Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Букурещ модернизира наземния си градски транспорт

Фондация започва кампания под наслов "Спрете кранчето на разсипията"

2 коментара
Букурещ купува 100 нови трамваи Сн. ЕПА/БГНЕС

През последните пет години Транспортната компания на Букурещ (STB) е похарчила близо 13 милиона евро за модернизация на стари трамваи, автобуси и тролейбуси, за информационна система за гражданите и други подобрения в наземния градски транспорт, съобщиха румънски вестници, като се позоваха на данни, предоставени от транспортната компания.

От началото на февруари по улиците на румънската столица ще започнат да се движат нови модерни тролейбуси, произведени от полската компания "Соларис".

През пролетта тръгва модернизация на трамвайните линии в Букурещ, а до края на годината трябва да бъдат доставени всичките 100 нови трамвая, поръчани на румънската компания "Астра Вагоане", съобщи информационният сайт "Спотмедия".

100 нови тролейбуса

Кметът на Букурещ Никушор Дан обяви в понеделник, че са пристигнали първите 12 тролейбуса "Соларис", а до края на седмицата се очакват още три. Те са част от партида от общо 100 тролейбуса, закупени от Транспортната компания на Букурещ с безвъзмездни европейски средства. Това съобщи кметът на румънската столица, след като тролейбусите направиха първи пробни пътувания във вторник.

"С пристигането на новите тролейбуси STB навлезе в последния етап от модернизацията на автопарка", заяви генералният директор на компанията Даниел Истрате.

Новите тролейбуси са дълги 12 метра и са с изцяло снижен под. Те имат автономен пробег от поне 20 км, което означава, че могат да бъдат изключени от електрическото захранване и да се движат и по неелектрифицирани маршрути.

100 нови трамвая

През пролетта ще започне модернизация и на трамвайните линии, съобщи в края на миналата година кметът на Букурещ Никушор Дан.

По думите му инвестициите в тази инфраструктура са изключително необходими, тъй като в мрежата от общо 150 км трамвайни линии в Букурещ са модернизирани само 90 км и то преди повече от 20 години.

Кметът обяви, че има нужда от още 250 нови модерни трамвая, които ще бъдат закупени с европейски средства. "Но, за да се случи това, е необходимо да ремонтираме инфраструктурата, защото това е условие, което всеки финансиращ поставя", каза Никушор Дан.

Модернизацията на трамвайните линии може да се осъществи със средства по регионалната оперативна програма, по която за района Букурещ - Илфов са предвидени 300 милиона евро.

Кметът на румънската столица поясни, че съфинансирането ще бъде осигурено чрез заеми от Европейската инвестиционна банка или от Световната банка, пише "Спотмедия".

През 2021 г. започна и процес на модернизация на трамвайния парк в Букурещ. Някои от старите мотриси се ремонтират и модернизират в завода на STB - URAC.

През май 2021 г. община Букурещ сключи договор за доставка на 100 трамвая от румънската компания "Астра Вагоане" на стойност над 881 млн. леи без ДДС (близо 177 милиона евро). Досега са доставени около половината, а пускането в експлоатация на останалите трябва да стане до края на 2024 г., пише румънският сайт "Хотнюз".

Оплакванията на жители на Букурещ

Жителите на Букурещ, които ползват градския транспорт, обаче често се оплакват от претъпкани превозни средства, бавен трафик и липса на климатици в някои от тях.

Проучване на Румънската академия сочи, че 70 процента от жителите на столицата биха се отказали от използване на личния си автомобил в града, ако общественият транспорт се подобри.

Старите автобуси "Мерцедес" и тролейбусите, които се движат днес в Букурещ, са купувани в периода 2005 - 2007 г. от тогавашния кмет Адриан Видяну. Повечето от тях са без климатици.

В периода 2018 - 2020 г. в мандата на Габриела Фиря кметството купи 400 нови автобуса от турската компания "Отокар" и 130 автобуси "Мерцедес Бенц хибрид".

Сделката с "Отокар" предизвика скандал, защото след доставката през юни 2019 г. и пускането в експлоатация на превозните средства, много от тях дадоха дефекти. След това с европейски средства бяха купени 130 автобуса "Мерцедес Бенц хибрид", произведени в Германия.

250 000 румънци ползват градския транспорт в Букурещ на месец

По данни на Транспортната компания на Букурещ през първите шест месеца на 2023 г. градският транспорт в румънската столица е бил използван от около 1.48 милиона пътници, тоест 247 000 души месечно или около 82 000 пътници дневно.

Реалният брой на пътниците не може да бъде установен, тъй като валидирането на картите за пътуване не е задължително, а старите превозни средства не разполагат с устройства за преброяване на пътниците, отбелязва компанията.

По данни от преброяването на населението през 2022 г. Букурещ има 1 716 961 жители. Всеки делничен ден обаче, за да работят в румънската столица пристигат още около 700 000 души от съседни близки окръзи. От понеделник до петък още от 5 сутринта към Букурещ се насочват колони от микробуси, автобуси и лични автомобили.

Същевременно Букурещ няма добре развита инфраструктура за хората, които пътуват ежедневно, за да работят в столицата, пише „Зиарул финанчиар“. Паркинги в покрайнините на града почти няма, а тези, които са построени, стоят празни, защото са разположени на неподходящи места, отбелязва изданието.

"Спрете кранчето на разсипията"

Фондацията за защита на гражданите от злоупотреби от страна на държавата (FACIAS) поиска да узнае за какво харчи Транспортната компания на Букурещ.

Фондацията стартира кампания за повишаване на осведомеността, наречена "Спрете кранчето на разсипията", в която настоява за прозрачност и отчетност на разходите на транспортната компания на фона на „плачевните“, според тях, условия в градския транспорт.

Миналия месец фондацията отправи серия въпроси към транспортното дружество и възнамерява да запознае със ситуацията компетентните органи, за да бъде направен анализ на начина, по който Траспортната компания на Букурещ (STB) използва публични средства.

В периода 2018 - 2022 г. STB е инкасирала над 184 милиона евро от продажба на билети и абонаментни карти и е похарчила близо 13 милиона евро за модернизация на стари превозни средства и други подобрения, става ясно от отговорите на компанията получени от транспортната компания, които бяха публикувани в редица румънски вестници.

Въпреки хвалбите на транспортната компания за предприетите през 2023 г. мерки за подобряване на наземния градски транспорт, според сигналите, получени от фондацията, има линии в Букурещ, където пътуващите редовно не успяват да се качат на автобусите, които им трябват, заради това, че идват претъпкани, пише румънският вестник "Капитал".

Жителите на Букурещ и гостите на града все пак разполагат и с метро за придвижване в столицата. Дължината на мрежата е 79 км, разпределени в пет магистрални линии и 64 метростанции, сочи информация на официалната страница на компанията "Метрорекс".

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. s251572
    #2
    Отговор на коментар #1

    Радваме се, че ни го сподели.

  2. jivka65
    #1

    Бях там преди 2 години, но само метрото ползвах, така че за наземния не мога да коментирам.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.