Оптимистичен график за дострояването на магистралите начерта Нанков

До 3 г. ще е готова София – Калотина, а през 2018 г. започва довършването на Хемус и Русе – Велико Търново

Оптимистичен график за дострояването на магистралите начерта Нанков

Оптимистичен график за довършването на магистралите в България начерта строителният министър Николай Нанков пред Нова телевизия в сряда.

Той обеща до три години да бъде готова магистралата от София до Калотина, през следващата да започне дострояването на "Хемус" (София – Варна) и пускането на търговете за новата Русе – Велико Търново. Нанков не се ангажира със срокове кога ще бъдат завършени, но посочи, че сме три пъти по-бързи в строителството на магистрални отсечки спрямо Сърбия.

От 2010 г. досега западната ни съседка е пуснала в експлоатация 110 км нови магистрални участъци, докато в България са въведени 350 км, каза Нанков.

България строи магистралните си участъци с безвъзмездно финансиране от Европейския съюз по линия на оперативните програми – до 80% от средствата, а останалите идват от националния бюджет. Сърбия строи магистралите си със заеми от международните финансови институции.

Нанков наблегна, че пътният сектор у нас е "изключително недофинансиран" през последните 30 години. По думите му необходимите средства за поддръжката на републиканската пътна мрежа на годишна база са над 1.2 млрд. лв. Приходите от винетни такси, с които пътната агенция разполага и влага в поддръжката на пътищата, са около 300 млн. лв., което включва и зимното почистване, струващо годишно между 57 – 80 млн. лв., каза Нанков. По думите му решението на проблема е въвеждането на тол таксите.

Амбицията е това да се случи до края на следващата година, но в момента търгът се обжалва и не е ясно кога ще има избран изпълнител.

Магистралата София – Калотина готова до три години

Магистралата от София до Калотина (50 км) ще е готова до 3 години, обеща Нанков. Той призна, че в момента по международния транспортен коридор номер 10, който тръгва от Лондон, минава през Западна Европа, Балканите и от там през Близкия изток стига до Техеран и Калкута в Индия, единствено българският участък все още не е изграден.

В момента тече търгът за избор на изпълнител на два участъка на българска територия. Той ще бъде с габарити малко по-тесни от тези на магистрала – 27 м, за магистрала е 29 м, стана ясно от обясненията на Нанков. Причината според пътни специалисти е тежкият участък след границата от Калотина до Драгоман. От Драгоман до Сливница ще се ползва съществуващото трасе, като ще се изгради по още една аварийна лента в двете посоки, стана ясно от обясненията на Нанков.

Заради това, че аварийната лента е малко по-тясна от тази при магистралите, проектната скорост за движение е 100 км/ч, което означавало, че по магистралата ще може да се кара със скорост от 120 км/ч, обясни Нанков.

Търгове за магистралата Русе – Велико Търново през 2018 г.

Магистралата между Русе и Велико Търново (133 км) също ще бъде с по-малък габарит 27 м, спрямо класическия от 29 м, стана ясно от думите на Нанков.

"Ако до края на годината има взето решение по ОВОС за трасето, през 2018 г. ще можем да започнем търговете", каза строителният министър. Докладът за оценката за въздействие на околната среда беше публикуван във вторник на страницата на пътната агенция, а 10-те обществени обсъждания (по едно във всяка община, през която минава трасето) ще бъдат проведени в края на ноември, началото на декември 2017 г.

Търговете за строителство ще тръгнат през 2018 г. с обхода на град Бяла (40 км), където често стават пътни инциденти. След това ще се продължи с участъка Русе – Бяла (35 км), а последен ще се строи този между Бяла и Велико Търново (58 км), стана ясно от обясненията на Нанков.

Доизграждането на "Хемус" тръгва напролет

Доизграждането на магистрала "Хемус" тръгва напролет с отсечката от Ябланица до разклона за Тетевен (10 км). В момента тече проектирането на трасето, за което има избран изпълнител, каза Нанков. По думите му участъкът трябва да е готов до края на 2019 г.

В ход е и проектирането на следващите 50 км от магистралата от разклона за Тетевен до разклона за Плевен/ Ловеч. Този участък е разделен на три отсечки – една с дължина 14 км, а другите две от по 18 км. По думите на Нанков проектирането им трябва да приключи през 2018 г. и тогава да бъде пусната обществената поръчка за избор на изпълнител. Самото строителство ще отнеме около две години.

През следващата година ще започне и строителството на 16.2 км от магистрала "Хемус" на участъка от Белокопитово до пътен възел Буховци, каза Нанков. За този участък има избран строител и там в момента тече проектиране.

Магистрала "Струма" се строи по график

Нанков увери, че строителството на магистрала "Струма" се изпълнява по график, а 25-километровият участък от Кресна до Сандански ще бъде изграден за по-кратки от заложените срокове – до края на 2018 г.


Участъкът от Благоевград до Крупник с дължина от 13 км ще бъде готов до края на 2019 г., каза Нанков. Той обясни по-дългия срок на строителство с изграждането на над 10 тежки пътни съоръжения, укрепване на река Струма и две премоствания.


За най-тежката отсечка през Кресненското дефиле вече има решение по ОВОС, което е подписано от министъра на околната среда и водите. Строителният министър е сигурен, че докладът по ОВОС ще бъде обжалван.

"Дори и да има обжалвания, през 2019 г. ще можем да започнем строителството по график", твърди Нанков. Практически обаче това няма как да се случи, защото все още дори не е публикувана обществената поръчка за избор на изпълнител.

Споделяне
Още от Бизнес