Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Историческата руска Лада търси изход от кризата

8 коментара
Историческата руска Лада търси изход от кризата

Руският автомобилостроител Лада се бори да излезе от криза. Френският му партньор Renault и новият му мениджър са решени да върнат на предприятието от съветско време някогашната му слава.

Никола Мор, директор на затруднената руска компания АвтоВАЗ, която произвежда автомобилите Лада, се "сражава" на няколко фронта: твърде малко продадени коли, твърде много работници, твърде лоша репутация.

От около година 56-годишният французин е начело на руския концерн с една основна цел на плещите си. "Трябва да продължим да работим на предела", казва той.

За да постигне това, той е готов да изпробва германския пазар с износ на новия седан Лада Веста, насрочен за март.

АвтоВАЗ, с логото си на платноходка, засега е най-големият автомобилопроизводител в Русия. Неговите коли Лада, със своята емблематична ръбата форма, добиха популярност на Запад по време на съветската епоха.

През последните години обаче бизнесът е затруднен от структурни проблеми, отежнени от криза на вътрешните продажби. Руският автомобилен пазар се сви наполовина през изминалите четири години.

Заводът в Толиати (град на около 1000 км източно от Москва), където е централата на компанията, също е намалял някъде наполовина през последното десетилетие.

Лада контролира около 20 % от вътрешния пазар на автомобили, но с 266 000 продадени коли за миналата година компания излиза на печалба. Тя възлага надежди на износа.

И тук в играта влиза Германия. "Целевата ни група не е само онази носталгия по Източна Германия", шегува се Мор. "Той е сигурен, че Лада почти няма какво да губи, залагайки на Германия, но не очаква германският пазар да бъде залят с руски коли.

Основните експортни цели на неговата компания са бившите съветски републики. "На по-късен етап ще искаме да се разраснем до Близкия изток, Африка и Латинска Америка", отбелязва директорът.

"Добре е да бъде увеличен износът за Германия, но това едва ли ще бъде достатъчно", коментира Сергей Иванов, главен редактор на специализираното издание CarTimes.ru.
Миналата година АвтоВАЗ успя да продаде само около 1600 превозни средства в Германия.

Мор вярва, че неговата компания може да увеличи тази цифра до 2000 с модела Веста. "Искаме да тестваме Веста на най-взискателните пазари в Европа и да покажем на руските си клиенти, че автомобилът ще се приеме добре в Германия."

АвтоВАЗ полага усилия да преодолее репутацията си на ниско качество. Пълно е с руски вицове за Лада. Един от тях гласи: "Как удвоявате цената на вашата Лада? Като напълните догоре резервоара!"

Мор парира такива критики. Някога Лада се доказа като надеждна алтернатива на скъпите марки, припомня той.

"Знаеше се, че ще се развалят, но се знаеше и че ще се поправят лесно", признава Мор, подчертавайки, че днешните Лади са много подобрени спрямо предшествениците си.
"Съвсем нормална кола на много добра цена", коментира той. "Стремим се да правим по-конкурентни, по-висококачествени и по-икономични коли."

Само че десетки хиляди работници трябваше да напуснат през последните години заради затрудненията на компанията, а и работните места на още около 50 000 души остават застрашени.

"Очевидно е, че имаме твърде много служители", отбелязва Мор, но в град като Толиати с една единствена индустрия не можем просто да отпратим хората.

В същото време Иванов от CarTimes.ru твърди, че не вижда значителна промяна при управлението на Мор. "Без финансова помощ преориентирането е почти невъзможно", казва той.

Макар имиджът да се е подобрил, "една Лада е все още по-лоша от която и да е европейска кола", допълва Иванов.

От най-високо дойде известна подкрепа. След като през 2010 година президентът Владимир Путин направи тест драйв на Лада Калина, той се подписа на капака ѝ.

"Това помага, защото носи положителна енергия", посочва Мор. "Бих предпочел обаче властите да карат повече Лади вместо германски автомобили", добавя той.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ловец
    #8

    Много добре написана статия!!! Браво! Само сменяме Лада с Шевролет или Dodge и смисъла си остава същия. Днес, ходих да ми правят първа смяна на масло на Сонатата и си говорихме с жена ми, как в Америка не можеш да видиш американска кола, с изключение на ония бунаци, които си купуват track-ове. Наскоро разбрах, че в България имало много шевролети - ами на кой да ги продават тия боклуци, като при нас никой не ги иска?!

  2. анита хегерланд
    #7

    Ако е от класа на евтините коли, най-важното за нейната продажба е външния вид, дизайна.

  3. Milenca
    #6

    Хубава статия - т.е. важно е не само да конструираш горе-долу свестен автомобил (между другото моделът е много добре оборудван), но е важно и кой го сглобява. Май руската палачорщина е безгранична. А и наистина силно централизираната държава ако иска да помогне на местната индустрия - какво пречи в държавните учреждения да се карат лади? Знаем отговора - руският номенклатурчик се качва само на Мерцедес, евентуално на ауди.

  4. Kiril Kovatchev
    #5

    За какво им е на руснаците да правят допотопни автомобили? То и така на мнозинството руснаци парите им стига едва за храна. Тези пък които имат пари си купуват истински коли.

  5. Знайко
    #4

    Руснаците я наричат "ведро с болтами" (кофа с болтове). А навремето в една изложба в САЩ в книгата за отзиви бяха писали: "Вместо да произвеждате такива автомобили - по-добре отглеждайте коне".

  6. Bлaдo
    #3

    исторически ладата НЕ Е руска... - италианска е! - фиат 124 - "кола на годината" за ... 1969 :-))) Щели сега с рено да ми се каращисват... - умрела работа... Пробваха и с шевролет, и с други... - нйе палучаетса.

  7. BLM
    #2

    Руските автомобили са копия - полулегални или крадени на западноевропейски или американски коли и камиони. Лада започна като Жигули на базата на Фиат 124. Самите Фиат имат проблеми с качеството, камо ли сглобените в Русия. Важното е, че градът носи името на италианския комунист Толиати.

  8. Вътъф
    #1

    Историческа? В най-добрия случай историческо автомобилно недоразумение е ладата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.