Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Невнесените данъци от онлайн търговията се оценяват на 170 млн. лв.

Близо 15 000 електронни магазини са декларирани в НАП

1 коментар
Невнесените данъци от онлайн търговията се оценяват на 170 млн. лв.

Ежегодните щети за бюджета от невнесени данъци и осигуровки в онлайн търговията възлизат на около 170 млн. лв. Това показва анализ на Националната агенция за приходите (НАП), съобщиха от институцията.

С цел изсветляване на този бизнес с промени в законодателството бяха въведени допълнителни изисквания към електронните търговци, които приемат картови плащания или такива чрез куриери. Те трябваше да подадат информация за сайтовете си в НАП до 29 юни. Това са направили близо 15 000 електронни магазини, съобщиха от НАП.

Сега потребителите могат да проверят дали онлайн магазинът и търговецът, от когото купуват стоки или услуги, са регистрирани чрез безплатната електронна услуга, предоставяна от НАП.

През следващия месец данъчните ще направят контролни покупки от е-магазини, за да проверят дали се спазват данъчните изисквания, предупреждават от приходната агенция.

Първоначално НАП беше обявила, че задължени да декларират електронни магазини са всички търговци - юридически и физически лица, независимо дали използват собствени, наети или публично достъпни онлайн платформи за продажби.

Това изискване не се отнасяше за граждани, които инцидентно са продали свои лични вещи по интернет.

При разясненията за действието на прословутата Наредба Н-18 за касовите апарати стана ясно, че електронни магазини, в които се плаща само по банков път, с пощенски паричен превод или други методи, неизискващи издаване на фискален бон, не подлежат на регистрация. Не е ясно колко от тези търговци все пак са се регистрирали поради недостатъчна информираност.

Регистрацията пред НАП обаче е най-малкият проблем на онлайн търговците. Заради изискванията на Наредба Н-18 те са изправени пред почти нерешимата задача да свържат софтуера на електронния си магазин, в много от случаите намиращ се в облак, с физически касов апарат, който да печата бонове и в реално време да подава данни в НАП за продажбите, съобщава в."Сега".

Комбинацията от електронен магазин и физически касов апарат беше критикувана от бизнеса и дори наречена "неандерталска" на фона на бурно развиващата се индустрия за електронни пари и разплащания.

Онлайн търговците обаче имат и друг вариант. През март МФ направи промени в Наредба Н-18, с които бе въведена т. нар. електронна касова бележка. Въпросните бонове се издават в електронен вид и се пращат на клиента по имейл, като няма да е нужно издаването на хартиен фискален бон.

Заради рестрикциите в Наредба Н-18 много от онлайн търговците започнаха да се отказват от плащания с кредитни или дебитни карти и наложен платеж и да преминават изцяло към разплащане по банков път или с пощенски парични преводи, за които не се изисква издаване на фискални бонове, т.е. поставяне на касови апарати. Това обаче създава затруднения за потребителите, едно от които е оскъпяване на услугата, посочва още в. "Сега".

Сега онлайн търговците са на път да убедят НАП и финансовото министерство да освободят от издаване на касови бонове разплащанията с кредитни и дебитни карти чрез витруален ПОС терминал, което ще им спести главоболията и допълнителните разходи по писането на нов софтуер и прикачването на касови апарати.

"Най-проблематично е поставянето на т.нар. конектори, които трябва да свържат софтуера на електронния магазин със софтуер за управление на продажбите (СУПТО), за да подават информация за уникалния номер на всяка продажба", каза Жанет Найденова, председател на Българската е-комерс асоциация, за в. "Сега".

"Повечето електронни търговци нямат нито човешки, нито финансов ресурс да направят необходимите разработки. А ползването на вече готови решения е неприложимо, защото електронните магазини са много различни", казва Найденова.

НАП и финансовото министерство обаче трябва да побързат с поредните промени в Наредба Н-18 този път специално за електронните търговци. Крайната дата, до която електронните магазини трябва да са внедрили новия софтуер за управление на продажбите и да са се обзавели с касови апарати, е 30 септември.

Ако финансовото министерство и приходната агенция отстъпят, търговците трябва да имат време да изпълнят новите изисквания, които се очаква да им бъдат поставени, така че информацията за всяка продажба да се отчита в реално време при тях.

Ако пък не - трябва време да се осигурят необходимите средства за връзката с касовите апарати. За големите е-магазини с много работни места инвестицията е няколко десетки хиляди лева.

Новите методи на плащане, например PayPal, продължават да не са изяснени достатъчно добре, тъй като Наредба Н-18 не се стикова с новия Закон за платежните услуги, посочва икономическият сайт economix.bg.

Във връзка с това дружествата за електронни пари също предлагат интеграция на платежна услуга, която позволява да се избегне издаването на фискален бон. Така например еPay предложи внасяне на пари по платежна сметка, като се възползва от разширения си лиценз по закона за платежните услуги.

От миналата година нейните сметки вече са с IBAN номера и на това основание техните юристи твърдят, че дори когато се плаща с банкова карта директно по сметка на търговеца, няма изискване за издаване на фискален бон.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ловец
    #1

    НАП са традиционно неадекватни. Малоумията, които сътворяват ежедневно имат все един и същи ефект - убиване на дребния и средния бизнес и ново дъно в икономиката. И като едни утвърдени де*били продължават в същата посока. Разбира се, големите и агресивни играчи, като Paypal ще им намерят цаката и ПАК ще им го набият барабар с макарите. Българския бизнес традиционно ще продължава да вегетира, а терминал 2 сектор заминаващи ще се пръска по шевовете.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.