България от години няма морско спасяване и нищо не се прави по въпроса

Спасителният кораб "Перун" бе продаден за около 280 хиляди лева въпреки протестите

Кораб "Перун", сн. БНР

Единственият спасителен кораб, с който разполагаше България, бе продаден на търг за около 280 хиляди лева. Генералният директор на "Пристанищна инфраструктура" съобщи, че за "Перун" е наддавала само една фирма и е качила едва с 10 хиляди лева над началната тръжна цена.

В сряда срещу търга бе организиран протест на хора от бранша, но управляващите не се съобразиха с него.

България на практика от години не разполага със спасителен кораб, тъй като "Перун" се нуждае от основен ремонт. Неправителствени организации от години алармират, че България няма морско спасяване и не може реагира адекватно при евентуален инцидент с кораби в Черно море или нефтен разлив.

Министерството на транспорта обаче не предприема мерки за решаване на проблема.

Според специализираното издание maritime.bg купувач на кораба е фирмата "Юнион инвестмънтс", която по-рано е нарязала на скраб учебния кораб "Петър Берон".

Протестиращи срещу търга поискаха по-рано реална оценка на техническото състояние на кораба от специалисти, възстановяването му, както и подвеждане под отговорност от прокуратурата на "виновните за целенасоченото държане на кораба 12 години извън експлоатация".

Според протестиращите моряци ИА "Морска администрация" умишлено е участвала през годините в разрушаването на спасителната служба на страната, обслужвайки частни интереси.

Според неправителствените организации БУЛСАР и Моряшкия професионален съюз , България не може да изпълнява конвенционалните си задължения и да осигури евентуални операции по търсене и спасяване в отговорния ни район.

"Господ все още пази България от голям инцидент в отговорния ни район в Черно море", коментираха протестиращи. 

Според тях корабът ПЕРУН трябва да бъде възстановен, тъй като това би струвало по-малко на държавата отколкото закупуването и експлоатирането на нови спасителни съдове.

Според тях ремонтът би излязъл около 1.5 млн. лева.

Генералният директор на ДП "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов обаче отхвърли призивите на протестиращите.

"Те протестират, за да възстановим кораба. Има ли концепция какво да правим "Перун" като го възстановим? През последните 12 години корабът не е включен в никакви концепции за търсене и спасяване, което означава, че отговорните институции не са виждали "Перун" като средство за спасяване. Той дори няма характеристики на кораб. През последните две години е отписан като такъв", каза Забуртов пред БНР.

Председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков коментира в морското предаване, че трябва да се търси отговорност от министри на транспорта, директори в ИАМА и в ДППИ за това, че "Перун" умишлено е доведен до състоянието, в което е в момента.

"Много е вероятно след няколко години да видим вече ремонтирания "Перун" да извършва спасителни дейности, но вече като собственост на частна фирма", каза той.

В протеста се включиха представители на Моряшкия професионален съюз, бивши членове на екипажа на "Перун", роднини на загинали моряци от "Хера", както и представители на морски организации от Южното Черноморие.

Междувременно вчера водолази предложиха, ако "Перун" не може да бъде ремонтиран, да бъде превърнат в подводна атракция в Созополския залив, където вече има и друг изкуствено потопен плавателен съд, съобщи бТВ. 

Споделяне

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?