Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кметовете: Най-добре е Гражданска защита да поеме координацията при кризи

2 коментара

Кметовете още нямат отговор от държавата на своето предложение временните жилища за семействата, останали без покрив след наводненията в страната, да се купят наведнъж, чрез една национална поръчка по скъсена процедура. Така жилищата ще излязат по-евтини, защото при по-голямо количество цената пада, а след това ще бъдат разпределени по общини според нуждите, коментира пред радио Нова Европа и mediapool Гинка Чавдарова, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините в България.

В момента кметовете в най-засегнатите райони взаимно си помагат в намирането на подходящи терени и инфраструктура, където да бъдат монтирани временните домове за пострадалите семейства. До два месеца, най-много два месеца и половина всичко трябва да е готово, защото започват есенните дъждове, а до момента няма отговор от държавата. Вероятно, както за много други неща, се търси отлагане във времето и се чака бъдещо правителство или бъдещи структури да решават, но ние нямаме време, коментира Чавдарова.

Тя съобщи, че ако няма правителство, което да обяви тази национална поръчка, сдружението на общините е готово да поеме цялата отговорност и тъй като законът му дава право, ще обяви поръчката. И при този вариант обаче държавата трябва да осигури средствата, с които ще се купят жилищата.

Кметовете са предложили и за в бъдеще в Държавния резерв да има оборотни временни жилища – в началото може би 100, а после да стигнат 200, които незабавно да се предоставят при нужда, за да не се налага да се чакат тези процедури.

Идеите си кметовете представиха на две поредни срещи през тази седмица с депутатите от БСП и от ОДС, по инициатива на политиците. Предстои им подобна среща и с ДПС.

И преди, и след разговорите местните власти бяха категорични, че законът за управление при кризи не работи и последните бедствия са пример за това. Явно той е неприложим за българските условия, за българските институции с историята и капацитетът, който имат, коментира Чавдарова.

Още след първите критични наводнения в началото на юни, от сдружението обявиха, че ще предложат промени в закона. Тръгнахме с идеята да се пипне малко, но се оказа, че са необходими много по-съществени промени в самата концепция на закона, обясни Чавдарова.

Според местната власт, трябва да се преразпределят разписаните ангажименти на отделните институции в закона и Гражданска защита трябва да заеме по-централна и координираща роля в цялата схема. Този извод бе онагледен от Чавдарова с примера, че по време на наводненията в областите, където са се запазили силни структури на Гражданска защита – като Горна Оряховица например, щетите са били минимизирани. Там обаче, където Гражданска защита съществува формално или в много намален щат, щетите са много големи.

Разпределението на задачите между институциите трябва да се съобразява с възможностите им, а в момента има фетишизиране на едни за сметка на други, каза Чавдарова, според която така е в случая с Националната комисия и съответно Гражданска защита.

Липсва ясен законов регламент по най-важния въпрос – координацията и взаимодействието. Няма и ясна законова рамка за Националния фонд, където ще са средствата за превенция и покриване на щети от наводнения.

Кметовете настояват за по-широко представителство в националната комисия за управление на кризи, защото самото управление върви през общините. Те настояват да има и представители на местната власт в Националния фонд, за да е ясно по какви критерии се отпускат средствата от него.

Според разчетите на кметовете, фондът трябва да разполага поне със 150 млн.лв. годишно, на фона на сегашните 50 млн.лв., отпуснати от бюджета на комисията за защита на населението от бедствия.

Трябва значително да се увеличи и частта от тези средства, която ще отива за превантивна дейност, смята местната власт. Сега за превенция отиват едва 5 до 10 процента от парите, планирани за покриване на бедствия. Практиката показва, че с 10 лв. за превантивни мерки спестяваш 100 лв. за покриване на загуби и щети, коментира Чавдарова.

По думите ѝ, констатациите на кметовете за несъвършенствата на закона били приети не само от ОДС, които не го подкрепиха при приемането му в парламента в началото на тази година, а до голяма степен и от БСП. И двете парламентарни групи са обещали подкрепа за законодателните идеи на кметовете, дори с уговорката, че те ще срещнат разбиране и сред останалите парламентарни групи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. недоволен
    #2

    Понеже ГЗ беше и все още е под крилото на ДПС, парите заминаваха с предимство за районите с мюсулманско население. Нужна е сериозна промяна! Нужен е по-независим орган!

  2. RAN
    #1

    българските регионалисти още не могат да измислят адекватен за нашите условия модел за местно самоуправление, камо ли и за управление на кризи!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.