Открити са нарушения за 127 млн. лв. в БДЖ

Открити са нарушения за 127 млн. лв. в БДЖ

Нарушения за 127 млн. лв. в “Български държавни железници“ (БДЖ) е открил инспекторатът на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения в извършен през последните пет месеца одит за работата на националния превозвач в периода 1 януари 2007 до 30 септември 2009 г.

Транспортният министър Александър Цветков определи като “пълни безобразия“ откритите нарушения. Документът вече е в прокуратурата и очаквам бърза реакция от тяхна страна, заяви Цветков.

Той посочи като най-фрапираща липсата на 18 рециклирани спални вагона, които трябвало да се доставят от фирма “Арвекс“. Според протоколите вагоните трябва да са тук, посочи празните коловози на централна гара Цветков, но очевидно ги няма. От БДЖ са по-добри фокусници от Дейвид Копърфийлд, заключи той.

Заради скандалния договор за доставката на 30 рециклирани вагони от Германия вече има повдигнато обвинение срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов.

Според обвинението Монов съзнателно е сключил неизгодна сделка като щетите за държавата са 9 990 000 евро (разликата между продажната цена на един спален вагон от 550 000 евро, и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 000 евро). Наказанието за престъплението по чл. 220 от НК е от 1 до 10 години затвор и лишаване от право за заемане на държавна длъжност.

Договорът за доставката на вагоните е за 16.237 млн. евро, у нас са пристигнали 12, от които шест вече са развалени и извън експлоатация. Фирмата отказва да достави останалите 18 вагона, въпреки че авансово е получила 85 на сто от цената на договора. “Арвекс“ настоява да ѝ се платят и останалите, за да осигури пратката, която фактически и по-голямата част от поръчаното оборудване.

Сред другите скандални нарушения на предишното ръководство на превозвача е и договор за доставка на работно облекло за железничарите, като куртка и панталон са стрували 300 лв. Малко ми е неудобно, защото костюмът ми в момента е по-евтин, каза министър Цветков. За поръчката е имало обявена обществена поръчка, но само месец след избора на финалист ръководството на БДЖ анулира поръчката и чрез пряко договаряне сключва договор с фирма "Монопол 2000" АД за 500 хил. лева отгоре.

Обичайна практика на предишното ръководство е била раздробяването на обществените поръчки, за да се заобиколи Законът за обществените поръчки. Например, дружеството е трябвало да обяви конкурс за доставка на компютърно оборудване за 10 млн. лева, но е раздробило поръчката на 10 позиции и се е договорило директно с няколко фирми.

Други фрапиращи случаи са с платени договори за поправка на електрически вагони, който обаче втора година стоят разглобени и неремонтирани.

От общо 200 договора за обществени поръчки на железниците за одитирания период са проверени 37, а при 19 са открити тежки нарушения. Одитното звено към МТИТС е препоръчало да се извърши проверка на всичките 200 договора и е изпратило заключенията си на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), която може да налага глоби при установени нарушения на ЗОП.

Според Цветков отговорни за нарушенията са бившите изпълнителни директори на дружеството Олег Петков и Христо Монов, който наследи Петков през март 2008 г. след пожара във влака София – Кардам. Отговорност носят и членовете на Съвета на директорите на БДЖ, който през проверявания период се е състоял от пет души и се е оглавявал първо от зам.-министъра на транспорта Георги Петърнейчев и в последствие от Стоил Фердов.

Цветков описа като изключително скандално това, че БДЖ има да си взема от държавата ДДС за 35 млн. лева през последните две години, а по никакъв начин не си е потърсило парите от хазната. Това са заплати за три месеца на железничарите, заяви транспортният министър.

Само преди два месеца държавата се чудеше откъде да намери пари за забавените с повече от три месеца железничарски заплати, което породи огромно социално напрежение в системата.

Според одита, финансовите резултати на дружеството рязко тръгват надолу през 2008 г., когато разходите му са се увеличили с 31.4 млн. лева, а за деветте месеца на 2009 г. загубите са 44.3 млн. лева.

БДЖ има 140 млн. лева дългове към доставчици и 550 млн. лева към кредитори.

В момента се извършва аналогичен одит в другото държавно жп дружество – Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?