Часовете по кормуване за кандидат-шофьорите се увеличават

Задължително ще се кара по магистрала или натоварен път, теорията ще отнема по-малко време

Часовете по кормуване за кандидат-шофьорите се увеличават

Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите да се увеличат от 31 на 42. Това е решила работна група, която обсъжда промени в шофьорските курсове, съобщиха от Министерството на образованието и науката.

За сметка на увеличения брой часове по кормуване е решено времето за изучаване на теория да бъде намалено с 14 часа - от 40 на 26. Така управляващите се надяват, че цените на шофьорските курсове няма да скочат драстично. "Същото мнение бе изказано и от представителите на центровете по автообучение, в хода на обсъжданията на работната група", твърдят от образователното министерство.

До момента при всяко намерение за увеличаване на часовете по кормуване, автоинструктори и школи излизат със заявления, че това ще доведе до поскъпване на услугата. Според представители на бранша в момента шофьорски курс струва между 650 и 800 лева, ас промените цената щяла да скочи с 250 - 300 лева.

Освен увеличение на часовете по кормуване ще бъде разписано и подробно на какво точно трябва да бъде обучен кандидат-шофьорът в това време.

С промени в методиката, която регламентира елементите на обучението, ще бъде регламентирано, че карането извън града трябва да е поне 6 учебни часа. От тях поне 3 трябва да са на магистрала, скоростен път или път с интензивно движение. "Подобно изискване се залага за първи път – до сега управлението на магистрала или скоростен път изобщо не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива на инструкторите", поясняват от образователното министерство.

Сред другите задължителни елементи е поне 10 часа кормуване в населено място с натоварен трафик. Карането през нощта и в условията на намалена и ограничена видимост трябва да е поне 2 часа.

"До този момент компонентите на обучението бяха разписани в методиката, но без конкретни изисквания за продължителността им и липса на ефективен контрол. Това създаваше както предпоставка за нелоялна конкуренция, така и за явяване на шофьорски изпит без придобиване на ключови умения като управление на магистрала, скоростен път, при намалена видимост и др.", пише в съобщението на образователното министерство.

Учебната документация ще влезе в сила заедно с нов механизъм на контрол от страната на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Целта е да има гаранция, че изискването за минимум часове по отделните компоненти се спазва. Не се посочва обаче как точно ще става контролът.

"Анализът на пътно-транспортните произшествия през 2018 г. показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика сред тази възрастова група. Именно в посока превенция и завишени изисквания към компонентите на обучението са направените предложения, а мнозинството от членовете на работната група го подкрепиха", пише в съобщението на образователното ведомство.

В него се казва още, че основните разисквания в работната група са били именно за това с колко да се увеличи кормуването - от 5 до с плюс 14 часа. За минимално увеличение на времето на практическото обучение се обявиха от Съюза на българските автомобилисти. Според тях в страните от ЕС кормуването е средно 22 - 25 часа и вместо да се набляга на продължителността му, се залага на качество и непробиваем изпит за придобиване на книжка. Според организацията трябва да се положат много повече усилия за контрол при изпитите.

В крайна сметка работната група е приела брой на часовете по кормуване по-близък до предложението те да са 45. "Надделя подходът за по-умереното им увеличение и обвързване на часовете с конкретни групи умения, за да има контрол над провеждането на курсовете, а ръстът на часовете да доведе и до по-добра подготовка на младите водачи", обясняват от ведомството.

Работната група не е приела идеята част от часовете по кормуване да се правят на симулатор. Този начин на обучение може да се прилага по преценка на автошколите, но "виртуалното шофиране" няма да се зачита при изпълнението на задължителния минимум от часове зад волана.

В работната група участие взеха представители на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", на министерствата на образованието, на транспорта, на вътрешните работи, на университетите, браншовите организации, неправителствения сектор и др.

Още по темата
Още от България