Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Как правила, написани с кръв, спасиха животи при самолетната катастрофа в Токио

0 коментара
Как правила, написани с кръв, спасиха животи при самолетната катастрофа в Токио

Наблюдавайки видео от Японските авиолинии на летище Ханеда в Токио, изглежда чудо, че всеки един се е спасил при ужасната катастрофа на пистата от онзи ден.

Въпреки че трагично загинаха 5-ма от 6-та членове на екипажа на самолета "Dash 8" на японската брегова охрана, в който реално самолетът се удари по време на кацане във вторник, всички 379 пътници и екипаж на борда на Airbus A350 оцеляха при инцидента.

Макар че разследването на инцидента, при който самолетът на Японските авиолинии избухна в огнено кълбо, продължава, експертите твърдят, че успешната евакуация се дължи на комбинация от съвременни стандарти за безопасност и строгата култура на безопасност на Японските авиолинии.

"От това, което видях на кадрите, бях изненадан и облекчен, че всички се измъкнаха", казва Греъм Брейтуейт, професор по безопасност и разследване на произшествия в британския университет Кранфийлд.

"Това е силен удар, за понасяне от който и да е самолет. Но като знам тази авиокомпания колко усилия полага за безопасността и за обучението на екипажа, фактът, че са свършили толкова добра работа, не би трябвало да е толкова изненадващ.", добавя той.

Брейтуейнт връща лентата назад. Всъщност, именно инцидент преди близо 40 години е помогнал за превръщането на Японските авиолинии в толкова безопасна авиокомпания, казва той.

На 12 август 1985 г. полет 123 на Японските авиолинии от Токио до Осака се разбива, при което загиват 520 от общо 524 души на борда, след като техници на Boeing, а не на авиокомпанията, ремонтират грешно опашката след предишен инцидент.

И до днес това е най-смъртоносният инцидент с един самолет в историята на авиацията.

"Очевидно ефектът върху авиокомпанията е бил силен", казва Брейтуейт. "В култура като японската, те поеха тази отговорност като група и искаха да се уверят, че нищо подобно няма да се повтори.

"Така че, когато нещата се объркат, те гледат на това от гледна точка на това как могат да се поучат. Всичко е възможност да се подобрим."

Евакуация по учебник

Навлизането в пистата, към което се отнася този случай, е "рядко, но може да бъде катастрофално", казва Брейтуейт.

Тъй като различни авиокомпании и наземни оператори придвижват превозни средства, летищата се превръщат в "сложна недвижима собственост, за чиято защита трябва да работим наистина усилено".

Очевидно е твърде рано да се разбере какво се е случило в Токио и как двата самолета са се озовали на пистата по едно и също време.

И все пак посланието на авиационната индустрия е едно и също: изглежда, че бързата реакция на екипажа е спасила стотици човешки животи. В рамките на няколко секунди след спирането на самолета аварийните парашути са били надути и хората на борда бързо са били изведени, въпреки че салонът се е изпълнил с дим.

Правилата за безопасност, "написани с кръв"

Както служителите на Японските авиолинии знаят твърде добре, съвременните данни за безопасността в авиацията, казва пилотът, са "написани с кръвта на други, които не са имали този късмет".

Инцидентите се превръщат в уроци, които се "споделят в цялата индустрия, за да може всички членове на екипажа да бъдат по-добри в работата си".

Те посочват инцидент на "Аерофлот" през 2019 г., при който самолетът също избухва в пламъци при кацане в Москва и загиват 41 от общо 73 души на борда, като инцидент, подобен на този от вторник, от който са взети поуки.

А през 1980 г. полет 163 на Saudia - при който всички 301 души на борда умират от вдишване на дим, след като самолетът извършва успешно аварийно кацане в Рияд, но пилотите не успяват да наредят евакуация - е стимул за даване на правомощия на кабинния екипаж да извежда пътниците, казват те.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.