Илон Мъск успешно изстреля най-мощната космическа ракета

Загуби обаче в орбита личния си кабриолет

Компанията "Спейс Екс" (SpaceX) влезе в историята на космонавтиката след успешно изстрелване на ракетата Фалкън Хеви (Falcon Heavy), която е най-мощният съвременен космически апарат. Изстрелването се случи точно в 22:45 часа българско време във вторник на площадката в Кейп Канаверал (Флорида).

Собственикът на "Спейс Екс" Илон Мъск използва теста за реклама на компанията си за производство на електромобили. За баласт бе използвана личната спортна кола на предприемача - ярко червена "Тесла Роудстър" (Tesla Roadster). В нея бе монтиран манекен с бял скафандър, а на монитора на колата бе изписана прословутата фраза от "Пътеводител на галактическия стопаджия" - "Без паника". Планът бе колата да застане на орбита между Земята и Марс, но се оказа, че автомобилът се е отклонил от траекторията и е предприел авантюристично пътуване.

Може би най-интересната част от космическото шоу беше контролираното приземяване на двете странични степени на ракетата. Те са за многократна употреба и успяха да кацнат едновременно в уречената секунда на площадката за приземяване.

Проблем обаче се появи с първата степен от централната ракета. Тя трябваше да кацне на плаваща в Атлантическия океан платформа, наречена "Аз все още те обичам". Сигналът от тази степен бе загубен малко след отделянето ѝ. Коментаторите се опитаха да обяснят прекъсването на сигнала със силните вибрации. Тя обаче падна в Атлантическия океан, на около 100 метра от платформата, поради повреда в двигателите за кацане. При удара във водата последната степен на ракетата е повредила площадката за кацане на свой ред изваждайки от строя два от трите агрегата на платформата.

Фалкън Хеви е конструирана да изведе в околоземна орбита близо 67 тона товар, което би струвало 90 милиона долара на старт.

Това е два пъти по-голям капацитет от най-голямата ракета в американската флотилия "Делта Фоур Хеви" (Delta 4 Heavy) на "Юнайтед Лънч Алайънс" (United Launch Alliance - ULA). Фалкън Хеви може да се окаже конкурент и на проекта на НАСА, наречен "Сейс Лънч Систем" (Space Launch System -SLS). НАСА разработва система, която трябва да отведе човек до Марс.

"Фалкон хеви" е разработена на базата на ракетата носител "Фалкон 9" и представлява три такива ракети в обща конструкция.

"Спейс Екс" има план за три мисии на Фалкън Хеви. Две трябва да бъдат с хора на борда, което включва дори туристическа обиколка на Луната.

По-късно в сряда от компанията обявиха, че не всичко е протекло според предварителните изчисления. Кабриолетът на Илон Мъск се е отклонил от планираната траектория, а пътуването му може да се окаже доста авантюристично.

Колата трябваше, с помощта на слънчевата гравитация, да бъде изведена по планираната траектория. В резултат комическият тур трябваше да завърши в елипсовидна орбита между Марс и Земята. Вместо това обаче, с последната си тяга корабът-носител е засилил кабриолета към орбита, която се простира в астероидния пояс, някъде между Марс и Юпитер. Това финално подаване на мощност изглежда е било твърде силно и е забелязано от наблюдатели в Калифорния под формата на пламък в небето.

Илон Мъск публикува в Туитър схема с новата траектория на звездната кола и нейният шофьор – манекенът Стармен. В Ютюб беше излъчван на живо сигнал от космическото пътешествие, който е прекъснал с отдалечаване на колата от земята.

Новата орбита на кабриолета

Лоша новина за Стармен може да се окаже вероятен сблъсък с астероид по новото му трасе. Въпреки това не е ясно колко дълго ще продължи пътуването преди да срещне обект в астероидния пояс.

Въпреки затрудненията обаче, пътуването на космическия кабриолет демонстрира възможностите на Фалкън Хеви за извеждане на обекти в дълбокия космос.

 

Още от Свят