Пълен хаос около бъдещето на столичния градски транспорт

Голямо разминаване в позициите за бъдещето на столичния градския транспорт демонстрираха общинските съветници и администрацията на кмета Бойко Борисов малко след като София се спаси от (предизборна) блокада заради стачка на шофьорите.

Хаосът около планирането на дейностите в транспорта произтича най-вече от  обещанието на Столичния общински съвет (СОС) пред стачните комитети да се спре отдаването на концесия на отделни линии. В същото време общината е поела ангажимент и към Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) да даде на частници 40 процента от автобусните линии.

Това е скрепено в договора за заем от 35 милиона евро, теглени в началото на 2001 г. за закупуване на нови автобуси. В неделя шефът на транспортната комисия Радослав Тошев (“Гергьовден”) обеща да не вкарва доклад за концесиониране на линии заради стачката. Само три дни по-късно зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов обяви пред Mediapool, че кметската администрация не е поемала такъв ангажимент и не може да се гарантира спиране на процеса.

Другото голямо неизвестно е стратегията за развитие на градския транспорт. Докато общинските съветници твърдят, че такова нещо не съществува, Стоилов обяви, че вече го изпълнява. “Стратегията е от 200 страници и ние вече работим по нея”, заяви той.

Всичко това показва, че въпреки разрешените от правителството и налети от общината още седем милиона лева за заплати в обществения транспорт на София, за гражданите няма никаква гаранция, че той ще стане по-ефикасен и обслужването ще се подобри.

Спрете кражбите с приватизация

Пред Mediapool от СДС и НДСВ категорично се обявиха за приватизация на градския транспорт, съкращения на излишния персонал в Столична компания за градски транспорт (СКГТ) и намаляване на преференциите за карти. В структурата на холдинга, СКГТ се явява административната шапка на трите дружества – “Столичен автотранспорт”, “Столичен електротранспорт” и “Метрополитен”.

В СКГТ работят около 500 души, въпреки че задължението на компанията е само да администрира работата на трите си подопечни дружества. Реалният контрол по работата се осъществява от техния персонал. “Необходимо е извършване на бърза приватизация и концесиониране на транспорта в града с цел оптимизиране на неговата работа и намаляване на кражбите”, заяви общинският съветник от НДСВ Владимир Каролев.

По думите на зам.-председателя на транспортната комисия в СОС Борислав Бориславов (СДС) приватизацията е един от добрите начини да се излезе от кризата с транспорта. Според него СКГТ е “излишно” образувание, което трябва да бъде изцяло съкратено тъй като само “раздува” административния щат.

ДСБ се обявиха за бързо концесиониране, но само линиите, по които пътуват по-малко хора.

“Въпросът е на условия, при които ще се приватизира. Не бива да се забравя, че градският транспорт изпълнява и социални функции. СКГТ обаче трябва да бъде съкратена, тъй като само гълта средства”, заяви общинският съветник от ДСБ Вили Лилков.

От БСП също признаха за необходимостта за олекотяване на структурата и подобряване на управлението на холдинга. Съветникът Росен Малинов (БСП) заяви, че настоява за пълна проверка на финансовото състояние и сделките извършвани от СКГТ и дъщерните дружества. Социалистите също биха приели приватизацията, но “не на всяка цена”.

Не работят много хора

Заместникът на Бойко Борисов по въпросите на транспорта Велизар Стоилов обяви, че в СКГТ всъщност работят малко хора и няма нужда от съкращения. “В компанията работят 32-ма административни служители, 40 диспечери и 400 продавачи на билети. Информацията на общинарите не е съвсем вярна”, коментира той.

Според него проблемът с транспорта се политизира прекомерно заради предстоящите избори и на проблемите не се гледа “технократски”. В разрез с исканията на общинските съветници, той се обяви за засилване на функциите на СКГТ, която в момента не била достатъчно ангажирана с оперативното управление на транспорта, а само с администриране.

Стоилов обясни пред Mediapool, че един от основните му приоритети ще е въвеждане на системата за електронно таксуване в транспорта. По думите му до месец октомври тази година поне трамваите ще бъдат оборудвани с т.нар. тикет – система. Това на практика означава, че въвеждането на системата, която ще премахне възможността за гратис пътуването, ще се отложи за след местните избори.

Само преди пет месеца Стоилов обясни, че през септември системата ще е вградена в целия електротранспорт, а “няколко месеца” по-късно това ще се случи и за автобусите. Сагата с въвеждането електронния билет трае вече повече от пет години.

Другият приоритет на кметската администрация е пускане на нови 19 трамвая през 2007 година.

Рязане на преференциите

Десните партии в градския парламент се обявиха за намаляване на броя на хората, които имат право на преференциални карти за градския транспорт. СДС, ДСБ и ССД искат обвързването им с доказване на социалния статус.

“Не може пенсионер с къща в Бояна и солидни рентиерски доходи да ползва безплатен транспорт”, коментира председателят на бюджетната комисия Иван Нейков.

Картите са един от основните бюджетни проблеми пред София. В бюджет 2007 те са 1/10 от цялата сума, която СО ще изхарчи през година или 60 от 600 милиона лева.  СОС още поиска държавата да поеме поне половина от парите, които се дават за преференции в София. Преди ден на Бойко Борисов беше даден един месец да внесе това искане в Министерски съвет.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: