Китайските държавни медии вече ще са пълни с пропаганда на комунистическата партия

Си Дзинпин

Китайските държавни медии вече ще разпространяват повече пропаганда, след като комунистическата партия обяви, че поема пряк контрол върху всички медийни компании и регулатори: от филми и телевизия до книги и радио програми.

Стъпката е част от кампания на президента Си Цзинпин (окуражен от премахването на ограничението на броя на президентските му мандати) за затягане на партийния контрол върху обширни сектори от китайския обществен живот под лозунга за "единомислие" между държавници и граждани.

Според анализатори директният надзор ще помогне на партията да наложи идеите вътрешнополитически, а също така ще съдейства за подобряване на имиджа ѝ в чужбина.

"Огромно усилие е да се постигне всеобщо единомислие", каза Дейвид Зуайг, директор на Центъра за транснационални отношения на Китай към Хонконгския научно-технологичен университет.

Съгласно обявения в сряда план Радио Китай, Китайското национално радио, Китайската централна телевизия, заедно с международното ѝ крило - Китайската глобална телевизионна мрежа, ще се слеят в нов медиен орган с името "Гласът на Китай" (в превод).

Правителственият регулатор за печатните издания, радиото, филмите и телевизията ще бъде закрит. Неговите отговорности ще бъдат прехвърлени на отдел "Пропаганда" към ЦК на Китайската комунистическа партия, наред с контрола над филмовата индустрия, включително вноса и износа на филми.

Основните отговорности на новия орган включват "прилагане на партийните пропагандни ръководни линии и политики", съобщи Синхуа.

Вестникът на комунистическата партия "Глобал таймс" цитира правителствения експерт Фън Юе от Китайската академия на обществените науки, по думите на когото този ход ще "съсредоточи ресурсите и властта за увеличаване на китайското влияние зад граница и ще допринесе за международния имидж на Китай".

Докато потребителите на китайски медии стават все по-аполитични, с все по-разширяващ се набор от възможности - от чуждестранни телевизионни шоута до видео игри и онлайн пазаруване - Си непрекъснато увеличава ролята на партията в живота на мнозина чрез нови или обновени първични партийни организации в училища, служби и фабрики.

Това би могло да не остави на обикновените китайци друг избор, освен да станат активни потребители на пропаганда, каза Зуайг.

Дейвид Бандурски, редактор в организацията "Китайски медиен проект" към Хонконгския университет, написа на уебсайта ѝ, че промяната е дала на отдел "Пропаганда", който преди това задаваше общата насока на медийното послание, директен контрол върху продукцията.
"Точно това е идеята тук - по-стриктен, по-централизиран контрол над медиите и идеологията", каза Бандурски.

Както подсказва името му, този нов медиен монолит изглежда направен по модела на медии като американската "Гласът на Америка" и руската "Раша тудей", сега известна просто с инициалите Ар Ти (RT).

Си подчерта многократно, че ролята на държавните медии е да бъдат "гърлото и езика" на партията, т.е. изразители на нейните мнения, особено след посещенията през 2016 г. в редакциите на Синхуа и други големи медии. По време на тях той затвърди още повече това послание и заяви, че тези медии трябва да "вземат партията за презиме".

Същевременно Китай среща съпротива срещу опитите си да консолидира териториалните си претенции в Южнокитайско море и срещу бързото икономическо разрастване зад граница, въплътено в емблематичната инфраструктурна инициатива на Си за трилион долара "Един пояс - един път". Целта е свързване на Китай с Югоизточна Азия, Европа и Африка чрез автомобилни пътища, железопътна инфраструктура, пристанища и електроцентрали.

Китай харчи огромни суми, за да увеличи медийното си присъствие зад граница през последните години. Китайската централна телевизия откри телевизионни центрове във Вашингтон и кенийската столица Найроби. Англоезичният вестник "Чайна дейли" плаща, за да бъде предлаган в комплект с престижни американски вестници като "Вашингтон пост".

Но тези усилия се сблъскват с изключително трудното предизвикателство да се конкурират с традиционни световни медии като Си Ен Ен и Би Би Си. Голяма част от новините на китайските медии за Китай намирисват на партийна пропаганда, ако ги съпоставим с новините за Китай на чуждестранни медии.

Цао Пейсин, преподавател в катедра "Телевизия" на Китайския университет по комуникации в Пекин, отдавна обучава голяма част от телевизионните звезди в страната. Според него реорганизацията се вписва в тенденция към по-голяма продуктивност и медийно съсредоточаване, но също така ще помогне да се представи и по-уеднаквено политическо послание.

Интегрирането на различните отдели обаче може да не е лесно, каза Цао. "Ако системата не може да бъде създадена по модерен, продуктивен и много гъвкав начин, ще е много трудно толкова много организации да работят в синхрон", каза той.

 

По БТА

Още от Свят