Държавната машина впрегната за закриването на един бизнес и един вестник

Държавната машина впрегната за закриването на един бизнес и един вестник

Главният редактор на вестник "Сега" Теодора Пеева излезе в понеделник на водещата страница на вестника с безпрецедентната констатация, че от няколко месеца, първоначално по внушение и поръчка на държавния глава Георги Първанов, а след това директно от самия него, се провежда масирана кампания за съсипване на бизнеса на издателя на вестника и съсобственик на "Овергаз" Сашо Дончев с крайна цел – закриване на "Сега".

"Президентът Георги Първанов се отправи към Москва, за да открие Годината на България в Русия, а се оказа, че всъщност е отишъл, за да закрие една българска фирма. Централната тема на посещението му бе уговарянето на руснаците да отнемат бизнеса на българската компания "Овергаз". Президентът не просто им обеща подкрепа в тази акция, но и за да преодолее стъписването им от такава необичайна покана, упражни натиск да не се помайват, а да действат", пише Теодора Пеева.

Наистина от изявленията на Първанов след срещата с руския му колега Дмитрий Медведев, направени пред руски и български журналисти, остана натрапчивото усещане, че едно от основните неща, за които е отишъл нашият държавен глава в Москва, е да уговори руската страна да премахне посредниците в доставките на газ за България, нещо, което почти с магическа пръчка щяло да осигури безпроблемното снабдяване на страната ни с руски природен газ. Първанов дори предложи "Газпром" като съсобственик в "Овергаз", да заеме мястото на смесеното дружество на българския вътрешен пазар, да придобие мрежата му в България и така да стигне директно до дребните крайни потребители.

"Президентът се разпореди с чужда собственост в нарушение на конституционния принцип за неприкосновеност на частната собственост", пише в коментара си Теодора Пеева. "Второ, употреби политическата си власт в ущърб на търговски субект, с което потъпка всякакви правила за свобода на конкуренцията и пазарната икономика. Трето, направи опит да заличи една българска компания, дръзнала да издава вестник, който не пести критиките към грешките на властта", продължава Пеева.

И пита защо е тази скандална намеса на държавния глава в дейността на частно дружество и на вестник, който критикува властта.

"Логично обаче трябва да се постави въпросът защо е това озлобление на един президент, който доскоро три пъти мереше думите си, преди да ги изрече. При представяне на новата си книга "България в глобалния свят" в Москва Първанов обяви, че ако има посредници, които пречат, те трябва да бъдат отстранени. Нито веднъж досега обаче той не е казал публично с какво пречи "Овергаз" - не е посочил ангажимент, който компанията е поела и не изпълнява, нито закон, който не спазва. Самите руски медии, пред които Първанов откровеничи, лаконично отбелязаха: "Овергаз" не устройва настоящата държавна власт в България".

Главният редактор на "Сега" прави и скандалното разкритие, че в неофициален разговор в Москва Първанов е бил още по-конкретен за закриването на вестника. "Няма да позволя на един вестник да подрива политическите устои на държавата", казал Първанов. Пеева добавя и какво е допълнил услужлив близък съветник на президента: "Закрихме вестник "Сега".

Според главния редактор раздразнението на държавния глава, както и на управляващото мнозинство е предизвикано от темите, които вестникът разработва – за критиките на ЕС към некадърността и мудността на властта за решаване на сочените от общността сериозни проблеми пред страната.

Преди няколко месеца пролича, че собственикът на вестник "Сега" има проблеми с висшата власт в страната. Изведнъж в контролираните от Ирена Кръстева три вестника – "Монитор", "Експрес" и "Телеграф" започнаха да се появяват обширни статии, започващи от първа страница, които убеждаваха читателя какъв тъмен субект е Сашо Дончев. Любопитното е, че обилно подплатените с фактология материали, до каквато редови журналисти трудно биха се добрали, се появяваха като под индиго едновременно в трите вестника.

В журналистическата колегия тогава се разпространи версията, че собственичката на вестниците Ирена Кръстева се е разсърдила на "Сега" заради пряко засягаща я карикатура. По-сериозната версия пък бе, че вестникът е "разлютил" Кръстева, защото от страниците си поиска съответните органи да разследват произхода на парите, с които Кръстева и синът ѝ Делян Пеевски са купили серията издания, телевизия и ИПК "Родина". Майката допреди три години бе държавен служител на заплата, а синът ѝ е настоящ.

Склонните към повече подозрителност читатели обаче се усъмниха, че никой няма да "удря" толкова дълго, упорито и с хъс по бизнесмен като Сашо Дончев само заради една безобидна карикатура във вестника му или заради едно, впрочем, справедливо искане за проверка на произхода на парите на много близката до ДПС Кръстева. По-скоро в задкулисните игри "на високо" Дончев някъде е направил не тази стъпка, която трябва, за което сега си плаща. А опозиционността на "Сега" е преляла чашата.

Впрочем президентът не за първи път се намесва с инженерство в българските медии. Преди няколко години под негов натиск от бТВ бе уволнен журналистът Иво Инджев, който си бе позволил да цитира какво се говори по интернет форумите за Първанов. В същото време, когато неотдавна от чужд интернет сайт стана известно как българският държавен глава е ходил на лов в средноазиатска страна за вписано в червената книга животно, президентът запази пълно мълчание, а неговият прессекретариат употреби цялото си влияние, за да мине случката колкото се може по-незабележимо в българските медии.

Споделяне
Още по темата
Още от България