ДАИ не може да хване "помпите" в таксиметровите апарати

Таван на цените на таксиметровите услуги може да има от есента, но това няма как да спаси потребителите от тайното "помпане" на цените, което масово се прилага и в момента, а Автомобилната инспекция твърди, че няма как да се справи с такива нарушения, предаде БНТ.

Ако сега "помпите" са намалели, то е защото повечето шофьори, които са ги използвали, са преминали на високите тарифи, коментират запознати. Логично би било при таван на тарифите, помпането на цените да стане по-масово и по-сериозно.

"Помпичките" са устройства, които се свързват към таксиметровия апарат и подават електронен импулс към него. Така увеличават или изминатите километри, или минутите престой. На касовата бележка сметката е точна, защото апаратът е отчел променените параметри. 

   "Като цяло това си е едно отделно перо, един отделен бизнес в таксиметровия бранш. Много фирми, специализирани в изработването на определена електроника се занимават с това нещо и бих казал, че е доста печеливш бизнес", коментира пред БНТ Илия Василев, представител на таксиметрова компания.

При стандартния модел помпа обикновено има копче близо до шофьора. То има три позиции. Първата напомпва цената с 25 %. Когато се постави на втората - сумата скача с 50 на сто, а на третата позиция - двойно. И както всеки бизнес - и този се модернизира. Според обясненията на Василев има помпи с дистанционно управление, при които водачът държи или в джоба си дистанционното, или на някое от копчетата е монтирано дистанционното в автомобила - било то на музиката, било то на прозорците.

"Може би някои клиенти сега ще се сетят, че някои водачи са им увеличавали музиката или са им отваряли и затваряли прозорците. Това е сигурен белег, че има нещо нередно", уточни той.  

За разлика от високите тарифи обаче, помпите се оказват неуловими. Причината е не само, че могат да бъдат монтирани дълбоко в електрониката на автомобила. Дори да ги санкционират, фирмите нямат интерес да издават шофьорите-измамници на контролните органи, защото най-малкото биха изгубили персонал. И второ – отговорната да контролира такситата Държавна автомобилна инспекция (ДАИ) няма право да разглобява нищо по таблото на колата.

Така за инспекторите е почти невъзможно да открият помпата. Според Николай Чавдаров от ДАИ-София няма как да се установи "помпата", освен като таксиметровият шофьор не е хванат на момента или самото устройство не се вижда някъде, но такива помпи почти няма.

Ако гражданин се оплаче от "напомпана" цена на такси, ДАИ може да покани шофьора, но той може да се отзове на поканата след 15 минути, един час или когато намери за удобно. Достатъчно време, за да махне помпата, ако тя е монтирана в колата му.

Затова при внезапните си проверки по улиците таксиджиите най-вече са санкционирани затова, че чакат на забранени места и при евентуален проблем с документите. Най-големите нарушения обаче реално остават несанкционирани.

Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?