Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Клопките зад игрите с фискалния резерв

0 коментара

Тайното решение на правителството да депозира в търговски банки 185 млн.лв. от фискалния резерв изкара на светло въпроса за мястото на министерството на финансите при формирането на паричната политика в страната.

Държавата е най-големият играч на паричния пазар, защото има най-големия бюджет и най-голяма необходимост от рефинанансиране на дефицит. Затова и политиката на министерството на финансите влияе най-силно на основната цел, поставена пред Българска народна банка.

В чл. 2 на закона за Централната банка се казва, че нейната основна задача е да поддържа стабилността на лева чрез провеждане на парична и кредитна политика. В следващия член е записано, че БНБ и Министерство на финансите трябва да се информират взаимно за своите намерения и действия.

В световната практика много често намерението на Централната банка да поддържа стабилен курс на местната валута и ниска инфлация, се сблъсква с желанието на правителството да увеличава разходите си, а от там и бюджетния си дефицит, чиято пряка последица е увеличаване на цената на парите - т.е. на лихвата.

Това влияе на бизнеса, за когото кредитът става по-скъп, в резултат намалява оборота и печалбите и в края на краищата понижава данъчните приходи в държавния бюджет.

При системата на валутен борд, възможностите за водене на монетарна политика от страна на Централната банка са или силно ограничени, или въобще липсват. На БНБ е забранено да печата безконтролно пари и така се поддържа пълно съответствие между резерва и парите в обращение.

Със законов текст е наложена забрана и върху рефинансирането на търговските банки. То е възможно само при възникването на ликвиден риск за банковата система. БНБ може да предоставя кредити в левове на платежоспособна банка за срок не по-дълъг от три месеца, като парите трябва да са напълно обезпечени с валута, злато или други бързо ликвидни активи.

Показателен е фактът, че от въвеждането на валутния борд досега БНБ нито веднъж не се е възползвала от това свое право. Чрез операцията с парите от фискалния резерв обаче министерството на финансите на практика рефинансира пет търговски банки със сумата от 185 млн.лв.

Представителите на МВФ Пирита Сорса и Джералд Шиф коментираха, че е възможно тези пари да финансират закупуването на чуждестранни стоки и това да увеличи дефицита по текущата сметка. При спад на обема на чуждестранна валута, влизаща в страната, това също може да повлияе негативно на лихвените проценти по кредитите, а оттам и на бизнеса.

Така че операцията с фискалния резерв, изглеждаща сега като печеливша, в един момент може да се окаже губеща.

По-притеснителното обаче е не инвестирането на 185 млн.лв. от резерва в банките, а желанието на министерството на финансите да задълбочи тази практика.

В рамките на преговорите за нов гуверньор на БНБ, екипът на Велчев предложи да му се разреши да може да влага в търговски банки всички пари от фискалния резерв.

Освен риска с дефицита по текущата сметка, тук се появява и още един - доколко банките могат да пласират успешно предоставения им ресурс. Не случайно някои банкери, участвали в конкурса и неполучили пари от 185-те млн., определиха като прекалено висока поисканата от Велчев и Катев доходност - тоест оцениха като скъп предоставяния им ресурс.

В учебниците пише, че по-висока доходност се получава срещу по-висок риск. Не може да бъде успокояващ факт, че банковата приватизация завърши и на пазара оперират авторитетни чуждестранни институции. Никой не е застрахован от погрешни решения - справка фалита на английската Беърингс, която бе провалена само от един свой служител.

Банковият надзор в България показва добро ниво през последните години и получава множество похвали, включително от МВФ и Световната банка. Той обаче не е абсолютна гаранция за избягването на грешки при кредитирането и инвестирането на средства. А и банковият бизнес си прилича с всички останали по това, че освен печеливши, има и губещи.

Ако сегашният екип на министерството на финансите може да бъде похвален за нещо, то е че удържа бюджетния дефицит под 1% от БВП, което способства за стабилността на паричната система. Но освен да се грижи за ниския дефицит, министерството на финансите е длъжно да притиска другите ведомства да провеждат политики, които да подобрят ефективността на разходите им.

Именно в тази насока Милен Велчев претърпя сериозна загуба през миналата година, като не успя да се справи исканията на колегата си Финков за средства за здравеопазването, необвързаните с реформи в сектора. Все още не е ясен и ефекта от завишеното финансиране на социалната политика, предложена от вицепремиера Лидия Шулева.

Така се налага впечатлението, че с финансовите си операции Велчев сякаш се опитва да компенсира липсата на успех в бюджетната политика вътре в правителството и да осигури ресурс за все по-ескалиращите искания на своите колеги. Справка - писмото на министъра на финансите до премиера за претенциите на министерствата към бюджет 2004.

И тук се включва експертът по операциите Красимир Катев, чиято основна цел е да увеличи доходността от парите, които са на разположение на министерството на финансите. Така тези средства започват да се управляват като финансите на коя да е фирма или институция.

Проблемът е, че държавното управление има доста различни цели от това на една частна компания. Има разлика между това да си един от 100-те най-големи играчи на световните пазари, и да си правителство или Централна банка на една страна.

Гоненето на печалбата е цел на частните субекти. А целта на държавата е да намали разходите си, които винаги са по-неефективни от тези на частника, както и да намали ролята си във финансите и икономиката.

В противен случай правителството скоро ще разбере как печалбата всъщност се оказва загуба.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.