От догодина се въвеждат Интернет-данъчни декларации и за граждани

186 - 187 лв. ще бъдат началните разходи на гражданите, които решат от 2005 г. да попълват в Интернет годишните декларациите за доходите си и да ги изпращат по електронен път в данъчните служби. Това е цената на задължителния в случая електронен подпис, който трябва да притежава ползвателя на тази услуга.

За възможността от 2005 г. и гражданите да подават декларации по интернет съобщиха в сряда от Главна данъчна дирекция. В момента администрацията предлага тази услуга само за фирмените ДДС-декларации.

Освен за доходите, от догодина чрез Интернет ще могат да се подават и фирмени декларации за корпоративните данъци.

За да може да се ползва услугата, е необходимо гражданинът да има електронен подпис. В момента такъв издават само "Информационно обслужване" и Българската стопанска камара, като и в двата случая цените са почти идентични.

За "Информационно обслужване" те са 155 лв. без ДДС (общо186 лв.) за първоначално издаване на електронен подпис и 42 лв. без ДДС за подновяването му всяка година. B-Trust на БСК струва 156 лв. без ДДС (общо 187.2 лв.) и 40 лв. без ДДС за ежегодното му подновяване.

Освен електронното подаване на ДДС-декларациите, от тази година администрацията въведе и възможността за електронно плащане на данъците. При тях електронен подпис не е необходим, а само дебитна карта на данъкоплатеца, регистрирана в e-pay системата и в електронната система на Главна данъчна дирекция.

От ГДД днес съобщиха, че досега са регистрирани 2700 потребители, а платените от тях данъци са за 200 000 лв. Предпочитаните плащания са за задължения за данък върху недвижимите имоти, данък върху доходите на физическите лица и такса смет.

За първите пет месеца, откакто е достъпна другата услуга - изпращане на ДДС-декларации по интернет, документи по този начин са подали над 3000 дружества. 3% от всички регистрирани по ДДС фирми ползват тази услуга всеки месец.

Възможността от януари и гражданите да попълват годишните си данъчни декларации ще става чрез интернет-страницата на Главна данъчна дирекция, където ще се попълват данните.

Главния данъчен директор Николай Попов обясни, че при декларирането на доходите по електронен път няма да се налага допълнително предоставяне на място в данъчната служба на служебните бележки от работодателите за получените средства през годината. При всички останали начини за подаване на декларациите - на място в данъчното или по пощата, тези бележки задължително се прилагат към декларацията.

При интернет-варианта, засичането между получените и декларирани доходи ще става от данъчната администрация. Само ако има разминаване на данните, тези бележки ще се предоставят като доказателство, обясни Попов и призова данъкоплатците, които ще ползват Интернет, също да си ги пазят.

От ГДД заявиха още, че ще направят всички възможно електронното деклариране на данъците да стартира преди края на януари, за да могат желаещите да ползват 5-процентната отстъпка да успеят да подадат декларацията и да платят дължимия данък до 31 януари.

Споделяне

Още от Бизнес