Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Недоброто образование в България подкопава перспективите за развитието й

22 коментара

България трябва да реформира остарялата си образователна система, за да реши проблема с хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждите инвеститори и подкопава усилията да се помогне на боледуващата ѝ икономика, пише в понеделник агенция Ройтерс в анализ от София за образователната система в България.

Най-бедната страна членка на ЕС има и най-ниска продуктивност на труда и някои чужди компании се притесняват от цената на вноса на работници с необходимите умения, която може да надхвърли ползата от ниските данъци и цената на труда.

Дясноцентристкото правителство дойде на власт с обещание да превърне образованието в един от своите приоритети, но повече от година по-късно малко, ако въобще нещо, е действително направено и вниманието в дебата е строго насочено към съкращаване на разходите, пише агенцията.

"Ако усилията на правителството не са насочени към секторите на образованието, информационните технологии и иновациите, нямаме никакъв шанс да настигнем страните от Централна Европа в следващите 30 години", казва пред Ройтерс Руслан Стефанов от мозъчния тръст "Център за изследване на демокрацията".

София харчи около 4 процента от брутния вътрешен продукт за образование - 18 процента под средното за ЕС. Рецесията затрудни финансирането, най-драстично за университетски изследвания и развитие, където субсидиите са намалели със 70 процента до момента за 2010 г. в сравнение с предходната година.

Българските резултати по ПИСА - Програма за международно оценяване на студенти - са спаднали значително. Балканската страна не само е далеч зад по-развитите страни, но резултатите ѝ са сред най-ниските в сравнение с тези на съседките ѝ.

Бизнесът се оплаква от качеството на образованието в училищата и университетите и твърди, че учебните програми са остарели и дипломантите са неподготвени за нуждите на работодателите. "Има хора, които учат информатика и роботика, но никога не им е показван робот", казва Мария Темелкова от българския клон на фирмата за набиране на персонал Manpower. Трудно се намират и кадри с познания по чужди езици, необходими за центрове за аутсорсинг, каквито избуяха напоследък.

Преподаването е насочено върху теорията, така че дори завършилите университет, които четат чужди езици, не могат да говорят свободно на тях, отбелязва Ройтерс.

България се нуждае спешно от чужди инвестиции, за да съживи поразената си от рецесията икономика, която се сви с 5 процента през 2009 г. Недостатъчно образованата работна сила е петият най-проблемен фактор за правенето на бизнес, сочи Световният икономически форум - доста по-висока позиция в сравнение със съседните Румъния и Сърбия, които са изправени пред много от същите икономически проблеми. Корупцията, достъпът до финансиране, ширещата се бюрокрация и липсата на инфраструктура са други големи проблеми.

"За да има квалифицирана работна сила, България трябва да подобри качеството на образователната си система, особено способностите на учениците, които завършват средно образование", казва Хари Патринос, водещ икономист по въпросите на образованието от Световната банка.

Младите хора избягват работническите професии откакто комунизмът си отиде преди 20 години и студентите се нахвърлят на специалности като бизнес администрация, икономика и социални науки, смятани за предпоставка за висши управленчески позиции и следователно за просперитет.

Така страната се оказва с недостиг на точно онзи вид работна сила, от който тя има нужда, за да извлече полза от ниската му цена. През 2009 г. имаше над 16 000 души с университетска диплома по икономика и бизнес администрация в сравнение с 6365 с диплома за технически науки.

"През комунизма бе ясно, че няма нищо лошо в това да си стругар", казва Борислав Стефанов, директор на държавна инвестиционна агенция. "Сега всички искат да са шефове."

Съревнованието между университетите, основният стимул за по-добро качество, изчезна, защото институциите търсят по-големи държавни субсидии, изчислявани на база на броя студенти. Министърът на образованието Сергей Игнатов казва за агенцията, че остарялата университетска система се нуждае от голяма реформа. Министерството планира да въведе рейтингова система, която да послужи за база за разпределяне на средствата. Проектът, иницииран от предишното правителство, се очаква да бъде готов през октомври, припомня Ройтерс.

Цитирани от агенцията анализатори твърдят, че повечето пари няма да помогнат, освен ако не се разпределят в съответствие с качеството на обучението, което университетите предоставят, а за това са нужни строги механизми за оценка.

"Ние сме на важен кръстопът, където трябва да решим от какво се нуждаем - образование или качествено образование", казва професор Иван Илчев, ректор на Софийския университет. "Страните, които успяха да просперират, са без съмнение страни, които са извели на преден план образованието", добавя Илчев, цитиран от Ройтерс.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Балканец
    #24

    Проблемът е сериозен.Очаквах да се вземат мерки още преди години(не зная защо си бях внушил,че министър Е.Константинова е човекът).Нищо реално не се прави за промяна на допотопното и изкривено комунистичиско образование(вижте кои все още са преподаватели и какво преподават).И проблемът не е само в преподавателите.Нека всеки от нас се огледа в познанствата си : колко преподаватели в уч.заведения;колко четящи лекции;колко частно преподаващи учители познава.Изненадахте ли се?Излиза,че половината от

  2. AA
    #23

    dokato dobroto obrazovanie podkopavavlassta na chervenite bokluci

  3. доцента
    #22

    Образованието, особено висшето, се изгражда на базата на икономическата визия за развитието на дадена страна в следващите 15-20 години. Няма ли такава визия, няма да има нормална реализация на висшистите и оттук всичко отива по дяволите. Това е простата истина, нищо че звучи банално.

  4. даскал
    #21

    да има изборност и матурата по БЕЛ да не е задължителна, явно бъдещето е на технологиите - зад които стоят точните науки... часовете за математика, физика, химия, биология непрекъснато намаляват за сметка на хуманитарните... нещо, тъкмо противоположно на световните тенденции в страните, които са напред технологичски... Решенията са взимани от министри, които открито обявяват, че точните науки са ги мъчили и така и намаляват часовете... А логиката е - като нещо е по-трудно - трябват повече часове за упражнение, вместо ученици и родители да гледат с неприязън колегите, че им мъчим учениците, а студенти по точните науки вече са рядкост...айде стига, че вече ми омръзна от псевдопромени..

  5. Nik
    #20

    Някой може ли да отговори кое в коя област е приоритет на това правителство?А какво е това приоритет и има ли то почва у нас?

  6. даа
    #19

    като здравеопазването - т.е. евтино и некачествено.

  7. Ганий
    #18

    Станете ми референти в Bux.to, моля:http://bux.to/?r=ganii

  8. Тошко Африкански
    #16

    Всяка нация има около 10% от населението с кадърни и с висок интелект.Ако не им се създадат условия да дърпат държавата напред, хората ще трябва да берат и да ядат банани!

  9. днк
    #14

    Сега всички повтарят като папагали колко е лошо образованието у нас. А че хора не останаха - всичко бяга от ниските заплати и мизерията - това не се забелязва. Как ще се съчетае евтина работна ръка с високо качество на труда? Не виждам смисъл да се дискутират неща с ясен отговор. Когато на учителите и университетските преподаватели почне да се плаща добре - тогава можем да търсим резултати. Останалото е празни приказки.

  10. В и К
    #13

    да избият елита на нацията, в т.ч. учителите и след това култивираха 50 години простотия, унижавйки хората в системата на образованието с ниски заплати и мизерни условия за работа? Ами защото простият народ се управлява лесно. За да се постави образованието "на преден план", не е достатъчно да се измислят системи и форми. Трябва също на целия този прост народ да му уврат кратуните, че образованието е пътят към трайните успехи. Алтернативата е Факултето, Столипиново, Максуда и т.н...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.