Метрото расте до Горна Баня, но глобено с над 6 млн. лв.

Строителите на третия лъч избрани, през октомври пускат нов търг, изграждането тръгва 2016 г.

Метрото расте до Горна Баня, но глобено с над 6 млн. лв.

Гордостта на Европейската комисия – софийското метро, което често се дава за пример на успешен проект с ползи за народа, ще порасне до Горна Баня, но отнася санкции за над 6.28 млн. лв. заради проблеми с обществени поръчки.

Строителите на третия лъч на метрото вече са избрани. Всичките имат опит в изграждането на софийската железница под земята. Плановете са са най-късно в началото на 2016 г. да тръгне изграждането на отсечката от 7 километра между бул. "Владимир Вазов" до ул."Житница" и да е готова до края на 2018 г.

През октомври пък ще бъде пуснат нов търг за 4 км с четири метростанции от Красно село до жп гарата в Горна Баня. Това съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев пред Mediapool.

Три финансови корекции за метрото

Три са общо наложените финансови корекции на общинската фирма "Метрополитен" свързани с изграждането на метрото от управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. Това става ясно от отговора на Министерството на транспорта до Mediapool, получен по Закона за достъп до информация.

Най-голямата - за над 6.2 млн. лв., е свързана с избора на строители от третия етап на изграждането на подземната железница от "Цариградско шосе" до летище "София" и от жк. "Младост 1" до Бизнес парка. Установеното нарушение е заради "несъответствие със Закона за обществените поръчки", пише в отговора до Mediapool, без да се уточнява какво точно е то.

Обжалвали сме наложената финансова корекция, защото не сме съгласни с нея, каза Стоян Братоев.

Тази санкция е най-високата наложена по оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г., става ясно още от отговора на транспортното министерство. От него се разбира, че проблеми със строителството на магистралите няма, въпреки че някои от новите отсечки вече дадоха дефекти.

Другите две санкции, наложени на метрото, са малки. Едната е свързана с избора на фирмата, организирала тържествата за пускането на втория лъч, които струваха 47 500 лв. в края на август 2012 г. Глобата за ограничителното условие в тръжната процедура е 3854 лв.

Другата санкция е за 17 439 лв. и отново е свързана с проблеми в тръжните процедури по третия етап от изграждането на подземната железница от "Цариградско шосе" до летище "София" и от жк. "Младост 1" до Бизнес парка, става ясно от отговора на транспортното министерство.

Изпълнители с опит в строеж на метро поемат третия лъч

Няма изненади и нови имена сред изпълнителите на третия лъч на метрото от бул."Владимир Вазов" до ул."Житница". 

За да бъде изграден за две години, участъкът от 7-километра със 7 станции ще се строи от четири консорциума на принципа – един прокопава тунела, а останалите слагат релсите и строят станциите. Финансирането е осигурено от оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г., като ще бъдат отпуснати средства и от държавния и общинския бюджет.

В търга участваха 14 обединения и консорциуми като имаха право да подадат оферта само за една обособена позиция.

Обединение "Метро строителство" спечели отсечката от около 3 километра с две метростанции от бул."Владимир Заимов" до Орлов мост с цена от 75.5 млн. лв. без ДДС. В обединението влизат "Трейс груп холд", "Евроалианс" и "Инжпроект". Те ще изградят метрото от края на бул. "Владимир Вазов" по ул."Проф. Милко Бичев" до бул."Евлоги и Христо Георгиеви" до Орлов мост.

Метрото през центъра на София ще се строи от обединение "Метро Билд център" срещу близо 94 млн. лв. без ДДС. В обединението влизат пет български фирми – "Джи Пи Груп", "Станилов", "Интер Про", "Биас-М" и "Старт Инженеринг".  Те ще изградят участък с дължина 2 км и три станции от Орлов мост, под бул."Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", "Прага" до ул."Георги Софийски".

Обединение "Метро 3 2014" спечели отсечката до пазара Красно село с цена от 47.7 млн лв. без ДДС. В обединението влизат три български фирми – "Монолит София", "Балканстрой" и "Балканстрой София". Те ще построят отсечката от 2 километра с две метростанции, която тръгва от бул."Георги Софийски" минава под кръстовището на бул."България" и бул. "Иван Гешов", ул. "Кюстендил", пазара "Красно село" и стига до гараж "Земляне".

Търгът за най-скъпата и сложна част – прокопаването на тунела, е спечелен от гражданско дружество "ДВУ" с цена от 195.2 млн. лв. В обединението влизат турската "Доуш" и българските "Виа Конструкт Груп" и "Ултрастрой".

Именно този избор се обжалва от турската компания "Гюлермак", която даде значително по-ниска цена от 153 млн. лв. В момента се очаква да приключи обжалването на процедурата и се надяваме през септември договорите да бъдат подписани с изпълнителите, каза Братоев пред Mediapool.

Метрото расте до Горна Баня

Със спестените пари от този търг през октомври ще бъде пуснат нов за продължението до жп гарата за Горна Баня, каза шефът на "Метрополитен".

Новата отсечка от третия лъч на метрото е с дължина около 4 км и ще има 4 метростанции като прогнозната ѝ стойност е около 80 млн. лв.

Тя ще тръгва от ул."Житница" и стига до бул."Президент Линкълн", където ще е има спирка на метрото. От там продължава до бул."Монтевидео" в жк."Овча купел 1"- следващата спирка, и стига до болница "Доверие" в жк."Овча купел" 2, където също ще има метро станция. От там ще стига до околовръстното шосе, където ще бъде изградена жп спирка Горна Баня по подобие на тази на гара "Искър".

Така от метрото ще може да се хващат директно влаковете от София в посока Перник – Радомир – Кюстендил или пък към гръцката граница, коментира Братоев.

Още по темата
Още от Бизнес

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?