Френска фрегата заплашила с оръжие при ареста на кораб "Добруджа"

Българският кораб "Добруджа" беше арестуван от френска военна фрегата със заплаха за употреба на оръжие. Това съобщи днес капитанът на кораба Йордан Големанов, цитиран от БТА, месец след инцидента. Той и главният механик Слави Пешков разказаха пред журналистите подробностите около арестуването на кораба в пристанище Брест. Преди два дни корабът се върна в български териториални води.

"Добруджа" е отпътувал на 29 юли от испанското пристанище Авиляс. Около 7,00 ч. сутринта на 30 юли вахтеният помощник видял самолет и военна фрегата на около 7 мили от десния борд на кораба. В 9,35 ч. по средата на Бискайския залив, извън териториалните води на Франция и Испания, самолетът прелетя още 2-3 пъти ниско над кораба, разказа капитанът. Пилотът поискал българите да представят позивните си. Съобщил им още, че са обвинени в разтоварване на нефтоводни смеси. Искането на кап. Големанов да получи позивните на самолета останало без отговор.

Ние бяхме сигурни, че не сме замърсявали морето, но разпоредих вътрешна проверка, допълни капитанът. Тя още веднъж доказала, че от кораба не са изхвърляни нефтоводни смеси.

В 15,10 ч. българският екипаж видял вдясно от борда военен кораб D-612. От френската фрегата заповядали на капитана да се отправи към Брест. Обясниха ни, че ако откажа, ще разрушат кораба, уточни Големанов. Той подчерта, че тогава "Добруджа" се е намирал на 45 мили от френските териториални води. При това положение аз можех да считам поведението на фрегатата за терористичен акт и да излъча сигнал за бедствие, допълни Големанов.

На 31 юли сутринта в 00,30 ч. корабът вече е бил в Брест. На пристанището ни чакаха 50-60 души полиция, жандармерия, морска полиция, военни следователи плюс голям брой журналисти, обясни капитанът. Още преди да се качат на "Добруджа" представителите на френските власти дали пресконференция. По-късно на борда те разпитали капитана, главния механик и третия помощник-капитан Петър Димитров.

Разпитите водеха военни следователи, обясни Големанов. Неговото искане за присъствие на адвокат било отказано категорично. Той не може да си обясни защо военните са поели разпитите.

Същата сутрин френските власти взели и проби от кораба. На капитана били показани снимки на "Добруджа", въз основа на които ги обвинявали за замърсяването. На кадрите нямаше нито дата, нито час, нито координати, обясни Големанов.

Българските моряци бяха категорични, че корабът не е минавал през никакво петно. Това са заявили и при разпитите.

Резултатите от пробите, взети от френските власти, не сме виждали, обясни Големанов. В Параходство "Български морски флот" ЕАД също не са представени, допълни шефът на управление "Безопасност и качество" Свилен Дойков. Никой от българите не е запознат и с протоколите от разпитите на нашите моряци.

В БМФ от няколко години има разпореждане, което не дава възможност на българските кораби, включително техническа, да изхвърлят нефтоводни смеси, допълни Дойков. Освен това, когато "Добруджа" отплава от Авиляс на 29 юли в порта са вписали, че той има 31,9 кубически метра нефтоводни смеси. При замерването в Брест количеството им е 35,4 кубика.

Състоянието на кораба е много добро, това показват и няколко международни проверки, допълни Дойков. Последната е била на 22 август в Гърция. Там властите не са имали никакви забележки.

След инцидента с танкера "Престиж" френските власти приеха закон, който в известна степен противоречи на международните стандарти за открито море, обясни Стефан Бузев, член на Борда на БМФ. "Добруджа" е арестуван по правилата на този закон. По този специфичен френски акт ще се опитат да подведат и капитан Големанов под отговорност, обобщи Бузев. Делото е насрочено за 18 ноември от 13,30 ч. в Брест.

Споделяне
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?