Европейската комисия не планира да спре плащания за инфраструктурни проекти у нас, но парите по оперативната програма "Транспорт" може да не стигнат за всички проекти и финансирането на част от тях да остане за след 2014 година. Това заяви за БНР говорителят на комисията, отговарящ за регионалната политика, Тон ван Лиероп.
“Не планираме да режем, отказваме или прекратяваме никакви плащания, може обаче внезапно да се окаже, че има твърде много проекти по причини, свързани с планирането и финансите, и че няма възможност всички те да се реализират с парите, предвидени за транспорт в настоящата бюджетна рамка до края на 2013. За този период за България са предвидени близо два милиарда евро за транспорт, един милиард или половината от парите са за магистрали. Част от тези пари обаче вече са усвоени”, каза Лиероп.
“Не знам точно кои проекти ще бъдат засегнати, но вероятно определени участъци от магистралите "Тракия" и "Струма", като например тунелът през Кресненското дефиле, може да бъдат пренасочени за следващия програмен период. Тоест парите няма да бъдат непременно загубени, но българските власти ще трябва да почакат за получаването им поне до 2014 година. На този етап не говорим толкова за загуба на пари. Възможно е обаче наистина по финансови причини или причини, свързани с планирането, да има пренасочване към следващия финансов период”, обясни още говорителят на ЕК.
Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова потвърди, че средствата от 1 млрд. евро, с които България разполага до 2014 г. за пътища, няма да стигнат за всички приоритетни проекти. Участъкът от “Струма” през Кресненското дефиле ще остане за програмния период на ЕС 2014-2020, каза Павлова.
“Лот 3 на магистрала “Струма”, който е изключително сложен проект, за който е необходим поне по настоящата разработка 13 км тунел през дефилето в скалата, ще струва 1 млрд. Ние нямаме този милиард”, заяви министърът.
Тя подчерта, че плащанията за магистрала “Тракия” са гарантирани. Те ще бъдат заявени пред ЕК през този месец и ще ни бъдат преведени най-късно до края на годината.
Министърът за еврофондовете Томислав Дончев също заяви, че няма проблеми с европейското финансиране за магистралите.
“За “Тракия” няма и не би могло да има проблем с плащанията, защото има одобрена апликационна форма”, припомни министърът.
Еврокомисията ще представи в четвъртък новите принципи за финансиране от еврофондовете след 2014 година, но на този етап без числа и проценти по държави и вид дейности, каза още Тон ван Лиероп.
"Няма да предлагаме нови числа за отделните държави-членки, а нови правила на играта за след 2014-та. Основното в тях е фокусът върху определени сектори, които ще направят Европа по-иновативна, тоест инвестиции в нови продукти и методи на производство, както и в енергийна ефективност. И занапред обаче ще има пари и за инфраструктура, особено за държавите, които трябва да наваксват“, обясни говорителят на ЕК.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
29 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
много добре Боко да не краде. Че ще стане много богат и ще купува много следващи избори
До №18-на никой от трезвомислещите българи не му се иска да има проблем с парите от Европа, без значение от коя партия са. Обаче - №9 и №25 са прави - засега по скоро се очертават проблеми с тези средства. Но края на годината е близо и според мен много скоро ще бъдем запознати с поредната версия на управляващите защо се бавят парите.Дано не съм прав!
Стига с тези анонимни - какво каза по темата един от "титаните на българската политика" според БНР и вече бившия м-р сега кандидат за баща на нацията.
Tochno taka #23, tova e problema.
Briukselskite zelki ne sledvat sobstvenite si pravila i zadulzhenia -- Bulgaria izpulniava iziskvaniata za Shengen, no ne biva prieti po prichini, koito ne sa v pravilnika; Bulgaria poluchava odobrenie za finansirane na infrastukturni proekti i posle kato doide momenta EC otkazva da plati obeshtanoto. Sega v zadachata se pita, mozhe li BG da zavede EC na (EC i mezhdunaroden) sud za nespazvane na svoite zadulzhenia? Mozhe li da mineme sus sushtite mrusotii i da …
ne si plashtame chlenskia vnos (2,3 miliarda evro na godina) dokato EC-to ne si plati zadulzheniata? EC-to pravi li sushtite nomera na drugi chlenki, ili Bulgaria e poturpevsha kato nai-slabata i bednata strana ot "suiuza"? Sega e momenta da kazheme, che niamame sredstva da plashtame/subsidirame po-bogatite falirali chlenki.
-Vazov
Апликационната форма значи, че проекта е одобрен, но не дава сигурност, че всички плащания ще се възстановят, защото може да се открият нередности и/или измами и да се наложат финансови корекции. Нещо повече, ако след време се установи, че проекта няма финансова устойчивост, т.е. автомагистралата не се стопанисва и поддържа добре и/или няма институционална устойчивост, т.е няма или има лоша система от технически и управленски механизми за добро управление, БЪЛГАРСКИЯ ДАНАКОПЛАТЕЦ ЩЕ ПЛАТИ ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ …
НА СРЕДСТВАТА НА ЕС. Това са правилата на ЕС и невярвам, че министър Павлова не ги познава, а просто и тя иска да се хареса на Бойко и на хората. Е, те така не се управлява държава!
Помнете какво съм казал. България днес връща пари на ЕС за проекти с нередности още от 2000 година.
Какво отлагане, бе хора, я си прочетете материала!
№ 21 - Хубаво го говориш, ама:
Имаш проект, одобрен за финансиране от ЕС. Строиш (с пари от бюджета или кредит от банки, като второто е обичайната ситуация), после ЕС отлага плащането с 2 години.
Тогава в сила влизат вариантите за пропуснати ползи (ако парите са от бюджета, защото върнатите навреме пари могат и трябва да бъдат планирани за нещо друго) и понесени вреди (плащат се лихви за просрочените плащания, щото не са предвидени в бюджета). За да не се плащат лихви по кредитите, обикновено се …
взимат средства от бюджета или от резерева, от здравната каса, от където може, вдигат се държавни такси, косвени данъци и т.н.
Тук дори и не говорим за това, че въз основа на оценка на евроекспертите, дори и договорените и предвидените за отпускане пари за проекта може да не бъдат изплатени цялостно или изобщо - зависи от качеството, спазването на проектите, наличие на корупция, оскъпяване и т.н.
Кой е виновен? Кой понася всички щети?
Ще ти го кажа простичко, с една дума - българският данъкоплатец.
Кой печели - приятелските фирми на премиера (основно Главболгарстрой, свързаните с ТИМ, тези които "честно" печелят търговете и т.н.) Те винаги си получават парите, а властниците - комисионните.
Анонимен 21 (извинявам се за обращението), моля прочети написаното от анонимен 9 (и на него се извинявам)и казаното от министър Павлова, че този месец ще се заяват пред ЕК исканията за плащания. Явно, анонимен 9 е съвършенно прав, че може да има проблеми с управлението и отчетността на проекта АМ "Тракия" след като исканията за плащане все още не са направени и то 10 месеца преди завършване на строителството. Анонимен 9 е прав, че не е налице институционална устойчивост, защото неможе за 24 месеца …
да смениш 3-ма шефове на АПИ и да назначаваш 4-ти шев. Вижте само лошото стопанисване и поддържане на готовите пътища. Значи няма контролни механизми (елемент на институционалната устойчивост)и няма пари (елемент на финансовата устойчивост). Питайте министър Павлова какви са били приходите от винетки през 2007, 2008, 2009 и 2010 г.. Питайте министър Павлова за кои пътни проекти на 01.01.2014 г. ще имаме готови пакети от следните документи: прединвестиционни проучвания; работни проекти;финансово-икономически анализи, и анализ полза и разходи; разрешение за строеж. Без тези документи нашата страна няма да може да подготви предложение (апликационна форма), за да кандидатства пред ЕК за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Моля, не бъдете наивни! Не се ли научихте през тези 22 години, че в края на всеки управленски мандат на политическата класа ние се събуждаме изъгани? Нека не бъдем мазохисти!
психеделично... така се чувствам след като чета коментарите. а бе вие наистина ли не разбирате какво се казва по-горе? няма проблем да се дразним на борисов, герб и тн. ама поне да избираме статиите, под които го правим. иначе се получава някаква шизофрения. горе се казва че 1) ще усвоим всички средства по 2) че те може да не стигна за всичко което правителството е подготвило за две години като проекти 3)част от проектите ще се отложат за след 2014 когато дойодат още. Както обаснява от поне една година време плевнелиев. не е сложно нали? и всъщност - поне това - не е и нещо лошо? тази определено не е такава
Тези от ЕС до един са доносници от ДС! Веднага с тях да се заема Комисията по досиетата! И да бъдат разобличени от трибуната на Народното събрание - от самата му Председателка (или Искра Фидосова - ако се прецини от Него, че ще изглежда по-мащабно)!
Ще пречат те на грандиозните замисли на Премиера на столетието, какво говоря - на Премиера на всички времена и народи! А и на бъдещия ни Президент!
Нахалници, вместо да си намалят пенсиите в собствените страни, както ги посъветва лично Той, те ще му органичават …
фондовете!
Ми сега, с какво ще ремонтираме вече рушашщата се магистрала Люлин, дето Той й отряза лентата?! Ами земите около откритите от Него участъци на магистрала Тракия с какви пари ще ги укрепваме?
Я там пенсиите - вижте ги колко са много! Да се намалят и като големина, а и броят на хората може да поспадне - ако се заеме здравия министър.
Поне таксите ги отвързахме, та ще можем спокойно да ги вдигаме!