Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Опасни пътища за трафик на мигранти процъфтяват в обзетата от беззаконие Либия

0 коментара
Опасни пътища за трафик на мигранти процъфтяват в обзетата от беззаконие Либия

След поредица от корабокрушения, довели до гибелта на стотици мигранти в Средиземно море, оцелели разказаха пред полицията, че са били държани седмици наред с по едно хранене на ден в къщи по либийските брегове, където са чакали да потеглят към Европа. След това били качени на гумени или дървени лодки, но само избраните да ги управляват получавали спасителни жилетки, свидетелстват те пред италианската полиция.

С настъпването на по-спокойното лятно време европейските чиновници, които се договориха с Турция за блокиране на маршрутите към Гърция, трескаво търсят начини да пресекат (миграционните) потоци по другия основен морски път към ЕС от Либия. Те се надяват, че създаденото с подкрепата на ООН правителство, дошло на власт в Триполи през март, ще наложи стабилност. Миналата седмица ЕС постигна споразумение, с което ще помага за обучаването на либийската брегова охрана.

Либийските представители обаче се оплакват от липса на средства и твърдят, че са безпомощни пред мощната мафия на трафикантите на хора, които вършат "черната" си работа безнаказано и бързо се нагаждат към новите условия.

Най-малко 880 мигранти и бежанци се удавиха миналата седмица, опитвайки се да прекосят Средиземно море, съобщи агенцията на ООН за бежанците. Пътят между Северна Африка и Италия е "драматично по-опасен", отколкото този към Гърция, и агенцията определя риска от смъртен изход на 1 към 23.

Новото правителство е изправено през сложно предизвикателство да утвърди властта си. Усилията да се противостои на трафикантите на хора тотално пропаднаха в резултат на конфликта, последвал въстанието в Либия през 2011 г., и бреговата охрана се чувства забравена. "Единствената помощ, която ни се предлага сега, са обещания", каза полковник Абдулсмад Масуд от бреговата охрана в Триполи.

Според Италия броят на пристигналите от началото на годината е около 40 000 - спад с 2 процента в сравнение с миналата. Те са главно хора от африкански страни като Нигерия, Еритрея, Гамбия и Сомалия. Малко са признаците за завръщането на сирийските бежанци, десетки хиляди от които минаваха през Либия, преди да се пренасочат по турско-гръцкия маршрут през 2015 г.

Вместо това трафикантите, нагушили се от близкоизточните мигранти, отново разработват утвърдените стари маршрути през хиляди километри негостоприемна пустиня между субсахарска Африка и западна Либия.

Неохранявани граници

Минавайки през Либия, мигрантите попадат в система, белязана от злоупотреби, корупция и почти пълна липса на държавна власт. Много африкански мигранти остават в тази система месеци наред. Някои се установяват там или се връщат обратно по домовете си, други събират пари, за да продължат пътуването си към Европа. Една малка част от тях стават престъпници или в крайна сметка се включват в периодично избухващите сражения между враждуващите либийски милиции.

"Всички трафиканти са свързани и предават мигрантите помежду си", каза Ибрахим Шауиш, кмет на Мурзук - пустинен град на около 350 км от южната граница на Либия. Трафикантите могат свободно да пресичат границата, и конвои от по 25 коли след това потеглят безпрепятствено на север. "Понякога има контролни постове на входовете на някои градове, но те винаги могат да ги заобиколят", добави той.

Няма никаква полиция, а външната помощ е малка. Германия обеща 4,5 млн. евро за подкрепа на общините в Сабха и Гатрун - две ключови южни области по миграционните маршрути. Либийски официални лица обаче се оплакват, че международните усилия се фокусират твърде много върху блокирането на морските маршрути.

ЕС предупреждава за стотици хиляди напуснали домовете си, които могат да тръгнат да пресичат Средиземно море, а според хуманитарни служители в Либия липсват точни данни, въз основа на които да се правят прогнози. Международната организация за миграцията е преброила 235 хиляди мигранти в Либия, но твърди, че истинският им брой може да е между 700 000 и 1 милион.

Заловените мигранти често се връщат отново в мрежите на трафикантите, след като бъдат освободени и дори след като бъдат депортирани, твърдят официални лица и хуманитарни служители.

"Това е без значение, защото потокът от пристигащите е много по-голям от броя на депортираните. Върнатите обратно в своите страни тръгват отново, защото границите не се охраняват", каза Салем Ашуин - миграционен служител в министерството на международното сътрудничество в Триполи.

Евтини лодки

Обзетата от беззаконие Либия е благодатна почва за трафикантите, които нерядко си сътрудничат с местните милиции, имащи реалната власт по места. В необичайна проява на отпор жителите на Зуара - стара крепост на трафиканти на около 50 км от границата с Тунис, настояха за мерки срещу трафикантите, след като м.г. на брега изплуваха тела. Няколко трафиканти бяха арестувани, други избягаха, казва кметът на Зуара - Хафед Бенсаси.

Появиха се обаче нови отправни пунктове, каквито има поне половин дузина между Зуара и пристанищния град Мисрата, на около 300 км на изток. Повечето от последните заминавания са от района на Сабрата, където при размирици тази година местните милиции се сражаваха срещу джихадисти от "Ислямска държава". В четвъртък морето изхвърли десетки тела на брега край Зуара.

"Докато нямаме достатъчно технология да контролираме цялото крайбрежие, те винаги ще намират пролуки", каза Ашуин, служител от министерството.

Трафикантите предлагат различни тарифи за различни типове лодки - от надеждни риболовни съдове до евтини надуваеми лодки с набързо сковани дървени дъна. Дори в Средиземно море те се оказват в състояние да заобикалят ограниченията сравнително лесно.
Трафикът на хора се преплита с контрабандата на наркотици и на горива, казват от бреговата охрана. От Малта и Египет контрабандно се внасят и нови лодки за мигранти, и това става пред очите на европейците.

Операция "София" - военноморската мисия на ЕС, започнала миналата година, има пълномощия да залавя и отклонява съдове, за които се подозира, че се използват за трафик на хора. Служители от мисията твърдят, че тя е помогнала за залавянето на десетки и за "неутрализирането" на над 100 такива съда. Сега мисията възнамерява да започне и да обучава персонал за бреговата охрана и за контрол на наложеното от ООН оръжейно ембарго. Великобритания обяви, че смята да разположи помощен боен кораб в южната част на Средиземно море.

Ако обаче липсва разрешение от либийското правителство, тези мисии не могат да получат достъп до либийските териториални води. А дори и да могат, не е ясно къде могат да бъдат изпратени събраните от морето мигранти заради рисковете да бъдат малтретирани в Либия.

Британски парламентарен доклад, публикуван миналия месец, констатира, че засега операция "София" "по никакъв осезаем начин" не е успяла да разстрои трафика (на хора). "Извършените досега арести са на заподозрени от ниски равнища, а разрушаването на съдовете просто е накарало трафикантите да минат от дървени на гумени лодки, които са още по-несигурни", се посочва в доклада.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.