Онлайн обучение при желание на родителите, един учебник по предмет и забрана на политическа и партийна дейност – тези предложения за промени в Закона за предучилищното и училищното образованиеще бъдат обсъдени от парламентарната комисия по образование и наука в четвъртък.
Един учебник по предмет за всеки клас
Лидерът на БСП Корнелия Нинова и група депутати от левицата предлагат въвеждането на правилото един учебник по предмет за всеки клас.
"Това правило е необходимо условие за ефективно реализиране на националните образователни програми. Утвърждаването на един учебник е без алтернатива от гледна точка на ефективността на системата. Това е безусловен начин да се избегнат корупционни практики за сметка на качеството на обучението, както и начин, независимо от това къде учи детето, то да има еднакви условия на образование и възможност за личностно развитие", пише в мотивите на законопроекта.
Според вносителите подобен подход би довел до значимо намаляване на цената на учебника и на разходите на държавата.
"Най-съществен аргумент е определянето на отговорността за качеството на учебника. Спецификата на обучаемите и разнообразието на потребностите се осигуряват чрез учебните помагала, които избира преподаващият учител", е посочено още в мотивите.
Онлайн обучение
Родителите да могат да избират дали детето им да премине към обучение в електронна среда и през учебните години 2021-2022 г. , както и 2022 -2023 г. , независимо дали е обявена извънредна епидемична обстановка, предлагат депутатите от ГЕРБ -СДС Десислава Атанасова, Красимир Вълчев, Петър Николов и Костадин Ангелов.
Аргументите им са малкият процент на ваксинираните у нас и антиваксърски настроения. Заради мутацията на вируса вносителите предполагат, че пандемията ще продължи не само през тази, но и през следващата учебна година.
Според депутатите от ГЕРБ-СДС онлайн обучението по никакъв начин не затруднява и не обвързва със себе си присъственото обучение в общия случай.
Без политика в училище
Служебният кабинет предлага забрана на политическата и партийната дейност в системата на предучилищното и училищното образование.
Повод за това предложение е, че през последните години в образователната система се наблюдава осъществяване на политическа и партийна дейност.
Не трябва да се допуска педагогически специалисти в системата да извършват политическа дейност и да налагат политически и идеологически убеждения на децата и учениците при провеждането на учебния процес, се казва в мотивите към законопроекта.
Отбелязва се, че има много случаи, при които служители от регионалните управления на образованието извършват политическа дейност и участват активно в мероприятия по време на предизборни кампании, като кандидати от името на партии и коалиции.
"По този начин в системата на предучилищното и училищното образование, която по презумпция следва да е неполитизирана и надпартийна, се създават видими зависимости от политическо и партийно естество в нейната йерархия и управление", пише в мотивите.
С предлаганите промени се цели да се осигури независимост на системата на предучилищното и училищното образование и нейното управление от идеологически и политически доктрини и зависимости.
Публичното обсъждане на трите законопроекта ще започне в 14:30 часа в зала "Изток" на Народното събрание и ще се излъчва в реално време на интернет страницата на парламента.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Не че съм очаквал ясен и конкретен отговор на въпросите ми, но от всичкото бля- бля, което си написал, нищо не доказваш, а само си триеш пръстите по клавиатурата. Питах те повече от елементарен въпрос- по кой точно предмет децата ти носят два учебника? Отговори ми- лесно е.П.С. Ясно е, че си необразован, но да ти кажа- според Наредбата за учебния план учениците са длъжни да изучават предмети от раздел А- ЗУЧ, от раздел Б- ИУЧ, и от раздел В- ФУЧ. Нещо неясно???
Господин Колев или там както ти е истинското име, първо явно не си запознат,ама хич. Учебниците са безброй и все така безсмислено написани. Примери няма да давам с едни учебници,които предизвикаха смях преди няколко месеца в публичното пространство. Второ, налага се учениците да носят повече от два учебника по една учебна дисциплина,тъй като в програмата имат доста често застъпени по два часа по един предмет,единият от които почти винаги е ИУЧ. Така че не на мен тия. Ако си толкова отворен, пак …
ти казах, ела да поносиш сто метра раницата на един петокласник и тогава ми пиши безсмислените си коментари, лишени от всякаква логика и смисъл. Децата са принудени да носят учебниците, както и учебните си помагала. Само по английски език са 2 учебника, 2 учебни тетрадки и какво ли още не. Като ги гледам децата в повечето страни от ЕС, където ми се налага да пътувам по работа доста често, говорят на английски език в пъти по-добре от българчетата. Да не говорим за нивото на написания и поднесения в учебниците материал. Явно господин Колев сте отявлен привърженик на кабинетната форма на обучение, за да настоявате за толкова много бумаги, които пак казах водят до изсичане на сумата и гори. Ама за това,кой да мисли. Явно лобито на издателствата, които искат да лапат пари от МОН без грам идея и съвест за качеството на написаното, е по-силен мотив от каквато и да е политика към "simplification". (може би не сте чували за този съвременен подход на преподаване вече прилаган в редица развити страни :). И, само едно ще допълня, няма по-добра форма на обучение от практическите упражнения. Ако ми покажете едно българско училище, което да прилага подобна форма на обучение, ще спра да ви обяснявам, колко сте назад с мисленето. ПС: И пак казвам, ако толкова знаеш, ела пред училището на детето ми, за да ти връча раницата. Детето ми тежи 28 кг, а раницата му е 9 кг. Със сигурност няма да можеш да я носиш и 100 метра. Много говорите, ама ако може всичко да е на чужд гръб,ей....Страшна работа са това платените драскачи.
Не че нещо, но кое от всичко, написано от теб, потвърждава позицията ти, че трябва да има само по един учебник? Твоето дете носи два учебника по математика ли? Или по БЕЛ? Или по ИУЧ или ФУЧ /знаеш ли какво е ФУЧ? Или РП? /знаеш ли какво е РП?/. По кой от всичките изброени от теб учебни предмети детето ти има два учебника? Споменаваш учебните тетрадки- ами че те са задължителни, и не са по две- например УТ № 1 са два вида, или пък УТ № 3 са четири вида, за да е принудено което и да е дете да ги носи едновременно! Така че, ако обичаш, не носи от девет кладенеца вода, за да доказваш недоказуеми теории.
А, щом ти се струва тъп аргумента, ела да поносиш една раница с всичките 6 предмета, барбар с блока по рисуване и физическо само 100 метра, да видя как ще я носиш и после ела да ми се отваряш като толкова знаеш. Аман от псевдо разбирачи. Не знам каква ти е професията, но като гледам си доста далеч от реалността и съвременните методи на обучение. Боже, смятах, че само платените драскачи пускат подобни глупости в мрежата.
Явно дете нямаш, нямаш и семейство така като гледам. Затова недей да се изказваш неподготвен/а. Аз имам дете и всеки божи ден го водя на училище. Знам на какво мъчение са подложени децата, така че ни обяснявай. Децата се объркват по кой от измислените и одобрени от МОН учебници да учат. То не са помагала, то не са учебни тетрадки, то не са учебници, то не са ИУЧ и т.н. Ако изобщо знаеш,какво значи ИУЧ. Айде не на мен тия. Покажи ми една страна от нормалните, в която да се учи по повече от два учебника. …
НЯМА ТАКАВА. Да не говорим за това, колко хартия се хаби и гори се изсичат за подобни глупости. Ама и това на акъла ти не идва....Да не говорим, че за подрастващите ученици знанията трябва да се преподават по систематичен начин. Като станат студенти ще могат да разгръщат потенциала си. СЕГА МИ КАЖИ ДАЛИ ИЗОБЩО ИМАШ ДЕЦА ИЛИ СИ НЯКОЙ ОТ ПЛАТЕНИТЕ ТРОЛОВЕ, КОИТО ЛОБИРАТ ЗА ИЗДАТЕЛСТВАТА, КОИТО СНАСЯТ ПАЧКИТЕ В МОН!!!!!!?????
По тъ.п аргумент с това за раницата не бях чувала. Абе учил, недоучил оланколу, кой ученик носи по два учебника по математика или два по география, история. Явно нищо не си разбрал, нищо не знаеш, ама имаш мнение. На такива трябва да се изтриват постовете.
Учебникът трябва да е един по един предмет. Не желая да натоварвам физиката на невръстното си дете. Чанта на петокласник тежи около 10 кг. заради безсмислени пособия и помагала. Пълним гушата на едни издателства,които корумпират учителите и директорите на училища, за да си пробутват боклуците. Аз съм далеч от марксистката теория, че "количествените натрупвани водят до качествени изменения". Айде, без мен. Правилно предложение. Стига сме пълнили джобовете на бездарни образователни екипи, които са окупирали Министерство на образованието и дават рушвети, за да им минат учебните пособия.
наказателна отговорност за сексуална дезориентация на деца и младежи поради тези "чудни" резултати на не0либералните напъни и джендърски атаки срещу децата proves from US governmental sources - it is a ne0liberal crime againts Humanity https://www.reuters.com/article/us-usa-lgbt-youth-idUSKCN24G1S7
Не вярвам да има предмети по които следва да има само един учебник. Да вземем напр. литературата- там са възможни и наложителни различни свободни траткотки на произведенията, следователно различен подход към поднасянето им, различна оценка кое е ценно и кое не, при един задължителен минимум. А какво да кажем за историята-тук при най- добрата квалификация на учените е нещо естествено и също така наложително нюанси и различни мнения при тълкуването на един и същ исторически факт/факти. Даже в математиката …
една задача може да се реши понякога по два начина, ами какво да кажем за биологията, където има установени факти, но и теории и хипотези. Как ще развием ума на децата когато им казваме- ето този учебник, в него е единствената истина и друга няма. При общ взето под средното равнище на учителите, като капацитет за творческо преподаване, свикнали механично да възпроизвеждат урока от клас в клас, квостяването на мозъците е сигурно. Трябва ли да се връщаме 30 години назад, защото масовата публика я мързи да мисли и по - лесно и е -на ти този учебник повече не мисли. НИЩО ЧУДНО ЧЕ ИДЕЯТА ИДВА ОТ БСП.