Как пътуването с градския транспорт в София излезе почти без пари

Сн. Столична община

От няколко седмици в градския транспорт в София може да се пътува почти без пари, при това не гратис. Това не е някаква кампания на Столичната община за популяризиране на метрото, трамваите, тролеите или автобусите. А недомислица в последното приложение за електронни карти, пуснато от Центъра за градска мобилност.

То на практика дава възможност с една и съща карта на цена от 4 лева за през деня или 2 лева през нощта да се возят неограничен брой хора, показа експеримент на Mediapool. Те могат да ползват абсолютно всички линии на градския транспорт, включително метрото. Така човек може да пътува цял месец в цялата мрежа само срещу 4 лв. или нощем само за 2 лв., ако създаде група от трийсетина приятели и всеки ден един от тях купува дневна или нощна карта през мобилното приложение. За сравнение месечна карта за цялата градска мрежа струва 50 лева.

Цената за подобно пътуване може да падне още при по-голям брой пътници, включени в схемата. При това няма основания те да бъдат глобени от контрольорите, защото всички се возят с един редовен документ.

От цялата работа печелят усетилите се, а губи най-вече общинското дружество Център за градска мобилност и по-малко авторът на приложението за електронните дневни и нощни карти. Щетата е заради пропуснатите приходи от продажба на карти.

Приложението

На 12 юли общинското дружество официално обяви, че в софийския градски транспорт може да се пътува с електронна карта за цял ден или за цяла нощ. Цената на първата е 4 лева, а на втората - 2 лева.


Сред първите пътници, ползвали електронните карти за пътуване, беше кметът на София Йорданка Фандъкова. Сн. Столична община

Въпросната електронна карта представлява QR код, който може да се купи на адрес sofia.mpass.bg. За целта преди това пътникът трябва да се регистрира. Освен това да е абонат на А1 (скоро и останалите мобилни оператори щели да поддържат услугата). След това влиза в профила си с електронна поща и парола. Купува желаната карта, плаща с банкова карта, или пък цената се начислява в сметката му за телефон. Ако плаща през сметката си за мобилни услуги, получава код, с който на практика идентифицира, че е дал телефонен номер, който използва, а не този на някой познат, когото не харесва, например.

След това получава въпросният QR код, който е достъпен при всяко влизане в профила със зададените мейл и парола. Този код се сканира на специални устройства при влизане в метрото, както и от контрольорите в другите видове транспорт.

Схемата

Пробивът в системата обаче не е никак труден и дори не изисква да се прави скриншот на получената "електронна карта". Просто пътникът, платил през акаунта си в приложението, може да даде електронния си адрес и паролата си на неограничен брой хора. Използвайки ги, те влизат в неговия профил и пътуват с платената от него дневна или нощна карта. На следващия ден друг, включен в схемата, плаща за пътуването и така разходите за него намаляват.


Така изглежда електронната карта за пътуване.

В експеримента на Mediapool се включиха десетина човека. Всички те успяха да влязат в един и същи акаунт, направен от репортер на сайта. През тази регистрация беше купена една дневна карта за 4 лева, която реално беше използвана от всички. Някои от тях дори влязоха в акаунта по едно и също време от различни устройства.

Трима от тях влязоха с нея и в метрото, тъй като се придвижват с него. Други трима не успяха да го направят, не защото схемата не работи, а защото хората не са намерили къде да сканират електронните си карти. Това става на определени места в метростанциите.

Всъщност и хартиената карта за един ден за цялата мрежа на градския транспорт реално може да се преотстъпва на други хора, а не да се ползват само от този, който е платил за тях. Физически обаче е невъзможно повече от един човек да се движи с нея и в същото време да не е гратисчия.

ЦМГ: Злоупотребите може да се засичат

От Центъра за градска мобилност обясниха, че могат да засекат злоупотребите, тъй като имат информация кой, от кое устройство е купил електронна карта и дали в акаунта му е влизано от друг телефон или таблет. В такива случаи се изпращали мейли на потребителите, че регистрацията им ще бъде заличена. Повторно тя не можело да се направи със същия телефонен номер или карта. Глоби обаче няма как да бъдат наложени, нито на купилия превозния документ, нито на другите хора, които са го ползвали.

"Това е като да си оставите билета в превозното средство или да си дадете еднодневната карта на някой друг. Тук поне имаме следа кой е допуснал данните му да се използват неправомерно“, обясни Христиан Петров, директор на ЦГМ.

Той добави, че дружеството не е наложило драстични ограничения в началото на пускане на услугата, за да даде гратисен период, в който хората да свикнат да я ползват. Той се използвал и за усъвършенстване на софтуера.

От обясненията на ЦГМ стана ясно, че глоба на нарушителите трудно може да бъде наложена. Това става само ако двама души са влезли в метрото през по-малко от 5 минути. Тогава картата се блокира и при проверка от контрола се брои за нередовна.

Петров каза още, че до момента в приложението са се регистрирали 5635 човека. Купени са около 2000 карти, а влизанията в метрото са около 1700. Съмненията за злоупотреби били под 1 на сто – 11.

Авторът

За създаването на възможността за купуване и използване на електронните карти Центърът за градска мобилност обяви процедура по събиране оферти. Търгът беше спечелен от консорциум, в който влизат фирмите "Тиксеу" и "Арбикс". При класирането на офертите той е получил най-висока оценка за техническото си предложение. Според документацията по поръчката консорциумът получава по 12.3% от приходите от всяка продадена карта. Двете фирми имат право да получават този приход за три години или докато бъде достигната максимална сума от 70 000 лева без ДДС.

Пътуването на много хора с една карта намалява техните постъпления, но удря много по-сериозно приходите на Центъра за градска мобилност, който трябва да взима останалите 87.7% от цената на всяка карта. Освен това, ако схемата продължи да действа, общинското дружество може да загуби приходи и от другите видове документи за пътуване, тъй като електронните карти ще се окажат най-изгодни.

Споделяне
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?