Брюксел се готви да сложи край на винетките

Обмисля се всеки да плаща според това колко замърсява и колко често ползва пътя

Брюксел се готви да сложи край на винетките

Eвропейската комисия подготвя предложение за промяна в пътните такси, така че автомобилите да плащат според нивата на вредни емисии, които изпускат. На практика това най-вероятно ще означава край за системата с винетките, която действа в България, съобщи "Ройтерс".

Информацията е потвърдена и от Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). От там са заявили, че подкрепят плановете за диференцирани ставки според нивото на емисии, стига те да са на база реален разход.

Идеята е събираните от пътни такси и винетки средства да се запазят в приблизително същите размери както досега, но да се разпределят така, че автомобилите с малки и икономични двигатели да плащат по-малко, а тези с големи и мощни - повече.

Най-потърпевши от това ще са тежкотоварните автомобили, които са съвсем малка част от превозните средства по пътищата, но изпускат приблизително една трета от парниковите емисии. Повишаването на таксите вероятно ще принуди превозвачите да обновят флотилиите си.

Това ще е и първият опит да се въведе единно законодателство за пътните такси за целия Европейски съюз. В момента съществува директива само за товарните превози, а за леките автомобили всяко правителство само определя законовата рамка.

Евентуалната нова европейска директива също няма да принуждава отделните държави да въвеждат конкретни схеми и тарифи за пътните такси, но ще въведе единни принципи и правила. Това означава, че всяка страна сама ще определя колко ще се плаща.

Най-съществената последица от нея ще е отпадането на винетките, тоест таксуването няма да е на база определен период, а за изминато разстояние. Страните, които ползват винетки, сред които е и България, трябва да ги заменят с тол такси.

Противниците на това изтъкват, че винетките са по-евтин начин да се събират пътните такси, докато изграждането на тол-системи изисква големи начални инвестиции и разходи за поддръжка.

Точният текст на подготвяните промени ще бъде публикуван на 31 май, след което те трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и от страните-членки.

От пролетта на 2016 г. България се опитва да избере изпълнител за изграждането на тол система за тежкотоварните автомобили и електронна винетка за леките коли. Търгът обаче непрекъснато се обжалва. За последно процедурата беше спряна в края на януари 2017 г. след поредната жалба.

Споделяне
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?