Голямо разминаване в позициите за бъдещето на столичния градския транспорт демонстрираха общинските съветници и администрацията на кмета Бойко Борисов малко след като София се спаси от (предизборна) блокада заради стачка на шофьорите.
Хаосът около планирането на дейностите в транспорта произтича най-вече от обещанието на Столичния общински съвет (СОС) пред стачните комитети да се спре отдаването на концесия на отделни линии. В същото време общината е поела ангажимент и към Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) да даде на частници 40 процента от автобусните линии.
Това е скрепено в договора за заем от 35 милиона евро, теглени в началото на 2001 г. за закупуване на нови автобуси. В неделя шефът на транспортната комисия Радослав Тошев (“Гергьовден”) обеща да не вкарва доклад за концесиониране на линии заради стачката. Само три дни по-късно зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов обяви пред Mediapool, че кметската администрация не е поемала такъв ангажимент и не може да се гарантира спиране на процеса.
Другото голямо неизвестно е стратегията за развитие на градския транспорт. Докато общинските съветници твърдят, че такова нещо не съществува, Стоилов обяви, че вече го изпълнява. “Стратегията е от 200 страници и ние вече работим по нея”, заяви той.
Всичко това показва, че въпреки разрешените от правителството и налети от общината още седем милиона лева за заплати в обществения транспорт на София, за гражданите няма никаква гаранция, че той ще стане по-ефикасен и обслужването ще се подобри.
Спрете кражбите с приватизация
Пред Mediapool от СДС и НДСВ категорично се обявиха за приватизация на градския транспорт, съкращения на излишния персонал в Столична компания за градски транспорт (СКГТ) и намаляване на преференциите за карти. В структурата на холдинга, СКГТ се явява административната шапка на трите дружества – “Столичен автотранспорт”, “Столичен електротранспорт” и “Метрополитен”.
В СКГТ работят около 500 души, въпреки че задължението на компанията е само да администрира работата на трите си подопечни дружества. Реалният контрол по работата се осъществява от техния персонал. “Необходимо е извършване на бърза приватизация и концесиониране на транспорта в града с цел оптимизиране на неговата работа и намаляване на кражбите”, заяви общинският съветник от НДСВ Владимир Каролев.
По думите на зам.-председателя на транспортната комисия в СОС Борислав Бориславов (СДС) приватизацията е един от добрите начини да се излезе от кризата с транспорта. Според него СКГТ е “излишно” образувание, което трябва да бъде изцяло съкратено тъй като само “раздува” административния щат.
ДСБ се обявиха за бързо концесиониране, но само линиите, по които пътуват по-малко хора.
“Въпросът е на условия, при които ще се приватизира. Не бива да се забравя, че градският транспорт изпълнява и социални функции. СКГТ обаче трябва да бъде съкратена, тъй като само гълта средства”, заяви общинският съветник от ДСБ Вили Лилков.
От БСП също признаха за необходимостта за олекотяване на структурата и подобряване на управлението на холдинга. Съветникът Росен Малинов (БСП) заяви, че настоява за пълна проверка на финансовото състояние и сделките извършвани от СКГТ и дъщерните дружества. Социалистите също биха приели приватизацията, но “не на всяка цена”.
Не работят много хора
Заместникът на Бойко Борисов по въпросите на транспорта Велизар Стоилов обяви, че в СКГТ всъщност работят малко хора и няма нужда от съкращения. “В компанията работят 32-ма административни служители, 40 диспечери и 400 продавачи на билети. Информацията на общинарите не е съвсем вярна”, коментира той.
Според него проблемът с транспорта се политизира прекомерно заради предстоящите избори и на проблемите не се гледа “технократски”. В разрез с исканията на общинските съветници, той се обяви за засилване на функциите на СКГТ, която в момента не била достатъчно ангажирана с оперативното управление на транспорта, а само с администриране.
Стоилов обясни пред Mediapool, че един от основните му приоритети ще е въвеждане на системата за електронно таксуване в транспорта. По думите му до месец октомври тази година поне трамваите ще бъдат оборудвани с т.нар. тикет – система. Това на практика означава, че въвеждането на системата, която ще премахне възможността за гратис пътуването, ще се отложи за след местните избори.
Само преди пет месеца Стоилов обясни, че през септември системата ще е вградена в целия електротранспорт, а “няколко месеца” по-късно това ще се случи и за автобусите. Сагата с въвеждането електронния билет трае вече повече от пет години.
Другият приоритет на кметската администрация е пускане на нови 19 трамвая през 2007 година.
Рязане на преференциите
Десните партии в градския парламент се обявиха за намаляване на броя на хората, които имат право на преференциални карти за градския транспорт. СДС, ДСБ и ССД искат обвързването им с доказване на социалния статус.
“Не може пенсионер с къща в Бояна и солидни рентиерски доходи да ползва безплатен транспорт”, коментира председателят на бюджетната комисия Иван Нейков.
Картите са един от основните бюджетни проблеми пред София. В бюджет 2007 те са 1/10 от цялата сума, която СО ще изхарчи през година или 60 от 600 милиона лева. СОС още поиска държавата да поеме поне половина от парите, които се дават за преференции в София. Преди ден на Бойко Борисов беше даден един месец да внесе това искане в Министерски съвет.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
28 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Целия проблем на градския транспорт в София е, че управлението му е поверено в ръцете на некомпетентен и корумпиран човек като г-н Велизар Стоилов.
“Не може пенсионер с къща в Бояна и солидни рентиерски доходи да ползва безплатен транспорт”, коментира председателят на бюджетната комисия Иван Нейков.".. Ех, господин бивш Костов министър и още по-бивш заместник-председател на БПС, колко такива пенсионери има в двумилионна София? И защо аз попадам все на другите пенсионери, дето ходят с купени дрехи и обувки отпреди пенсионирането и за по-сигурно пребъркват контейнерите за боклука...
Радослав Тошев, син на Тошо Тошев (гл. редактор на в-к "Труд") бил председател на транспортната комисия? Какъв е по специалност този господин?
Какво се правите на неуки?! Като е да крадете, знаете всички схеми и сте факири на източванията, а като е да въведете ред сред лумпените зад волана и дебелите им лелки, не знаете какво да правите! Ами идете в Берн или Копенхаген и изучете опита им - точно липсата на знания и култура у вас са причините да ни намразят в Европа. Но ако се въведе ред, няма да има как да крадете от нафтата и заплатите на хората, нали? България се държи ориенталски в Европа, България е израз на онова, което наричаме слободия, …
простащина и псевдодемокрация, гарнирана с десни закани за кръв и размирици. Това не е нашата страна, това е гето на 5 милиона нещастни български създания, които 130 години се пържат в огъня на бандитите на власт. Мамицата им на тези айдуци!
както винаги в държавните работи е от просто по просто но няма да стане и всички знаят защо нямало пари не пари няма а организация адекватна на целите и задачите на градския транспорт няма преференции имало при пътуването няма по лесно издайте карти срещу заплащане от съответните структури -соц министерство МВР НАП министерство на отбраната и прочие и готово не да се дават някакви измислени суми а да се заплаща предварително правото за пътуване с тези карти и готово
А бе, стратегът Велизар Стоилов може ли да брои до 200?
Правилно, нека всички пенсионери от СДС, ДСБ и ССД да си докажат боянския социален статус и да не им дават карти. А на видния "социален спец" Нейков му пожелавам да не дочака пенсия.
Kakto kaza nai-madriat balgarski kmet za vsi4ki vremena: na Sofia vazdushni zeleznizi i triabvat i momentalno uveli4avane na BITUMA v asfalta!
ЦЕЛАТА РАБОТА ВЪВ ВСИЧКИ РАЗМИНАВАНИЯ И БУКСУВАНЕ В РАБОТАТА НА ОБЩИНИТЕ ИДВА ОТ КАЛПАВАТА И НЕ ЕФЕКТИВНА СТРУКТУРА НА УПРАВЛЕНИЕ !ВИЖДА СЕ ПО ВСИЧКИ ПОКАЗАТЕЛИ , ЧЕ ТОЗИ "ИЗМИСЛЕН" МОДЕЛ НА УПРАВЛЕНИЕ СЕГА Е МЕКО КАЗАНО КАЛПАВ!ЗАТОВА ТРЯБВА ДА ПОГЛЕДНЕМ ПАК НА ЗАПАД И ДА ВИДИМ ПО УМНИТЕ ОТ НАС КАКВО СА ИЗМИСЛИЛИ И КАК ГО ПРИЛАГАТ , ЧЕ АКО РЕШИМ И НИЕ ДА ПРАВИМЕ НЕЩО ТАКОВА ДА ИМАМЕ ОРИЕНТИРИ , ЗАЩОТО ТО , КАКТО И МНОГО ДРУГИ НЕЩА Е ИЗМИСЛЕНО И НИЕ СЕГА НЯМА ДА ОТКРИВАМЕ ТОПЛАТА ВАДА , А САМО ДА ГО ПРИЛОЖИМ! ДА АМА НЕ...!!!
Bati Boiko ima samo boiko ime, no ne i boiki dela - niakoi da se seshta da e napravil neshto osven partia - skaran e sas vsichki i kvoto hvane otiva v bataka ili v djobcheto na Tzvetelinka.