Общественият транспорт в Карачи минава на оборски тор

Общественият транспорт в Карачи минава на оборски тор

За да изчисти въздуха си и да намали парниковите газове в света пакистанският пристанищен град Карачи ще пусне по-екологично чисти автобуси, задвижвани с определено "мръсно" гориво - оборски тор, предава агенция Ройтерс.

Благодарение на финансиране от фонда Green Climate Карачи ще пусне в действие мрежа от "зелени" автобуси за бързо придвижване - BRT с нулеви емисии вредни газове. Така 200 автобуса ще бъдат задвижвани с биометан.

Според местното население новата автобусна система, която се очаква да заработи през 2020 година, ще помогне да се намали замърсяването на въздуха и уличния шум, но има съмнения дали автобусите ще бъдат достатъчно, за да съживят транспортна система на града, която в момента е в тежко състояние.

Системата за обществен транспорт на Карачи напълно се срина и повечето хора трябва да използват онлайн таксиметрови услуги и авторикши, каза 45-годишният Афзал Ахмет, който работи като търговски представител на медицински изделия и редовно пътува.

След проблеми с ръководството, принудили транспортната корпорация на Карачи да прекрати дейност преди около две десетилетия, внесените от Китай автобуси на компресиран природен газ стават негодни и са изтеглени, което задълбочава неволите с обществения транспорт, отбелязва той.

Малик Анин Аслам, съветник по климатичните промени на пакистанския премиер Имран Хан, каза, че системата BRT е първият транспортен проект, одобрен от фонда Green Climate и ще донесе множество екологични и икономически ползи. Проектът няма да изисква оперативни субсидии, допълни той.

Евтината, чиста автобусна мрежа ще обслужва 320 000 пътници дневно и ще намали парниковите емисии на планетата с 2,6 милиона тона еквивалент на въглероден диоксид за 30 години, според проектните документи.

Мрежата BRT ще представлява 30-километров коридор, който ще използват 1,5 милиона жители, като ще бъдат открити 25 нови автогари, ще се осигурят пешеходни пътеки, тротоарите ще бъдат ремонтирани, ще има велоалеи и системи за споделяне на велосипеди.

Фондът Green Climate е създаден в резултат на климатичните преговори на ООН с цел да осигурява финансиране за развиващите се страни, което да им помогне да растат без да замърсяват и да се приспособят към затоплящия се климат. Той ще даде 49 милиона
долара за проекта в Карачи, чиято обща стойност е 583,5 милиона долара. Другите големи финансови поддръжници на проекта са Азиатската банка за развитие и правителството на провинция Синд, където са намира Карачи.

Отпадък на разположение

Системата BRT, която ще се внедрява четири години, ще разполага с 200 хибридни автобуса, които ще се движат с биометан, произведен от тора на 400 000 млекодайни водни бивола в Карачи и събиран от властите.

Проектът ще предотврати попадането всекидневно на около 3200 тона тор в океана. В завод за биогаз отпадъкът ще бъде превръщан в енергия и в тор, като ще бъдат спестени над 50 000 галона прясна вода, която сега се използва за отмиването на отпадъка в залива, казва Аслам.

Али Таукер Шейх, главен изпълнителен директор на неправителствената организация Leadership for Environment and Development (LEAD) казва, че изчисляването на цялостното влияние на проекта върху околната среда е сложно, тъй като автобусите ще бъдат пускани поетапно.

Пакистанските власти често нямат достатъчно бюджет за поддръжка, отбелязва той, посочвайки риска, автобусите да се развалят и да останат непоправени.

В Пакистан има доста случаи, сочещи, че страната не използва оптимално финансирането на проекти от донори, допълва той.

Ако обаче всичко върви добре, казва Шейх, проектът, като първа "зелена" BRT система на страната, ще постави основите за "умни", екологични градски транспортни системи на други места.

Той може да промени из основи подхода към обществения транспорт сред планиращите и взимащите решения, като послужи за модел на другите градове, включително Лахор, Мултан, Пешавар и Файсалабад, каза той.

По-чист въздух

Пакистан трябва да внедрява такива проекти в големите градове, за да не насърчава използването на лични автомобили, като така ще намали вредните газове от трафика и смога, и същевременно ще подобри качеството на въздуха и общественото здраве, допълва Шейх.
Той препоръчва да се постави цел 70% от градското население да използва обществен транспорт.

Друг начин за намаляване на замърсяването на въздуха е да се внасят по-качествени петролни горива за автомобилите, допълва той.

Внасяме нискокачествени горива, а нашите рафинерии имат капацитет да рафинират само третокачествено гориво, каза той.

Ахмад Рафай Алам, адвокат в областта на околната среда, посочи, че предишни проекти BRT в големи пакистански градове не са се съсредоточили върху устойчивостта в екологично отношение.

Хората, които изготвят плановете, трябва да започнат за свързват транспортните системи с по-широкото градско развитие, посочи Алам.

Трябва да въведем транспортно ориентиран модел на градска среда като насърчим използването на обществения транспорт и не поощряваме използването на частните автомобили, за да налавят вредните емисии, допълва той.

Зиа Ур Рехман, журналист от Карачи, отразяващ гражданските проблеми, отбелязва, че местното правителство на Синд е пуснало по-малко от 50 автобуса в града през последните 10 години, а частните автобуси и микробуси са намалели от 25 000 на 8000.

Една от причините е, че автобусите са горени по време на стачки и при политически вълнения, казва той.

Само новата автобусна система едва ли ще реши транспортните проблеми на града, но ще бъде облекчение в краткосрочен план за редовно пътуващите и ще помогне замърсяването на въздуха да намалее, отбеляза той.

По БТА

Още от Свят