Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Отворено писмо от Асоциацията на българските телевизионни оператори

2 коментара

Уважаеми колеги,

Представям Ви становището на Асоциацията на българските телевизионни оператори на основание решение на Управителния съвет на АБТО от 13.07.2006г., подписано от Емил Славчев-Председател, Петър Манджуков и Диляна Гроздавнова, по повод неправомерното решение на КРС от 13.07.2006г. Изпратено е открито писмо до Президента на Република България, Министър-председателя, Председателя на НС и Главния прокурор с искане за разглеждане на законосъобразността на действията на КРС и пълната липса на професионализъм. Асоциацията на телевизионните оператори ще сезира прокуратурата за проверка за извършено от Председателя на КРС Георги Александров престъпление по член 282 от Наказателния кодекс.

Без каквато и до било промяна в обстоятелствата Регулаторният орган издава ново решение, с което отменя собственото си становище за наличните свободни регионални честоти. Съгласно член 116, ал.4 от ЗРТ още първото становище на КРС следва да е съобразено със стратегията за развитие на радио- и телевизионната дейност. Отмяната му показва фрапантна защита на корпоративни интереси и най-малкото непрофесионализъм. Нещо повече - в мотивите за отмяната на решението са използвани откровени лъжи:

1. Твърдението, че приетото споразумение на Втората среща на регионалната радиоконференция, в Женева, 15.05-16.06.2006 г. налага прекратяването на аналоговото лицензиране и спирането излъчването на аналогова ТВ 2012 година е абсолютна лъжа - АБТО изпрати запитване до Постоянното представителство на Република България при службата на ООН и другите международни организации в Женева. Полученият отговор от господин Филифов - временно управляващ постоянното представителство (копие от който прилагам) е категоричен подписаното споразумение влиза в сила едва на 17 юни 2007г. и от тази дата до 17юни 2015 година ще има преходен период за преминаване към цифрово телевизионно разпръскване. Споразумението, което тепърва ще бъде ратифицирано от Република България, не задължава страните да спрат аналоговото излъчване дори след 2015 година ;

2. Аналоговото излъчване с нищо не пречи на започването на процеса на цифровизация - в подкрепа на това се изказаха всички технически експерти, прилагам копие от становището на ректора на Техническия университет проф. д-р инж. К. Веселинов.

Действията на КРС са незаконни, мотивирани от откровени лъжи и обслужват корпоративни интереси.

Яна Иванова

Изпълнителен директор

АБТО

 

ТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ - СОФИЯ

ДО   ИВО АТАНАСОВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО

ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ КЪМ 40-ТО НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

София, 11.07.2006 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН АТАНАСОВ,

Във връзка с въпросите, които поставяте в писмо КГОМ-80-02/07.07.2006 г., наш специалист подготви следното становище:

1. Международно утвърденият честотен план с десет национални мрежи за цифрово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали е много голям успех за България. Той се дължи не само на няколкогодишния труд на специалистите от Министерството на транспорта и съобщенията и Комисията за регулиране на съобщенията, но и на далновидната ни политика в тази перспективна област на комуникациите. Трябва да се има предвид и благоприятното обстоятелство, че утвърденият честотен план не включва честотния ресурс на трите национални мрежи с допускането, че те ще се развият като цифрови впоследствие.

Честотният план е ограничен ресурс и затова е национално богатство, което трябва да се използва рационално и в полза на обществото;

2. Общоизвестно е, че първоначалното развитие на наземната цифрова телевизия изисква от потребителите допълнителни капиталовложения и затова може да разчита само на уникални и висококачествени по съдържание телевизионни програми. Това обстоятелство несъмнено ще забави прехода към цифрово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали. Не трябва да се забравя и фактът, че у нас "Кабелната телевизия" се разви много бързо и тя вече обхваща около 60 ... 70% от домакинствата. Чрез тази алтернативна технология за разпространение на телевизионни програми много кабелни оператори доставят на абонатите си пакети от цифрови телевизионни програми с много високо техническо качество като предоставят безплатно приставката за приемането им (т.нар. Set top box). Затова тези абонати много трудно ще се преориентират към ефирно приемане на цифрови телевизионни програми;

3. Изграждането на всяка от десетте национални мрежи за цифрово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали ще става последователно във времето и в доста продължителен период. По тази причина незаетият честотен ресурс на планираните цифрови мрежи и свободните телевизионни канали може и трябва да се използват частично, временно и в ограничени райони за аналогово излъчване на телевизионни сигнали с подходящи технически параметри (честота, мощност, диаграма на насочено действие на антената и др.). Това го изисква рационалното използване на ограничения национален честотен ресурс;

4. Мрежите за цифрово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали са съвместими със съществуващите мрежи за аналогово наземно радиоразпръскване. За избягване на взаимните смущения в преходния период на съвместното използване на двата вида национални и регионални мрежи е необходимо да се извършва подходящо препланиране от специалистите на Комисията за регулиране на съобщенията. Този процес е задължителен при всяка промяна в двата вида мрежи и е известно, че винаги може да се намери решение на възникващите технически проблеми.

Специалистите в тази област знаят, че за цифровите мрежи се допуска използването на честоти, които се избягват при планиране на аналогови мрежи (огледалните и хетеродинните честоти), че практически няма взаимно влияние на аналогов телевизионен сигнал и цифров сигнал, ако последният е в следващия (по-горен) канал, но аналоговият сигнал оказва съществено влияние върху цифровия сигнал в долния съседен канал и т.н. Особено важно е използването на "адаптивно" честотно планиране за развитието на цифровите мрежи - преминаване от фиксирано приемане към портативно и мобилно;

5. Утвърденият честотен план за десетте национални мрежи за цифрово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали съвпада напълно със стандартизирания у нас честотния план за аналогово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали. За съжаление все още има телевизионни канали (честоти), които се използват за нуждите на Министерството на отбраната, но предстои освобождаването им до 2008 г. Обикновено необходимата мощност на телевизионните предаватели за цифрови сигнали е около четири пъти по-малка от тази за аналогови. Освен това съществената част от новите телевизионни предаватели е пригодена за работа както с цифрови, така и с аналогови телевизионни сигнали. Това обстоятелство е много важно за рационалното им използването в предстоящия преходен период (до 2015 г.);

6. За изграждане на мрежа за цифрово наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали е необходим по-малък брой телевизионни канали (честоти) отколкото за аналогова мрежа. При използване на едночестотни цифрови мрежи се постига още по-голямо намаляване на броя на каналите (честотите). Това позволява изграждането на цифровите мрежи да става паралелно със съществуващите аналогови мрежи. Когато последните ограничават или преустановяват дейността си, тогава цифровите мрежи се разширяват;

7. Смятаме, че в скоро време трябва да се изготви и приеме "Стратегия за цифрово наземно разпръскване на телевизионни сигнали", в която основно да се заложат пазарните принципи. Само тогава Съветът за електронни медии и Комисията за регулиране на съобщенията, прилагайки Закона за радиото и телевизията, ще успеят лесно да реализират прехода от аналогови към цифрови телевизионни мрежи;

8. Нашето мнение е, че предстоящото лицензиране на нови оператори на аналогови мрежи за наземно радиоразпръскване на телевизионни сигнали за ограничен период от време (примерно до края на 2015 г.) няма да затрудни, а напротив - ще ускори прехода към цифрово радиоразпръскване на телевизионни сигнали, поради наличието на по-голяма конкуренция за този бизнес;

9. За лицензираните аналогови честоти с неизтекъл десетгодишен период след 2012 (2015) г. считаме, че ще трябва да се направят промени в Закона за радиото и телевизията. Решаването на този проблем може да стане на по-късен етап - след проучване на опита на страните от Европейския съюз;

10. Предполагаме, че по редица обективни причини няма да бъде спазен препоръчителният срок 2012 г. за преустановяване на разпространението на аналогова телевизия в страните членки на Европейския съюз.

Изготвил становището: проф. д-р инж. Добри Добрев, Ръководител на катедра Радиотехника, ФКТТ, тел. 965-32-77 моб. тел. 0887-972-623, e mail: [email protected]

 

РЕКТОР:

(проф. д-р инж. К. Веселинов)

ДО:

Президент на Република България

Министър-председател на Република България

Председател на Народното събрание на Република България

Главен прокурор на Република България

Копие:

Комисарите по Европейската интеграция, представители на Европейския съюз

Посланикът на Съединените американски щати

Съвет за електронни медии

Комисия за регулиране на съобщенията

Други заинтересовани ведомства

Уважаеми господа,

На основание член 32, т.9, 13-15 на ЗРТ Съветът за електронни медии със свое решение Н: 1021/2006г., обяви за провеждане конкурси за издаване на лицензи за наземно радиоразпръскване в следните точки градовете Варна и Пловдив. 

Задължението за провеждане на конкурси за издаване на лицензи за наземно радиоразпръскване следва от следните хипотези на закона:

1) на основание член 116 и сл. От ЗРТ и член 5.2.3. хипотеза 1 на Стратегията за развитие на радио- и телевизонната дейност чрез наземно радио разпръскване - по искане на заинтересовано лице;

2) на основание член 5.2.3 хипотеза 2 на Стратегията за развитие на радио- и телевизионната дейност чрез неземно радио разпръскване - за селищата, в които работят телевизионни оператори по з9а ЗРТ - не по-късно от шест месеца от приемане на стратегията;

В изпълнение на своето задължение Съветът за електронни медии изисква становище за наличието на планирани свободни честоти от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), като получи съответен отговор, в който КРС посочва като планирани свободни честоти тези във  всички селища с действащи ТВ оператори по з9а ЗРТ. Това получено от КРС становище отговаря на разпоредбите на действащото законодателство и на Стратегията за развитие на радио-телевизионната дейност чрез наземно радиоразпръскване, приета с решение на народното събрание, според която в селищата, където действат оператори по з9а ЗРТ, конкурсите следва да се проведат до 01.06.2006г.

Становището на КРС е единственото необходимо условие за СЕМ за стартиране на процедурите по лицензиране чрез обявяване на конкурси. На това основание, както беше посочено по-горе, СЕМ прие решение Н: 1021/2006г., с което започна провеждане на конкурси за Варна и Пловдив.

Със свое решение от 13.07.2006г. КРС взима решение за отмяна на решенията си за предоставяне на свободния честотен спектър за телевизионно разпръскване, които предостави на СЕМ. Посочените аргументи са, че това се налагало от поетите ангажименти на българската държава в "Споразумението за цифрово разпръскване" подписано в Женева на 16 юни 2006 г. и "Стратегията за развитие на радио-телевизионната дейност чрез наземно радиоразпръскване" приета от Народното събрание, където основен приоритет е цифровизацията, която трябвало да приключи до до януари 2012 година. КРС изтъква като аргумент, че необходимостта от съвместно функциониране на аналогови и цифрови предаватели (което би се случило при предоставяне по надлежния законов ред на лицензи за аналогово радио разпръскване)  по време на преходния период щяло да доведе до сериозен дефицит на радиочестотен спектър.

Считаме, че горепосоченото действие на КРС представлява грубо административно нарушение, неизпълнение от страна на членовете на този държавен орган на законовите им задължения, както и грубо погазване на изричния нормативен ред, регулиращ радио-телевизионната дейност в страната. Също така сме на мнение, че като деяние посоченото решение на КРС е съставомерно по някоя от квалифизираните хипотези на чл.282 от Наказателния кодекс, за което надлежно ще сезираме прокуратурата.

Аргументите ни за това са следните:

Съгласно член 116, ал.4 КРС следва да съобрази своя отговор с "ефективното използване на радиочестотния спектър в съответствие със стратегията по чл.8, ал.3." Както законодателят е посочил как следва да се прецени целесъобразността - това следва да направи висшият орган на държавна власт, Народното събрание. В Стратегията, приета със съответното решение на парламента, изрично се посочва необходимостта от срочно (до 6 месеца от приемане на стратегията) да се проведат конкурси за лицензиране.

Срочното провеждане на конкурсите е поставено като не по-малък приоритет от постепенния процес на цифровизация, които е обща цел за развитието на сектора.

Към настоящия момент Република България не е приела каквато и да било обвързващ документ с дата, на която да е задължена да прекрати аналоговото излъчване(такъв документ още не е факт и за ЕС). Към момента в действащата нормативна уредба няма нито една разпоредба, която да ограничава по какъвто и да било (дори пожелателен, незадължителен характер) аналоговото телевизионно излъчване. В случай, че КРС има вече изготвена стратегия и представа за предстоящото цифрово телевизионно излъчване, която да е в разрез с лицензирането на местни честоти по з 9а на ЗРТ, е следвало да я изрази. Към момента, в случай че аналоговото излъчване е нецелесъобразно според КРС, КРС може спокойно да издаде цифрови лицензии на лицензираните от СЕМ оператори.

Законът за радиото и телевизията не третира въпросът за способа на излъчване (аналогов или цифров). КРС може и по сега действащата нормативна база да издаде на лицензираните от СЕМ оператори цифрова лицензия.

Нищо към настоящия момент не се е променило, нито спрямо момента на приемане на Стратегията, нито към момента на отговора, който КРС е дал на запитванията на СЕМ по член 116, алинея 4 на ЗРТ. Нещо повече, ситуацията е претърпяла съответно развитие (според изказванията тъкмо на Г-Н ГЕОРГИ АЛЕКСАНДРОВ) с това, че на Република България са съгласувани 10 национални честоти за цифрови телевизии, които са различни от местните честоти, обект на лицензионната процедура.

Следва категорично да е ясно, че издаването на местни лицензии с нищо не застрашава прехода към цифрово излъчване. За разлика от аналоговото излъчване, където съседни региони не могат да излъчват на една и съща честота, защото си пречат, при цифровата телевизия на една честота може да се покрие цялата територия на Република България. Това на практика означава, че на една от тези съгласувани честоти могат да се излъчват средно 5 ТВ програми с национален обхват. Т.е. на една от тези честоти може още преди 2012 година да започне паралелното излъчване и в цифров формат на съществуващите национални аналогови телевизии.

Важно е да се има предвид, че така нареченият "плавен преход", който означава едни и същи програми за определен период да се излъчват и аналогово и дигитално, е изключително скъп. Той изисква съществуващите аналогови телевизии да закупят паралелен излъчвателен комплекс и паралелно да използват и съответно да заплащат двата типа мощност, като покриват един и същ обем зрители, тоест без да имат шанс за увеличен приход.

По-евтин преходен модел е паралелно с аналоговите телевизии да бъдат лицензирани "дигитални мултиплекси", като производителите на ТВ програми да преценят в кой момент да качат програмата си на тях. Той е подходящ особено за държави с голяма степен на кабелизация ( като България), защото кабелните платформи, действащи успешно и към момента, дават възможност на абонатите си да приемат посредсвом кабел и аналогови и цифрови програми.

Нито един от двата възможни модела с нищо не е възпрепятстван от изпълнението на законовото задължение на СЕМ за провеждане на конкурси и издаване на тяхно основание на аналогови местни честоти.

На основание на горното, моля, да вземете съответните мерки за коригиране на незаконосъобразното решение - отмяна и потвърждаване на становището за планирани свободни честоти съгласно Стратегията на народното събрание, санкциониране и отстраняване като форма на административна отговорност на държавните служители - членовете на КРС. Разчитаме, също така, че прокуратурата ще извърши съответните проверки по нашето твърдо становище за съставомерност на деянията на членовете на КРС по чл.282 от НК на Република България.

С уважение, 

 

Яна Иванова

Асоциация на Българските телевизионни оператори

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Pharmb8
    #2

    Very nice site!

  2. Pharma825
    #1

    Very nice site! cheap cialis http://yieapxo.com/qroxaoq/4.html

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.