Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Миролюба Бенатова и "гласът на шофьора"

13 коментара
Миролюба Бенатова и "гласът на шофьора"

Разследващият журналист Миролюба Бенатова, която през май беше принудена да напусне "Нова телевизия" заедно с Генка Шикерова, разказа във "Фейсбук" за решението ѝ да започне работа като таксиметров шофьор:

- Много са се подобрили услугите в България.

Казва ми го немски гражданин, когото возя от Полиграфията до Аерогарата. Говорим на английски и той споделя, че е впечатлен.

- Ето, преди не можех да си говоря с шофьорите, а сега мога. – допълва той.

Усмихвам се и отговарям, че друг път ще му обясня на какво се дължи този скок в сферата на таксиметровия превоз.

Някои от вас вече се досещат, че е част от баланса. Някъде другаде има срив. Ако ме питате мен, причината е в хлътването надолу в сферата на свободата на словото. Но коя съм аз, един шофьор, да разбирам от тези работи.

Служебният ми телефонен номер като шофьор на такси, завършва на 111. Когато започнах да го ползвам, бях в БТВ. После ми го взеха за малко, когато през 2013а напуснах. След това си го откупих и сега ми се стори удачно пак да ме представлява.

111 си е символично число. Докато сме на 111-то място по свобода на словото, аз имам свободата да питам от този номер дали съм спряла на точното място и да информирам, че съм пристигнала на адреса. Имам свободата да комуникирам с публиката аналогово. Камерно. Без ефир.

През юни ми предложиха да стажувам като журналист. Разбира се, нарекоха го по друг начин. Казаха, че искат да ме задържат в НОВА, но със стажантски договор, в никакъв случай трудов. При никакви обстоятелства да не съм в нюзрума, но да правя материали. Неясно как, но със категорично без да използвам оператори и монтажисти от телевизията. В средите на „Човешки ресурси“ наричат тези оферти отказващи. Предложение, което не можеш да приемеш, но после ще бъде представено като възможност. Хитро.

След 26 години в журналистиката, реших да стажувам на друго място. След като междувременно тук – там ми казаха, че няма място за репортер като мен. Имали желание, но нямали възможност. Разбрах ги. И потърсих поприще, в което още търсят хора.

За шофьори има места. Още.

Взех си изпита в ДАИ, издържах психото и кандидатствах в Yellow. Трудно беше да обясня защо след екрана искам да съм зад волана. В таксиметровите среди ме приеха с недоверие, но все пак ми дадоха шанс да опитам. Благодаря от сърце.

Някои още вярват, че разследвам или кроя нещо. Други /уж репортери/ повтарят под сурдинка опорката, че готвя някакъв проект. Даже блъсковият „Труд“ днес разказва по този повод, как по времето на СОЦ-а Петър Станчев от „Земеделско знаме“ измислил рубриката „Журналисти сменят професията“, стажантът Първан Стоянов станал таксиметров шофьор, а поредицата се радвала на голям читателски интерес. Хубав пример от тоталитарното близко минало. Неадекватен за днешния ден от имитативната демокрация.

Аз нямам работно място и рубриката ми се оказа излишна за българския медиен свят.

Като изключим „предложението“ от ПИК да правя рубрика при тях, от другаде не ми предложиха работа. Практикувам журналистика като хоби, което обичам с цялата си душа. И пиша за списания. От „Жената днес“, L’Europeo и „Мениджър“ се обадиха да ми предложат теми за писане. Единият текст вече излезе, другите предстоят. Благодаря и за тази възможност. Наистина.

Никъде не ми предлагат да задавам въпроси. Този жанр в репортерството върви към закриване. Обикновените въпроси вече са екзотика, както имах възможност да отбележа след фурора от срещата ми с Цветан Цветанов в парламента. Питах го дали има телепатична връзка със своя бивш служител от ГЕРБ, така че да си извършат имотните сделки в един и същи ден, в една и съща нотариална кантора, на интересна стойност. Ц. така и не обясни от къде са му парите, но чувам, че си е намерил нова работа. Той ще е демократът на държавата и ще отстоява „евроатлантическите ценности“. Без имоти не става. Без личен асансьор, явно няма да е пълна демокрацията. Докато шофирам имам време да разсъждавам по този въпрос. Още не съм го осмислила съвсем.

Иначе, пиша от дете и нямам намерение да спирам. Но истината е, че днес работя като таксиметров шофьор. Плащам си всеки ден аренда за колата и други разходи. После започвам да изкарвам за себе си. Това е свободна професия. И повтарям истината на невярващите колеги – шофьори и пътници: 

- Тук има места, а аз притежавам базисни умения по шофиране, ориентиране и комуникация. Търся си ново вдъхновение, смисъл и начин да съм полезна на хората. Отново.

Дали правя това, което умея най – добре. Не, разбира се. Дали съм си на мястото. Спорно е. Но като се огледаме наоколо и погледът ни се спре на момичето с аграрното образование в медийния регулатор, моето шофиране си е съвсем адекватно. Аз мисля, че се справям прилично. Сигурно и председателката на СЕМ така вярва за себе си.

Сега се уча да се ориентирам бързо във всички квартали на София, питам, когато навигацията ме обърка и се извинявам на пътниците, ако изпусна отбивката или не знам улицата, която ми казват. От репортерството съм научила, че когато не знаеш нещо, трябва да питаш. Практикувам го. Когато трябва мълча, не избирам най-бавната лента, връщам ресто, имам дребни, слушам неангажираща музика и колата е чиста. На този етап толкова мога.

„Дъното“, биха казали някои. Не, да си шофьор не е дъното. Понякога усещам гузната обществена съвест под формата на голям бакшиш. Отговарям, че това не индулгенция за гражданското мълчание. И връщам.
Бях добре платена като журналист на заплата. Не под масата. Сега изкарвам стажантска надница и съм удовлетворена, когато хората си тръгват умислени, вдъхновени, развеселени. И доволни, че са стигнали навреме, дори по-бързо от очакваното. Това ми е работата.

И да, има срамна работа. Но тя не е да отваряш багажник и да возиш комфортно хора от точка А до точка Б. Не е срамно да умееш да изслушваш, да говориш учтиво и да отговаряш, когато те питат защо си там.

Срамно е да те поръчват за поръчкови репортажи. Да ти пишат въпросите и да ти диктуват отговорите. Срамно е да убиваш за пари. Да обслужваш корпоративни и лични интереси зад маската на журналистиката. Да си ПР или ченге на щат като репортер, продуцент и директор на новини, е срамно. Да те държат за топките, а ти да задраскваш думи по тази причина, е смърт.

Мен не ме е срам всеки ден да заставам очи в очи с публиката. И продължавам да ѝ служа. Както мога. Днес е това. 

Благодаря за доверието.

Миролюба Бенатова, шофьор на такси

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kitko
    #13

    Адмирации. Дано скоро да я видим и в ефир.

  2. ImBlack
    #12
    Отговор на коментар #11

    Темата е философска, морална, етична и психологическа. Работиш за пари, когато продаваш уменията си, но запазваш същността си, себе си,самоопределението си за субект и нямаш противоречие между подсъзнателната и съзнателната оценка за правилност.Проституираш, когато продаваш същността си и по този начин се лишаваш от същност, каквато и да е тя, каквото и да те самоопределя като личност, вече не си субект, а обект. В този ред на мисли, можеш да продавадеш тялото си, ако физическото те самоопределя

  3. Nely
    #11
    Отговор на коментар #10

    Няма такова нещо като интелектуална проституция, звучи като оксиморон, като "Смешен плач", да речем. Журналистическа, по-скоро.

  4. ImBlack
    #10

    Г-жа Бенатова демонстрира каква е разликата между това, да работиш за пари и да се продаваш за пари. Второто е без морал, без принципи и е форма на проституция - интелектуална проституция. Нагледни примери за интелектуалната проституция в родната ни действителност бол! Не се ли събраха достатъчно журналисти извън схемата на мутро-олигархията за свободна българска телевизия, била тя и интернет?

  5. pozo
    #9

    Блаженни са верующите. Тяхно е царството небесно... Тази госпожа има доста дълъг път, несъмнено добър разследващ журналист, но по този път има и доста сиви, тъмни отсечки. Няма значение. Далеч съм от мисълта, че е започнала като бакшиш от немай къде. Още повече, че за да оцелееш в Йелоу или ОК трябва да живееш в таксито, защото си РОБ НА ФИРМАТА! Всичко е някаква схема или постановка. Има толкова контакти, че спокойно можеше да намери тих пристан с дебела заплата, докато отмине бурята....

  6. Bлaдo
    #8

    ...а Генка ще кара ли трамвай...?

  7. дърт милиционер
    #7

    Добре дошла в отбора.

  8. pepe
    #6

    ... то това "подобрение на услугите", не знам, на мен нещо като ирония ми звучи.Журналисти с десетилетен стаж карат таксита, а милиционери /също с десетилетен стаж/ управляват държавата... Шофьори на таксита говорят свободно няколко езика... министър-председателя не знае добре български /и се хвали с това, че е прочел една книга през живота си, и тя е от жанра на юношеската литература/... Въобще всичко е... наред?!... или по-скоро е "с главата надолу"?

  9. Отбелязвам
    #5

    Моите уважения, г-жо Бенатова! Сега сме като в края на режима. Като се срути скоро руската кочина и тукашната също, ще ви канят от всички телевизии да работите при тях. Кураж и бъдете здрава!

  10. Nely
    #4

    Браво! Не се вкисна като някои други. Жена с чувство за хумор и самоирония, не се среща често. Като го гледам как се накисна шефът на БНР, та чак криза получи. Да сложат на неговото място Бенатова, има топки и дързост. Няма да смеят да й се обаждат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.