Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавната такса за шофьорския изпит поскъпва с близо 70%

Разходите на администрацията за теста намаляват седем пъти

0 коментара
Държавната такса за шофьорския изпит поскъпва с близо 70%

Държавната такса за шофьорския изпит става 40 лв. вместо досегашните 25 лв., съобщи шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” (ДАИ) Валентин Божков във вторник при представянето на новите листовки. Поскъпването ще е около 65%, а причината е, че таксата не е актуализирана от години, обясниха от ръководството на ДАИ. Двете такси за изпита по теория и за кормуване са по 12.50 и ще станат по 20 лв., уточни Божков. Предложението за промяна на тарифата трябва да бъде одобрено от Министерски съвет, каза той.

В същото време новата система за теоретичен шофьорски изпит ще спестява на държавния бюджет 300 хиляди лева годишно. Сега администрацията дава около 350 хиляди на година за печатане на листовки и картончета с верни отговори, а новите листовки ще излизат 45 хиляди, обясни транспортният министър Ивайло Московски.

Спестените пари не са за “Автомобилна администрация”, а за централния бюджет, поясни той. За съжаление, на този етап не се обмисляло увеличение на заплатите на автомобилните инспектори, които са най-зле платените чиновници в държавата с възнаграждение около 350 лева.

Новите листовки, съдържащи 45 вместо сегашните 60 въпроса, ще се проверят от електронна система. Тя представлява куфар, снабден с екран, слот за чип карта, с която ще се идентифицира изпитващият, и четец за хартиените листовки. Те са три листа с по 15 въпроса, четири възможности за отговор, а всеки въпрос може да има повече от един верен отговор. Максималният брой точки е 97, а кандидатът е минал успешно изпита, ако е изкарал 87 точки. Верните отговори на листовките са само в системата, което щяло да ограничи възможността за манипулация на изпита. Донякъде е елиминирана възможността на мястото на един кандидат да седне друг, защото в залите за изпит са монтирани камери.

Удовлетворени сме от решителните мерки срещу “компромисите” при шофьорските изпити, каза Красимир Георгиев от Асоциация за квалификация на автомобилистите в България. Настояваме за промяна на изпитите от 6-7 години, каза той и допълни, че реалният ефект от по-строгия контрол – по-малко жертви на пътищата, ще се усети след година и половина – две.

Това обаче няма да е последната промяна на теоретичния изпит. Той ще стане изцяло електронен в началото на следващата година, когато листовките ще се решават не на хартия, а на таблети. Всъщност хартиените листовки, които се проверяват по електронен път, са само преходен период, каза министър Московски. На въпрос защо не са изчакали няколко месеца, когато ще имат техническата възможност да преминат изцяло на електронни листовки, Московски отговори, че всеки спечелен месец е от значение. Предимството на електронните листовки ще е, че кандидатът ще може да коригира отговор, ако прецени, че е сгрешил. При хартиените листовки поправка не е възможна.

Новите цени на изпитите и новите листовки ще се въведат в края на септември или началото на октомври, каза още транспортният министър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.