Онлайн търговията превзе логистичния пазар

Онлайн търговията превзе логистичния пазар

Развитието на електронната търговия, напредъкът на технологиите и редица циклични и структурни фактори, променят веригата на доставките и оказват значително влияние върху пазара на индустриални имоти. Това показва проучване на международната консултантска компания за имоти "Колиърс" (Colliers International), обявено в понеделник.

Бурното развитие на електронната търговия през последните години оказва положителен ефект върху логистичната индустрия – повишава се търсенето на складове и на логистични услуги. Ако електронната търговия продължи да расте със същите темпове, до 2020 г. в глобален аспект тя може да генерира 5.4 трилиона долара, което е повече от брутния вътрешен продукт на Обединеното Кралство и Франция взети заедно, показва проучването на "Колиърс".

Според него очакванията са до 2020 г. 45% от потребителите да закупят продукти от други държави онлайн. Това е четворен ръст на продажбите в сравнение с 2014 г. Благодарение на гиганти в електронната търговия като "Амазон" (Amazon) и "Алибаба" (Alibaba), по-малките компании биват все повече въвлечени в световния стокообмен. Това създава допълнителна необходимост от логистични площи и изисква прилагане на различни подходи с оглед на разнообразието от продукти, търгувани в интернет.

Онлайн търговията превзема сектора

Компаниите, занимаващи се с електронна търговия, превземат логистичния сектор, показва проучването на "Колиърс". Глобалните онлайн магазини, като "Амазон" и "Алибаба", все повече инвестират в логистика. "Амазон" предлага на местните търговци да изнесат процесите си по логистика и транспорт и се стреми към по-голям контрол върху мрежата за доставки, за да оптимизира сроковете за изпълнение. В бъдеще компанията може да започне да предоставя и логистични услуги на трети страни, като дори завземе бизнес от партньорите си. Световните спедиторски фирми "Ю Пи Ес (UPS) и "Ди Ейч Ел" (DHL) дължат на "Амазон" съответно около 5% и 4% от реализираните приходи.

"За разлика от "Амазон", "Алибаба" не инвестира в логистика и складове директно, а разчита предимно на партньори за изпълнение на доставки. Въпреки че "Алибаба" не представлява непосредствена заплаха за компании като UPS например, прилагането на различни технологии отчасти оказва влияние върху веригата на доставките. Онлайн платформата на "Алибаба" One-touch предлага на малките и средните търговци серия от услуги, свързани с износа на стоки, включително освобождаване от митница, а сега и превозване на стоки, като така избягва въвличането на трети страни в тези процеси", коментира Бруно Берета, директор проучвания логистични и индустриални имоти в "Колиърс".

Нови стратегии при контейнерните превози

В отговор на развитието на морския контейнерен транспорт, компаниите в сектора формираха съдружия и инвестираха в нови технологии и автоматизация, област в която изоставаха в сравнение с други индустрии.

Някои превозвачи добавиха и други видове превоз към услугите си. "Мерск" (Maersk), най-голямата компания в тази сфера, например обмисля логистични и транспортни услуги в рамките на местния пазар.

Всичко това може да предизвика преструктуриране в сегмента на индустриалните имоти и да доведе до нови инвестиции, прогнозират от "Колиърс".

Предизвикателства за спедиторските компании

Засилената конкурентна среда притиска спедиторските компании да се развиват.

Спедиторите дигитализират процесите, за да ги направят по-ефективни и прозрачни. Към допълнителното обслужване включват пътния транспорт, куриерските услуги и договорната логистика.

Електронната търговия оказва благоприятно влияние върху бизнеса с доставки и логистичните компании инвестират все повече ресурси в тази посока, сочи още анализът на "Колиърс".

Още от Бизнес