Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ислямисти си приписаха катастрофата над Египет

0 коментара

В телефонно обаждане до АФП анонимен мъжки глас съобщи, че неизвестната до момента ислямистка групировка Ансар ал Хак (Поддръжници на справедливостта) поема отговорност за "атентата" срещу египетския самолет Боинг 737, който се разби в събота в Червено море.

По думите на мъжа, който говорел арабски с египетски акцент, групировката Ансар ел Хак е базирана в Йемен. Той заплашил, че групировката ще организира в скоро време атентат срещу самолет на авиокомпанията Ер Франс, ако Франция не се откаже от решението си да забрани носенето на религиозни символи в държавните училища и учреждения.

Самолетът на частната египетска компания Флаш еърлайнс се разби в събота в Червено море, като при катастрофата загинаха 148 души, сред които 133 френски туристи. Египетските власти изключиха възможността причина за катастрофата да е терористичен акт, припомня АФП.

Сред загиналите е и френската гражданка от български произход Любка Йорданова, която е родена в София и е била шампионка на България по рапира.

Разбилият се самолет е преминал френска проверка за сигурност само няколко месеца по-рано, съобщи Би Би Си.

На египетската авиокомпания Флаш еърлайнс е било забранено да лети до и над Швейцария повече от година заради сериозни пропуски в работата. Самолетът не е успял да премине швейцарските проверки за изправност през октомври 2002 г.

Според ръководителя на Флаш еърлайнс Мухамад Нур обаче проблемът бил финансов и не засягал безопасността на полетите.

Франция предяви международен иск

Междувременно френският съдия следовател Андре Дандо, който разследва катастрофата, предяви международен иск по заведеното дело за непредумишлено убийство. Процедурата дава възможност на френските следователи да изискат от египетските власти необходимите документи и да провеждат следствени действия на територията на Египет. Тази действия ще бъдат осъществявани от египтяни, но под наблюдението на френски следователи, уточняват юридически източници.

В Шарм ел Шейх ръководителят на френския екип, издирващ останките от самолета, Аксел Морашини заяви, че те още не са открити. По-рано френски представител, пожелал анонимност съобщи, че корпусът на катастрофиралия Боинг-737 е локализиран на дълбочина от около 400 метра. Морашини посочи, че продължава издирването на черните кутии, които ще помогнат за откриване на корпуса на самолета.

Изключва се версията за терористичен атентат

"Няма следи от обгаряне по човешките останки, така че явно не е имало експлозии, очевидците също не са видели експлозия", изтъкна френският държавен секретар за външните отношения Рьоно Мюзлие, който посети египетския курорт Шарм ел Шейх, в интервю по телевизия Франс 2 днес. "Няма основания да се смята, че става дума за атентат", заяви Мюзлие, цитиран от Ройтерс.

Катастрофата прилича на класическа злополука при излитане, но на този етап нито една хипотеза, включително тази за терористичен акт, не може да бъде изключена, докато не е приключило разследването, заяви държавният секретар на транспорта Доминик Бюсро по радио Европа 1.

Самолетът е преминал успешно проверка в Тулуза

Същият самолет е преминал успешно френските проверки през октомври 2003 г. в Тулуза, съобщи в понеделник Европейската конференция за гражданска авиация.

"Това беше същият самолет и не беше открито нищо, което да оправдае вземането на същото това решение", каза изпълнителният секретар Раймонд Бениямин пред Би Би Си онлайн.

Египетските власти казаха, че причината за катастрофата са механични повреди, а френският държавен секретар за външните отношения Рьоно Мюзлие заяви, че няма основания да се подозира терористична атака.

Френският транспортен министър оповести, че най-вероятната причина за самолетната катастрофа е внезапна загуба на тяга.

Египет и Швейцария в спор за изправността на машините

Той уточни, че след предупреждението от Швейцария, Франция и Полша са извършили проверки на самолетите на Флаш еърлайнс, предаде АФП. Проверките във Франция били в Лион, Марсилия и Тулуза. В Лион били установени недостатъци - износена гума на колесника и проблеми с бордовата документация, и на компанията била направена забележка. В Марсилия и Тулуза не били установени нередности. Полша, която също извършила проверки, не сигнализирала за нищо, добави Бюсро.

Недостатъците, установени през 2002 г. от швейцарските власти в самолет на авиокомпанията, също били свързани с технически неизправности и с документацията на пилотите, каза той. Швейцарците информирали европейските органи за гражданска авиация.

Запитан за аварийните кацания през 2002 г. на машини на Флаш еърлайнс на летище Атина и показанията на гръцки техник за повреден двигател, Бюсро отговори, че този момент не е бил доведен до знанието на Франция.

Говорителката на Федералната служба за гражданска авиация в Швейцария заяви, че по време на прегледа през октомври 2002 г. са открити "редица недостатъци" в самолета на Флаш еърлайнс. На египетските власти е предаден списък с откритите пропуски, но след това компанията въобще не е търсила разрешение за полети до Швейцария, каза говорителката, цитирана от агенция Суисинфо, предаде Си Ен Ен.

Министърът на гражданската авиация в Египет определи швейцарските твърдения като некоректни и безпочвени. Пред Си Ен Ен той поиска да види документите, които доказват правотата на швейцарските власти. Той освен това заяви, че Флаш еърлайнс имат документи, които показват изправността на самлетите.

Американският национален борд за сигурност на превозите е изпратил по искане на Египет свой представител, който да сътрудничи на разследването.

Египетската авиокампания за чартърни полети е базирана в Кайро и оперира два Боинг -а 737 - 300, и двата произведени през 1993 г. Тя е част от компанията Флаш груп, която предлага ваканционни пакети из целия Египет.

Подводен робот издирва останките на загиналите

Засега са издирени останките едва на 60 от общо 148 души, намирали се в самолета. Намерени са само фрагменти от човешки тела и нито едно цяло. Мнозина от пътниците са имали време да сложат спасителни жилетки, което показва, че командирът на самолета е успял да предупреди за опасността.

Френски специалисти издирват "черната кутия" на потъналия самолет с помощта на специален подводен робот, леководолази и спасители от Франция. На местопроизшествието вече работят многобройни кораби и самолети за морско разузнаване, но корпусът на Боинга все още не е намерен. Днес се очаква пристигането и на френска фрегата за борба с подводници. В Египет ще пристигнат и френски медици, които ще идентифицират намерените тела чрез анализ на ДНК.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.