Над половината българи са сменили до трима работодатели

Над половината българи са сменили до трима работодатели

Мнозинството от служителите на възраст под 34 години не са работили за повече от трима работодатели. В повечето случаи служителите от следващите възрастови групи не са работили за повече от пет работодатели. В България 54.1% от хората са работили за до трима работодатели.

Това показват резултатите от международното изследване Paylab Compensation Monitor, проведено през януари и февруари 2018 г. сред 57 719 души от 12 европейски държави, включително и България. У нас изследването се провежда чрез уебсайта Zaplatomer.bg , а останалите страни, включени в допитването са Чехия, Словакия, Унгария, Полша, Словения, Хърватия, Сърбия, Естония, Литва, Латвия и Финландия.

Мнозинството служители предпочитат да са от 3 до 5 години в една фирма

Попитани какъв е оптималният период за работа при един и същ работодател, най-голяма група от служителите – 39% отговарят, че предпочитат продължителност от 3 до 5 години. До 48% от служителите във възрастовата група от 25 до 34 години са склонни да се съгласят.

По-малко респонденти, 26%, предпочитат по-дълъг период от 6 – 9 години като най-оптимална продължителност служителят да работи при един и същ работодател.

Малко по-висок процент от служителите във възрастовата група от 45 до 55 години предпочитат по-дълъг период от останалите (35% от тази група).

Резултатите от проучването ясно показват, че хората от по-младото поколение по-често търсят предизвикателства в кариерата си и възможности за работа при други работодатели. Поколението, което в момента се присъединява към пазара на труда, си представя, че ще се задържи по-кратко при даден работодател.

Лоялните служители са малцинство

Като цяло лоялните служители, работещи за един работодател повече от 5 години, са малцинство на пазара на труда - само 27.5%. Най-голямата група са тези, работили по-малко от 2 години.

Сред страните, в които е проведено допитването, най-лоялни са служителите (които работят повече от 5 години за настоящия си работодател) във Финландия, Словения и Полша. Делът на тези хора в момента е най-нисък в Сърбия.

В България групата на лоялните служители, които работят за настоящия си работодател повече от 5 години, е 28%. Така България попада на пето място сред групата на държавите с по-скоро лоялни служители.

Същевременно 47.5% са посочили, че са работили по-малко от 2 години за сегашната си компания.

Лоялността към работодателя до голяма степен зависи от кариерното развитие в компанията. Значително по-голям дял от хората, които работят повече от 5 години за един работодател, са тези на позиции от ниския, среден и топ мениджмънт. Това до голяма степен е свързано с факта, че тези хора е трябвало да работят постепенно, за да се изкачат по кариерната стълбица. Работата на ръководни позиции често дава на служителите по-широка перспектива, възможност за дългосрочна реализация и атрактивна комбинация от финансови и непарични придобивки.

Половината служители смятат, че си заслужава да си лоялен

Почти половината от респондентите (47%) смятат, че да бъдеш лоялен към своя работодател си заслужава и че служителите получават осезаемо доказателство за това под формата на финансови и непарични придобивки.

В частност 30% от хората считат, че служителите, които дългосрочно работят за един работодател, усещат, че това се отразява положително на заплащането им. Други 17% от респондентите смятат, че лоялността е свързана със специфични непарични придобивки и предимства.

Тази тенденция се отнася и за България, където отново 47% вярват, че служителите получават определени материални и нематериални стимули за лоялността си. Според 27% лоялността е обвързана с резултати в заплащането, а според 20% тя е свързана с дадени нематериални придобивки.

Обратното мнение се изразява от 32% от респондентите, които са убедени, че новите служители често имат сходни придобивки като служителите, които от дълго време работят за същия работодател. Те вярват, че разликите между служителите, които са отскоро в компанията и дългогодишните служители изчезват след определен период от време. Според тях един лоялен служител, който работи от продължително време за компанията, няма по-специален статут по отношение на финансови или непарични придобивки. Една пета от служителите не са били в състояние да преценят или да отговорят на въпроса.

Според 35% от респондентите в България лоялността не се отразява на придобивките на служителите, които дългосрочно работят за компанията.

Интересно заключение е, че новопостъпилите служители, т.е. тези, които работят за даден работодател по-малко от година, имат най-силно усещане, че лоялността се отплаща. От друга страна хората, които понастоящем работят повече от 5 години при сегашния си работодател, са по-склонни да мислят, че лоялните служители нямат специални предимства в компанията. Това може да е свързано с факта, че системата на възнаграждения и придобивки се комуникира по-интензивно с новоназначените служители на интервютата за работа.

Предишно изследване на Paylab Compensation Monitor потвърди тенденцията, че най-ефективната стратегия за хората, които искат да увеличат доходите си, е смяна на работата, т.е. намиране на по-добре платена работа от сегашната. Те дори смятат, че това е по-обещаващ начин за увеличаване на доходите отколкото преговорите за по-висока заплата с настоящия им работодател.  

Още от Бизнес