Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фамилията Аниели се оттегля от автомобилния бизнес

0 коментара

Напоследък се появиха доста спекулации, че италианската фамилия Аниели планира да се оттегли от автомобилния бизнес. Това, което остана почти незабелязано беше, че процесът на практика е започнал. В миналото автомобилната компания Fiat беше под пълния контрол на Аниели. Но делът на фамилията беше намален до 30 %, докато непосредствено след Втората световна война тя владееше 70 % от компанията.

В същото време Аниели са увеличили инвестициите си извън Fiat, особено във Франция и САЩ. Преди 10 години 80 % от инвестициите на семейството бяха насочени към компанията. Днес цифрата е намаляла повече от наполовина, като вложенията във Fiat Auto заемат едва една четвърт от всички инвестиции. От началото на 80-те години Аниели разнообразиха инвестиционния си портфейл. Процесът се задълбочи през 90-те години.

Инициатор на новата политика беше 67-годишният Умберто Аниели - по-младият брат на патриарха на семейството Джани Аниели и вицепрезидент на семейния холдинг Istituto Finanziario Industriale /IFI/. Тенденцията към разнообразяване на инвестиционния портфейл се засили, след като Fiat беше оглавена от Паоло Фреско - бивш зам.-председател на General Electric. Фреско и по-младият от братята Аниели смятат, че компанията трябва да бъде номер 1 или номер 2, или да излезе от бизнеса.

Стратегическите партньори могат да помогнат тази цел да бъде постигната. Дори и в базираната в Торино Fiat интересът е насочен далеч от автомобилите, далеч от Италия. Под ръководството на Фреско Fiat разшири финансовата си дейност, основно чрез застрахователното си подразделение Toro Assicurazioni SpA. Тази година компанията влезе и в енергийния бизнес чрез сделката си с Electricite de France за контрол върху втората по големина енергийна компания в Италия Eurogen SpA. През март 2000 г.

Фреско свърза Fiat Auto и General Motors Corp. с договор, според който през 2004 г. Fiat може да изиска от General Mototrs да купи Fiat Auto. Двигател на диверсификацията на инвестициите е холдингът IFIL /Finanziaria de Partecipazioni/ SpA, в който 54 % принадлежат на Аниели. Останалите акции се търгуват на борсата. Чрез ръководената от Умберто Аниели IFIL известната италианска фамилия обособи две инвестиционни направления - 60 % от активите се влагат в услугите и 40 % - в индустриални компании, включително 12,4 % - във Fiat.

Инвестициите в сектора на услугите включват и 4 % дял във водещата италианска банка San Paolo IMI SpA и пълните права върху базираната в Ню Йорк инвестиционната компания Permal Group. В търговията на дребно IFIL присъедини италианския дистрибутор на хартия Аntalis SpA към веригата Rinascente. Инвестициите в туризма включват покупката на най-големия италиански туроператор Аlpitours SpA и придобиването на контролен дял във френската туристическа компания Club Mediterranee SA. IFIL закупи и френската компания Аrjo Wiggins - световен лидер в производството на хартия за банкноти и ценни книжа, както и Idem - британски производител на копирна хартия.

Аниели създаде връзка с голямата френска компания за търговия на дребно Auchan SA. Миналата година фамилията продаде миноритарните си дялове в няколко туроператори на най-голямата компания от сектора - германския туроператор Preussag AG. Стратегията се оказа успешна. Колкото по-далече от Fiat са Аниели, толкова по-добри са постигнатите резултати. За последен път големият италиански автомобилостроител е регистрирал печалба през 1997 г. Акциите на IFI, 49 % от активите на която са обвързани с Fiat, тази година загубиха 12 % от стойността си заради трудностите на Fiat Auto.

Акциите на IFIL, в която Fiat държи 20 %, са спаднали с по-малко от 2 %. Докато анализаторите като цяло одобряват стратегията, инвеститорският интерес към IFI и IFIL става все по-вял и малко брокерски фирми редовно търгуват с акциите им. Колко дълго фамилия Аниели ще продължава да финансира обезкървената Fiat Auto за сметка на доходоносния си бизнес?

Датата, на която Fiat може да изиска от General Motors да купи Fiat Autoq може да бъде изтеглена напред. Но дори и това да стане, колко ще спечелят Аниели? През 2000 г., когато General Motors размени 5,7 % от акциите си срещу 20 % дял във Fiat Auto, основното автомобилно подразделение беше оценено на 11,4 млрд. долара. След спада на акциите на Fiat миналата седмица, пазарната оценка на цялата компанията, в която Fiat Auto представлява 40 %, възлизаше на по-малко от 8 млрд. долара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.