Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И трите черноморски пристанища на Украйна приемат кораби за износ на зърно

0 коментара
И трите черноморски пристанища на Украйна приемат кораби за износ на зърно

Първите 10 кораба се възползваха от коридора, който Украйна започна да изгражда, след като Русия отказа да поднови сделката за зърно и въпреки заплахите ѝ да потопи кораби, които се насочват към украинските пристанища. И трите черноморски пристанища приеха корабите, пише Bloomberg, а международните застрахователни компании започнаха да възобновяват покритието.

В много отношения работата на коридора стана възможна благодарение на неутрализирането на руския Черноморски флот, който въоръжените сили на Украйна започнаха интензивно да бомбардират след отказа на Владимир Путин да удължи споразумението с ООН и Турция за износа на украинско зърно. Фактически флотът сега е затворен в Севастопол, което прави маршрута към северозападната част на Черно море, покрай бреговете на Румъния и България, по-безопасен.

През септември пет кораба напуснаха черноморските пристанища на Украйна, където бяха от началото на войната. След това от 16 септември започнаха да пристигат сухотоварни кораби за износ на продукти. Първи бяха корабите за насипни товари Resilient Africa и Aroyat (под флага на Палау), които, според министъра на инфраструктурата на Украйна Александър Кубраков, са изнесли 20 000 тона селскостопански продукти за страни от Азия и Африка. Миналата седмица пристигнаха още три кораба (под флаговете на Либерия и Палау), които натовариха 127 000 тона селскостопански продукти и желязна руда от пристанищата Черноморск и Южни, още пет кораба чакат за товарене, каза Кубраков в понеделник във Фейсбук. Те изнасят 120 000 тона зърно за африканските страни.

От тези пет кораба два са пристигнали в неделя в Одеса, още два в Черноморск, казаха хора, запознати със ситуацията, пред Bloomberg. Данните от проследяването показват, че пети кораб е влязъл в пристанище Южни в същия ден.

В същото време застрахователният брокер Miller, технологичната компания Clearwater Dynamics и украинските власти заявиха, че са „обединили усилията си, за да предложат цялостно застрахователно покритие срещу всички военни рискове за плавателни съдове, опериращи в Черно море“. С помощта на подобрената технология Clearwater Dynamics всички кораби, пътуващи по коридора и намиращи се в украинските пристанища, вече се проследяват денонощно, докато напуснат зоната с висок риск. Това дава допълнителна увереност на застрахователите, че членовете на Lloyd's of London ще осигурят пълно покритие, каза Ник Съмърс, директор на морското застраховане в Miller. „Застраховането играе критична роля в осигуряването на доставките на украинско зърно“, каза той.

Износът през септември е с 50% по-нисък от година по-рано. По принцип Украйна изнася селскостопански продукти с шлепове по река Дунав, но речните пристанища също са обект на атаки от руски дронове и ракети.

„Изтегляйки се от сделката за зърно, руснаците смятаха, че ще създадат още повече проблеми на Украйна“, каза Николай Белесков, главен консултант в отдела за военна и военно-икономическа политика в Националния институт за стратегически изследвания в Киев, пред Bloomberg. Но сега броят на корабите, пристигащи в украинските пристанища, ще се увеличи, смята той.

Новият коридор е защитен от минни полета. Маршрутът минава по крайбрежието до водите на Румъния и България, които са страни от НАТО. Преди това зърненият коридор преминаваше директно през морето до Истанбул, където съвместна комисия от представители на ООН, Турция и Русия инспектираше корабите, доставящи украинско зърно.

Допълнителна защита на корабите осигуриха действията на украинските въоръжени сили, които през последните месеци значително засилиха атаките срещу Крим, Севастопол и корабите на Черноморския флот с помощта на ракети и безпилотни летателни апарати, включително морски. През август дронове дори атакуваха военноморската база в Новоросийск, където беше повреден десантен кораб. Освен това бяха извършени няколко нападения за ограничаване на разузнавателните възможности на Русия: например украинските военни окупираха платформи за добив на газ в западната част на Черно море и демонтираха оборудването за наблюдение, разположено там.

Въпреки че Русия каза, че ще смята корабите, насочващи се към украинските пристанища, за законни военни цели, тя успя да се намеси само веднъж. През август патрулният кораб "Василий Биков" спря товарен кораб на път за пристанище Измаил на река Дунав. За извършване на проверката "Василий Биков" е открил предупредителен огън, съобщиха от пресслужбата на руското министерство на отбраната.

„Ясно е, че руснаците вече нямат инициативата в Черно море поради изключително изобретателния подход на украинския флот и специалните части“, каза Майкъл Петерсън, директор на Руския институт за военноморски изследвания към Военноморския колеж на САЩ, пред The. Wall Street Journal. „Украинците постепенно си върнаха инициативата и поредица от малки тактически победи започнаха да добавят към оперативен и дори стратегически успех.“

За периода на зърнената сделка месечно от черноморските пристанища са изнасяни около 4,2 млн. тона земеделска продукция. Въпреки че все още не е възможно да се гарантира 100% безопасност, украинските власти водят активни преговори за подобряване на потока от кораби, пише WSJ. „Ние ще гарантираме тяхната безопасност с всички средства, с които разполагаме“, каза пред вестника командирът на украинските ВМС Алексей Нейжпапа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.