Германо-арабска надпревара за Солунското пристанище

Германо-арабска надпревара за Солунското пристанище

Търгът за приватизацията на компанията, управляваща Солунското пристанище, е на път да прерасне в германско-арабска надпревара за придобиване на 67 на сто от нейните акции, тъй като двама от кандидат-инвеститорите са "Дойче Инвест Партнърс" (Deutche Invest Partners) и компанията "Дубай Портс Уърлд" (Dubai Ports World) от Обединените арабски емирства (ОАЕ), предаде гръцкият вестник "Катимерини", цитиран от БТА в понеделник.

Запознати с приватизационната процедура твърдят, че тя ще навлезе в последната си фаза на 24 март, за когато е насрочена и крайната дата за внасяне на обвързващите оферти.

Макар и да признават, че тези две компании да са в най-напреднал стадий на подготовка и да засега са доминиращи в надпреварата, някои не изключват в последния момент в търга да се включат и други.

Голям акционер в германската компания е инвеститорът д-р Щефан Гедз и неговата фамилия.

Същата компания се договори наскоро с голям европейски консорциум за управление на пристанища, а сделката се оценява като необходима, за да може тя да се яви на търга за Солунското пристанище. В схемата с 20 процента участва и руският бизнесмен от гръцки произход Иван Савидис.

В същото време "Дубай Портс Уърлд" и гръцките ѝ партньори от десет години се стремят да придобият дялове от организацията, управляваща Солунското пристанище. Те бяха сред участниците и в предишния търг през 2008 г. Тогава те се явиха съвместно с гръцката "Актор" и с Банка "Пиреос".

Не е изключено обаче в сегашния търг да се появят и други кандидати. А в него, освен споменатите, участват поне формално още няколко фирми, допуснати до втората фаза. Това са дъщерната на датската "Мерск" (Maersk) компания "Ей Ар Ем Терминалс" (ARM Terminals) швейцарската "Дуферко Партисипейшън Холдингс" (Duferco Participacion Holdings), в която има италиански интереси, базираната във Филипините "Интернешънъл Контейнер Терминал Сървисиз" (International Container Terminal Services), руските държавни железници РДЖ, турската "Йълпорт Холдингс" (Yilport Holdings) и гръцката ГЕК Терна.

Последната участва самостоятелно и независимо от руската, с която първоначално се яви заедно на търга.

Размерът на обвързващите оферти, който инвеститорът трябва да поеме, е определен на 180 млн. евро за срок от седем години. Бъдещият оператор се задължава също за девет години да увеличи и количеството на обработваните товари на Солунското пристанище.

Концесионният договор, по който страна е и гръцката държава, е за 40 години и след като се подпише, трябва да мине през гръцкия парламент.

В момента гръцката приватизационна агенция ТАИПЕД държи 74.27 на сто от акциите на пристанището, а след приватизацията ще продължи да държи 7.24 процента от капитала.

Още от Бизнес