Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ДАИ не може да хване "помпите" в таксиметровите апарати

22 коментара

Таван на цените на таксиметровите услуги може да има от есента, но това няма как да спаси потребителите от тайното "помпане" на цените, което масово се прилага и в момента, а Автомобилната инспекция твърди, че няма как да се справи с такива нарушения, предаде БНТ.

Ако сега "помпите" са намалели, то е защото повечето шофьори, които са ги използвали, са преминали на високите тарифи, коментират запознати. Логично би било при таван на тарифите, помпането на цените да стане по-масово и по-сериозно.

"Помпичките" са устройства, които се свързват към таксиметровия апарат и подават електронен импулс към него. Така увеличават или изминатите километри, или минутите престой. На касовата бележка сметката е точна, защото апаратът е отчел променените параметри. 

   "Като цяло това си е едно отделно перо, един отделен бизнес в таксиметровия бранш. Много фирми, специализирани в изработването на определена електроника се занимават с това нещо и бих казал, че е доста печеливш бизнес", коментира пред БНТ Илия Василев, представител на таксиметрова компания.

При стандартния модел помпа обикновено има копче близо до шофьора. То има три позиции. Първата напомпва цената с 25 %. Когато се постави на втората - сумата скача с 50 на сто, а на третата позиция - двойно. И както всеки бизнес - и този се модернизира. Според обясненията на Василев има помпи с дистанционно управление, при които водачът държи или в джоба си дистанционното, или на някое от копчетата е монтирано дистанционното в автомобила - било то на музиката, било то на прозорците.

"Може би някои клиенти сега ще се сетят, че някои водачи са им увеличавали музиката или са им отваряли и затваряли прозорците. Това е сигурен белег, че има нещо нередно", уточни той.  

За разлика от високите тарифи обаче, помпите се оказват неуловими. Причината е не само, че могат да бъдат монтирани дълбоко в електрониката на автомобила. Дори да ги санкционират, фирмите нямат интерес да издават шофьорите-измамници на контролните органи, защото най-малкото биха изгубили персонал. И второ – отговорната да контролира такситата Държавна автомобилна инспекция (ДАИ) няма право да разглобява нищо по таблото на колата.

Така за инспекторите е почти невъзможно да открият помпата. Според Николай Чавдаров от ДАИ-София няма как да се установи "помпата", освен като таксиметровият шофьор не е хванат на момента или самото устройство не се вижда някъде, но такива помпи почти няма.

Ако гражданин се оплаче от "напомпана" цена на такси, ДАИ може да покани шофьора, но той може да се отзове на поканата след 15 минути, един час или когато намери за удобно. Достатъчно време, за да махне помпата, ако тя е монтирана в колата му.

Затова при внезапните си проверки по улиците таксиджиите най-вече са санкционирани затова, че чакат на забранени места и при евентуален проблем с документите. Най-големите нарушения обаче реално остават несанкционирани.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. а
    #23

    Аре бакшиши само да гепа некой с помпа нали се сещате кво става после, шото съм стар софиянец и знам кое откаде колко струва и номерата ви не минават. Умната с помпите, шот че ви резнеме тук там, та да се укротите, шот сте станале мноо нагле.

  2. !!
    #22

    навсякъде само цигани и селяни

  3. липса на държава
    #21

    това не е държава. Това е рекетьорска територия. Крадците обясняват, че ще крадат и че не могат да хи хванат. Не могат, защото не искат. Защо това не се случи в останалите европесйки държави. Защото има дължавност, а не случайно попаднали назначени тарикати.

  4. simeon
    #20

    трябва да се бият без свидетели!!!

  5. Ценоразпис
    #19

    или държавна регулация на диапазони за цените.Публикацията подтвърждава, че нещата са излязли извън всякакъв обществен контрол.Не само при такситата, впрочем.Вкарва се електроника и виртуалност къде и в какво ли не.Конкретно за таксита, възможно и наложително е държава и бизнес да определят Маршрутни Ценоразписи и Клиентът да получава фискален бон за приблизителната цена още преди таксито да е тръгнало. Има подробни интернет карти за маршрути в други страни, не би трябвало да е особен технологичен

  6. No worries
    #18

    Не ползвайте таксита, лесно е. Само градски транспорт и собствени коли.

  7. ДИМИТЪР ШОПОВ
    #17

    ДРЪН-ДРЪН ЯРИНА. НЯМА НАЧИН ДА НЯМА НАЧИН.

  8. Phill
    #16

    ДАИ не могат да хванат помпичките, КАТ не могат да накарат румънците и турските тираджий да не карат с превишена скорст, НАП не може да спре източването на ДДС, Митниците не могат да спрат контрабандата, СЪДЪТ не можа да осъди Маргините и т.н., ама всичките изброени вземат заплати. ЗАЩО?

  9. Българин
    #15

    ? Има чалъм за всичко, и кучето скача според тоягата.

  10. 07
    #14

    да пасат овцете - но и затова трябва акъл, който дръж. служители нямат

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.