Дунав мост ще бъде затворен за тирове до събота

Шумно рекламираният ремонт на моста издържа година и половина

До 16 часа ще продължи огледът на дупката на Дунав мост, който ще реши колко дълго ще остане застворен пункта, сн. БГНЕС

Година и половина след като беше “основно ремонтиран” опасна дупка на Дунав мост затвори движението за тежкотоварни автомобили над 10 тона поне до събота.

Камионите няма да пътуват по съоръжението до 13 април, съобщиха от пресцентъра на агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). Режимът се налага заради зейнала дупка с размери метър на петдесет сантиметра в едното платно в нощта срещу неделя.

Всички останали леки автомобили и микробуси се пропускат през моста. Автобусите, пътуващи до Румъния, Русия, Молдова, Украйна, също преминават без проблеми, разказаха пътници. Трафикът се регулира и е поставена необходимата сигнализация. Тежките камиони и тирове обаче ще трябва да ползват другите гранични пунктове с Румъния.

След 13 април 2013 г. ремонтните работи ще продължат, като товарният трафик ще бъде възстановен в едната лента за движение. Срокът за строително-монтажните работи е до края на май. След приключването на ремонта движението ще бъде напълно възстановено, е посочено в съобщението на АПИ.

Повредата на моста е видимо голяма и положението е много сериозно, каза Валентин Бянов, председател на Съюза на товарните превозвачи, който е проверил обстановката на място. По думите му вследствие на движението и вибрациите, дупката е започнала да се разширява и да навлиза дори в платното, което е свободно в посока Румъния.

Комисия от експерти на АПИ направи в понеделник оглед на дупката и било установено, че няма проблем при самата дилатационна фуга, а в стоманобетоновата плоча, която е в непосредствена близост до нея. По думите на инж. Георги Златев, директор на Дирекция “Текущи ремонти и поддръжка” в пътната агенция, заради стареенето на материала на плочата и повишеното натоварване като брой пътно-превозни средства и осово натоварване, самият бетон е разрушен, има пукнатини по него, и това се е проявило като пълно разрушаване на стоманобетоновата плоча. Обсъждат се вариантите за ремонт и детайлите по извършването му, за да се приключи по-бързо работата и да се възстанови нормалното движение по моста, добави той.

Заради затварянето на моста се образуваха опашки от камиони. Тирове задръстиха не само Русе, но и фериботите при Свищов и Силистра.

Опашката от камиони при Русе надхвърли 5 километра, като от двете страни на моста по обяд чакаха по около 100 товарни автомобила, каза кметът на Русе Пламен Стоилов. За фериботите в Свищов и Силистра пък чакат около 30-40 тира. За да се справят със ситуацията от комплекса СвищовІЗимнич изразиха готовност да пуснат допълнителна платформа за превоз на камионите. Тировете може да се пренасочат и към другите пристанища с фериботна връзка при Видин и Оряхово.

КАТ, Гранична полиция и община Русе са взели мерки заради създалата се ситуация. Община Русе има готовност да осигури дори химически тоалетни, храна, вода и места за изхвърляне на отпадъците при необходимост. Заради студеното време, ако се наложи може да се потърси и помощ от Българския червен кръст или други организации, каза кметът на Русе Пламен Стоилов.

Като причина за инцидента се сочи липсата на основен ремонт на съоръжението, което е построено пред 60 години. През това време са правени само козметични ремонти, каза зам.-областният управител на Русе Адриан Райков. По думите му, когато мостът е строен никой не е прогнозирал, че трафикът ще се увеличи толкова много, а теглото на автомобилите ще нарасне. Според експертите съоръжението е било проектирано за камиони до 13 тона, а сега преминаващите тирове надхвърлят значително това тегло.

На 3 септември 2011 г. обаче шумно беше открит “основно ремонтирания” български участък по думите на тогавашния премиер Бойко Борисов. “За два месеца и с 1.7 млн. лв. от държавния бюджет съоръжението беше основно ремонтирано за първи път от 1954 г., когато е пуснато в експлоатация. Рехабилитационните дейности включват подменена асфалтова настилка, хидроизолация, дилатационни фуги, изравнителна бетоновата настилка под асфалта и др.”, е посочено в официалното правителствено съобщение на ГЕРБ. “Сега съоръжението е изцяло ремонтирано. Гостите на България и преминаващите ще усетят подема на страната”, заяви пък премиерът Бойко Борисов.

Сега затварянето на Дунав мост ще се отрази на транспортния бранш заради по-дългите със стотици километри маршрути и по-скъпото преминаване на Дунав с ферибот. Това ще промени цената на превоза на стоки, коментира Валентин Баянов от Съюза на товарните превозвачи.

Притеснения има и туристическият бранш. Заради дългите празници около Великден северните морски курорти очакват туристи от Румъния.

Председателят на регионалната туристическа камара в Добрич Димитър Димитров смята, че затварянето на моста няма да се отрази негативно на броя на туристите. Аргументът му е, че работят два гранични пункта при Кардам и Дуранкулак и фериботите при Силистра. Според Димитров от няколко години пътищата през Дуранкулак, Шабла, Каварна до Варна са “превъзходни”. Единствено неудобство е, че алтернативните маршрути биха удължили разстоянията за румънските туристи с около 40 км. От друга страна обаче това е възможност за популяризиране на Добричка област към морските курорти.

Споделяне
Още по темата
Още от България