март при пускане на търговската експлоатация на системата да не се получат никакви катаклизми и проблеми, смущения при пътуването при републиканската пътна мрежа", каза регионалният министър.

"Мисля, че успешно на 1 март ще стартираме с търговска експлоатация на тол системата и наистина в рамките на следващите 2 до 3 месеца ще имаме реална представа на база на калкулации и разчети какви ще бъдат и постъпленията в бюджета", каза заместник-регионалният министър Николай Нанков.

Протест няма да има в понеделник

Капитулацията на премиера доведе до отмяната на протеста на превозвачите. Те се бяха заканили в понеделник да спрат зареждането на магазините и превоза на пътници.

Участие в протеста бяха заявили превозвачи от 60 града от всички браншове - пътнически, товарни, международни и таксиметрови. Към тях обещаваха да се присъединят и членове на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, както и Националната асоциация на зърнопроизводителите.

 

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?