Правителството прие на заседанието си в петък проект на Национална програма за развитие на училищното образование, съобщи след края на заседанието просветният министър.
Програмата има 10-годишна продължителност и ще се приложи за децата, които догодина ще бъдат в пети клас, обясни Вълчев.
Според министъра кабинетът е подкрепил предложената в програмата образователна структура. Тя предвижда основно образование да се завършва в седми клас, а гимназиалната степен да е на два етапа - от 8-и до 10-и клас, и от 11-и до 12-и клас.
След 4-и, 7-и, 10-и и 12-и клас ще има национални изпити, като диплома за средно образование ще се получава след полагане на държавни зрелостни изпити.
Министерството на образованието и науката (МОН) предлага от 15 септември да няма слети паралелки, посочи министър Вълчев. Той допълни, че преди ликвидирането им ще трябва да се обмисли транспортната схема, по която ще се превозват учениците до средищните училища, както и отстоянието на селището, от което е ученикът, до средищното училище.
До началото на следващата учебна година МОН ще закупи още 200 училищна автобуса, каза министърът.
Ще продължи обсъждането на идеята за въвеждането на принципа "парите следват ученика", заяви още министър Вълчев. В перспектива всички училища, независимо от формата на собственост, трябва да получават финансиране от държавата, добави той.
Предвижда се в следващите три-пет години държавните и общински училища да получават по-голяма субсидия, за да бъдат съизмерими и конкурентоспособни на частните.
Според Даниел Вълчев преди да се въведе принципът "парите следват ученика", необходимо е да има едни и същи изисквания към всички училища, да се уточни ще има ли такси за обучение и какви ще са те.
По думите на министъра, ако тази система се въведе сега, само ще се задълбочи неравенството между частни и държавни и общински училища.
Предстои в програмата да се определи и единен норматив за издръжка на училищата. Даниел Вълчев обясни, че сега се използват два норматива - за материална издръжка и за определяне на числеността на педагогическия персонал.
До началото на следващата учебна година министерството предвижда да осигури на всички училища размножителна техника. Според министър Вълчев липсата на подобна техника в училищата е едно от препятствията за въвеждането на тестовете като форма на изпитване в училищата.
Одобрената от правителството програма предвижда въвеждане на система за вътрешно оценяване, в която тестовете са основна форма на изпитване.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Матурите са задължителен елемен във всяка западна демокрация. Двустепенното гимназиално образование ще отсее неграмотните мързели, който плащат в частни университети и рушат авторитета на висшето образование, което по презумпция е елитарно и не е за всеки!
Най-много плачете за дискриминация тъкмо вие, синове и внуци на селяни. Сигурно сте зубкали "Пази Боже, сляпо да прогледне", ама пак сте израстнали като едни антивазовци. Дори Световната банка наскоро се уплаши от рекордното неравенство в образованието в България, а вие искате то да се задълбочи още. Защо бе?Хич ли не ви проблясва в злобните мозъчета въпросът - като кой ще ги провежда тия матури? Същите рунтаво невежи учители и образователни чиновници, дето не само не могат да обучават, ами на това …
отгоре и рушат работещите части от системата. Поради което все повече недостигат квалифицирани хора за да ни изработят БВП-то, както предупреждава пак същата Световна банка. Липсват ни компютерджии и инженери, а вие се чудите как да отрежете пътя за развитие на децата от бедни семейства, които нямат пари за уроци. И в какво се състоят тези изпити? В повтарянето на назубрени безмислени фрази. Защо направо не устроим средновековни изпитания с огън? Така и така критериите в тези странни ритуали нямат нищо общо със знанието.Друго ви боли: Искате школото да издава тапия, кой да става милионер, депутат и министър. Първо, за да има по-малко конкуренция за вас и вашите отрочета. И второ, защото по демократично-пазарен път хич не се справяте. Скоро ще искате и дипломи по красота за техните любовници. И пак ще са глупави, нахални и грозни като вас.
Tova reforma za pozravlenie.Taka chte ima hora za zanaiati,poluvischi u-chta i izklushitelno inteligentni vichisti.Vsishko chte si doide na miastoto.I taka se sazdava intelektualnia elit.A dnes,izkaral s 3 sredno obrazovanie-deputat ili chef na zavod.Iavno nomenklaturata v Balgaria misli i za sled-vnuzite!Taka e i po sveta.
Който му стиска да учи и да се явява на изпити! Който си драпа макарите да оди да копа и да мете!
Права си, че учебниците калпави, ама и хубави да са, кой ще ги чете? И литература не се учи от учебници, а с четене на книги. Тях пък хептен никой не чете. Забрави!
Още през далечната 1973 г моите даскалици от Англия(езикова съм завършил) ни казваха, че при тях има изпити на различни нива. В случая 4,7,10, 12 клас. Който не издържи изпита се насочва към училища с придобиване на занаят и без право да продължава в други, които ги готвят за студенти. Системата е много смислена. Обаче ще накърни страшно много интереси. Родителите ще са бесни, че тяхният малоумник е изпаднал рано. Даскалите ще останат без работа, тъй като малцина ще изкарат до 12 клас. Да не говорим за частните и държавни университети, които продават дипломи на кило на неграмотници. Просто завършилите 12 клас ще са малко, а сал те имат право да кандидатстват във ВУЗ.
и тука е време в играта да се включим "сърдите млади" и не просто да задаваме въпроси, а да работим въпреки всичко и всички - ами няма да оставя ученик да не познава глаголицата и да не знае за Баташкото клане! нека да отидат, да видят, ако им прималнее от диващината сами ще заговорят за робството и съпротивата, за това как цял свят узна че в България колят и бесят, да отидат и да видят а не да раждат литературни зеленчуци
нито дума - нито дума за това че децата масово нямат учебници защото госпожата решава да преподава по възможно най- скъпите учебници, нито дума за това че има учебници по история които преподават "турско присъствие" вместо "турско робство", нито дума за това че програмата по литература оскатява децата вместо да им дава базови познания по световна литература....от правителствената програма липсва основния сегмент - учебниците. нека да има по един учебник по всеки предмет, а останалото да бъдат учебни …
помагала и допълнителна литература. нека учебниците по литература да дават познания както за българската така и за световната литература. нека учебниците по история дават познания както за българската, така и за световната история. нека да бъде въведено факултативно образование по Европейска история и Евроинтеграция, нека да знаем защо Светите Братя Кирил и Методий са обявени за покровители на Европа. и не ми казвайте че това са дисциплини за възпитаниците на "елитните" гимназии, защото това изобщо не е вярно. нека ми обяснят защо английски се преподава по самоучител където има текст на български, нека ми обяснят защо учебниците по английски се предлагат на толкова високи цениако аз бях учител, щях да направя всичко възможно да науча децата не само на четмо и писмо, но и да им дам стимул и да ги заинтригувам, защо не съм учител ли? защото системата на образованието поддържа порочни практики - даскали работят за интересите на издателства, дават частни уроци, с финта " приложна лингвистика" се развива системата "три в едно" - и разбира се преподава по самоучители, защото госпожата е гола водадо министреството - госпожи и господа - как ще коментирате произвола с учебниците?
...
tova ne e normalno! do 12ti klas 4ri pyti izpiti! ..mai niakoi ima interes- naciata ni da zatapiava! "zatova pove4e spirki"- za da slizat pove4e "pytnici" popytiom!