Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК понижи значително прогнозата си за растежа на българската икономика

Възстановяването у нас се отлага, излиза от анализа на Брюксел

11 коментара
ЕК понижи значително прогнозата си за растежа на българската икономика

Европейската комисия понижи значително прогнозата си за икономическия растеж на България за 2021 г. до 3.8%. Това сочи есенната икономическа прогноза на институцията, публикувана в четвъртък. В юлския си доклад ЕК залагаше на темп от 4.6% за страната тази година.

Оценката за нарастването на българския БВП през 2022 година все пак остава непроменена на равнище 4.1%, т.е. темпът ще се ускори, но за 2023 година Брюксел очаква забавяне на растежа до 3.5%.

За сравнение, прогнозата на БНБ от септември е за ръст на БВП от 3.9% тази година, който ще се ускори до 4.7% през 2022 година, след което ще се забави до 3.8% през 2023 година. Министерството на финансите пък очаква растеж от 4%.

ЕВБР също наскоро понижи прогнозата си за България, като очаква растеж от 4.2% тази година.

Икономиката на България се сви с 4.4% през 2020 г., се припомня в документа на ЕК, в който за България се изтъква, че възстановяването се отлага заради предизвикателствата в краткосрочен план, свързани с ниската степен на ваксинация и високите цени на енергията.

Слабата ваксинация и високите цени на енергията подкопават растежа

След бързото съживяване през третото тримесечие на миналата година реалният БВП на страната остана приблизително непроменен до средата на 2021 година. Инвестиционната активност продължи да бъде в застой през първата половина на 2021-а, ограничена от все още високата несигурност. Износът на услуги укрепна донякъде, но остана доста под пълния капацитет. Краткосрочните показатели сочат около 40% по-малко пристигащи чуждестранни туристи през пиковия сезон юли-август. Макар секторът за настаняване да компенсира частично недостига на чуждестранно търсене чрез привличане на местни посетители, както броят на наличните легла, така и степента на заетост бяха доста под обичайните нива, констатират от Брюксел.

Като положителна страна е посочено, че частното потребление остава стабилно, подкрепено от увеличаването на разполагаемия доход. Износът на стоки се е възстановил бързо благодарение на нарастването на външното търсене. След подкрепящата фискална политика от 2020 г. държавното потребление e продължило да допринася за съвкупното търсене през първата половина на тази година.

Предвид ниските нива на ваксиниране в страната ни от Брюксел очакват новите ограничения заради Covid-19 да оказват натиск върху частното потребление в продължение на няколко месеца, докато се постигне гладко функциониране на новия режим и по-висока степен на ваксиниране.

Поскъпването на електроенергията и храните ще подкопае покупателната способност на домакинствата с ниски доходи, предупреждава еврокомисията. Увеличението на социалните трансфери и пенсиите през настоящата и следващата година обаче трябва да компенсира ефекта от по-високите цени върху бюджетите на домакинствата. Засилването на потребителското търсене се очаква да продължи на фона на стегнатия пазар на труда, високото потребителско доверие и силната кредитна активност. Износът на стоки ще расте успоредно с външното търсене, докато при услугите възстановяването ще е по-постепенно, прогнозира ЕК.

Има риск от низходящо преразглеждане на прогнозата предвид това, че въвеждането на сертификата за Covid-19 може да се окаже недостатъчно, за да ограничи нивата на заразяване и приспособяването към новото нормално може да отнеме повече време, предупреждават още от Брюксел. Освен това въздействието на по-високите цени на енергията върху общата инфлация и следователно върху частното потребление може да се окаже по-силно от очакваното.

Пазарът на труда постепенно ще се затегне

След първоначален скок в началото на пандемията от Covid-19 сезонно коригираното ниво на безработица в България се стабилизира на около 5.5% от юни 2020 година, констатира комисията. Паралелно процентът на участие на пазара на труда е спаднал средно с около 1 процентен пункт от началото на кризата. Правителствените схеми за запазване на работни места са изиграли значителна роля за минимизиране на загубата на работни места, позволявайки временен преход към схеми за краткосрочна работа.

През следващите две години се очаква благоприятната икономическа перспектива да затегне пазара на труда, като равнището на безработица постепенно ще спадне до 4.6 процента през 2022 г. и 4.4% през 2023 година. В същото време връщането на пълен работен ден и прогнозираното засилване на темповете на активност ще облекчат частично натиска върху пазара на труда и върху заплатите. Очаква се ръстът на заплатите да остане силен - 9% догодина и 7.9% през 2023 година.

Инфлацията ще се ускори

Инфлацията, измерена по хармонизирания индекс на потребителските цени, се ускори рязко през второто и третото тримесечие на 2021 година заради по-високите цени на енергията и непреработените храни. Сезонното поскъпване на туристическите услуги е било по-слабо изразено, което е спомогнало за ограничаване на общата инфлация при услугите.

Очаква се годишната инфлация в България да се ускори до 2.4% през 2021 година и 2.9% през 2022 година на фона на високите цени на енергията и техните вторични ефекти. След това инфлацията ще се забави до 1.8% през 2023 година, тъй като се очаква тези ефекти да изчезнат.

Фискалните стимули са останали силни

Дефицитът на консолидирания държавен бюджет се прогнозира да бъде 3.6% от БВП за 2021 година. Подобрението спрямо дефицита от предходната година (4% от БВП) се дължи главно на статистически корекции, уточняват от Брюксел. Фискалните стимули са останали силни през 2021 година, след като правителството удължи спешната подкрепа за домакинствата, бизнеса и здравния сектор и въведе нови мерки за подкрепа на уязвимите групи, се подчертава в частта за България.

Очаква се възстановяването на данъчните приходи обаче да компенсира въздействието върху дефицита от все още силния растеж на разходите. Предвижда се дефицитът да намалее през 2022 година, тъй като повечето от спешните мерки ще бъдат прекратени и се планират по-големи постъпления от ЕС, включително по механизма за възстановяване и устойчивост, за финансиране на по-голямата част от прогнозното увеличение на държавните инвестиции.

Очаква се държавният дълг да бъде около 26.7% от БВП през 2021 година и да остане около това ниво след това.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #11

    2. Пpeди Xapвapдcкият бaкaлaвъp Aceнчo дa дoйдe нa влacт, пpeз 1-вo тpим. 2021 имaxмe нoминaлeн pacтeж 4,08% и 6-тo мяcтo в EC-27. Пpeз 2-po тpим. Aceнчo „пoвиши“ нoминaлния нa 12,2%, нo ни пpaти нa 21-вo мяcтo в EC. 3. Пo-вaжни oбaчe ca peaлнитe „нeизглaдeни“ pacтeжи нa БВП, кoитo Aceнчo въoбщe нe cпoмeнaвaшe. Пpeз 1-вo тpим. 2021 бeшe oтpицaтeлeн -0,49%, нo бяxмe нa 11-тo мяcтo, щoтo дpуги бяxa пo-злe oт нac. Пpeз 2-po тpим. Aceнчo гo „нaпpaви“ 6,44%, нo ни пpaти нa oпaшкaтa нa EC - 26-тo мяcтo. Зa 3-тo тpим. oщe нямa публикувaни дaнни, нo „пoнижeниeтo“ гoвopи, чe изocтaвaнe в EC. :)

  2. Филка Русофилка
    #10

    1. Oщe 2-po тpим. 2021 ce paзбpa, чe pacтeжът т.г. щe e пo-cлaб, въпpeки чe Xapвapдcкият кoлeжaнт Aceнчo Вacилeв ce oпитa някoлкo пъти дa избудaлкa публикaтa, чe зa тpимeceчиeтo бил 10%. Лъжaтa бeшe нe тoлкoвa, чe тoвa нe бeшe peaлният pacтeж нa БВП, a кaлeндapнo-изглaдeният и нe 10%, a 9,9%, a чe пpeмълчa, чe пo нeгo cмe нa 20-тo мяcтo в EC-27. Нe мoжa дa ce ceти дa гo умнoжи пo pacтeжa зa 2-po тpим. 2020, пo кoйтo бяxмe 9-ти, мaкap и c oтpицaтeлeн -8,6%, нo дpугитe бяxa oщe пo-oтpицaтeлни. Тaкa щeшe дa направи кoмбиниpaн pacтeж c 0,45% и пo нeгo щeшe дa ни изкapa пoнe нa 11-тo мяcтo. :)

  3. andrei
    #9
    Отговор на коментар #8

    И какво общо има Вебер с ЕК, която е изготвила доклада, Вебер от ХСС на Бавария, там е пълно с болшевики. НеЩастНИК

  4. SILENCE
    #8
    Отговор на коментар #7

    Не е от Рашков, а от връщането на болшевика Манфред вебер начело на ЕНП-то.

  5. Преслав
    #7

    Ама много са долни тия тролове на ГЕРБ в ЕК да пуснат този анализ точно преди изборите у нас. Сигурно гледат от Рашко Дамаджаната и пускат компромати предизборно. Борисов "ги е купил с пачките" от чекмеджето !!!

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #6
  7. andrei
    #5

    ИКОНОМИЧЕСКИТЕ АСПЕКТИ НА НИСКАТА ВАКСИНАЦИЯ! Сега разбрахте ли? Как ще разберете! а следващия път да намерят връзката между ЛИЦЕВИТЕ ОПОРИ И НИСКИЯ РАСТЕЖ! Може бе "докторантът" РР ще защтити тази теза? А кой управлява не са ли тези, дето ще изпълняват леви цели по десен начин или обратното беше десни цели по ляв начин...

  8. полк. Дрангов
    #4

    Това се дължи на некадърното радево правителство.

  9. archibal
    #3

    Затваряйте още, вкарвайте сертификати. Като свършат парите и хората започнат да ровят по кофите, тогава вируса ще им е най-малкият проблем. Малко са които помним 1996-1997, а още по-малко помнят 1986-1988 г

  10. Абат Фария
    #2

    Не може да бъде. Старшинката Янефф, Остап Бендер и Сенко свършиха за 6 месеца, толкова колкото други народи правят за 100 години, както е казал вожда Г. Димитров. За Лицевата Опорка да не говорим. Може би от Брюксел са част от мафията в България и трябва всички да бъдат изчегъртани.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.